Show simple item record

dc.contributor.advisorÇelen, Nermin
dc.contributor.authorDemir, Ayşegül
dc.date.accessioned2021-05-08T09:10:03Z
dc.date.available2021-05-08T09:10:03Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664644
dc.description.abstractAkran zorbalığı okullarda öğrencileri olumsuz yönde etkileyen ve hem dünyada hem de Türkiye'de farklı yönleri ile bir çok araştırmada ele alınan bir konudur. Bu araştırmanın amacı akran zorbalığına zorba, mağdur, zorba/mağdur olarak karışan ve akran zorbalığına karışmayan 5 ve 8. sınıf öğrencilerinin suçluluk ve utanç duyguları ve kişisel ve genel adil dünya inançlarını incelemektir. Toplamda 311 öğrenci ile yürütülen çalışmada akran zorbalığına karışma şeklini belirlemek için Olweus Yeniden Düzenlenmiş Zorba/Mağdur Anketi, suçluluk ve utanç duygularını belirlemek için Öz Bilinç Duyguları Testi (Çocuklar İçin ve Ergenler İçin) ve kişisel ve genel adil dünya inancıni ölçmek için ise Kişisel ve Genel Adil Dünya İnancı Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucuna göre zorbalığa karışmayan grupla karşılaştırıldığında mağdur olan öğrencilerin utanç duygularının fazla olduğu; zorba/mağdur öğrencilerin suçluluk puanlarının ve kişisel ve genel adil dünya inancı puanlarının daha az olduğu bulunmuştur. Önceki araştırmalarla bu araştırmanın bulguları tartışılmıştır. Araştırmanın sınırlılıkları belirtilmiş ve gelecek araştırmalar için önerilerde bulunulmuştur.Anahtar Sözcükler: Akran Zorbalığı, Suçluluk ve Utanç Duygusu, Kişisel ve Genel Adil Dünya İnancı
dc.description.abstractBullying affects students in a negative way in schools and which is studied in different aspects worldwide and in Turkey. The aim of this study is to analyse personal and general just world beliefs and guilt and shame feelings of fifth and eight grade primary school students who are involved in bullying by being a bully, victim or bully/victim and those who are not involved in bullying. In this study which was conducted with 311 participants, to determine the type of involvement in bullying Revised Olweus Bully/Victim Questionnaire, to determine guilt and shame feelings TOSCA-C and TOSCA-A and to determine personal and general just world beliefs, the Personal and General Just World Belief Scale was used. Rsults indicated that compared with the group not involved in bullying, victims?s shame scores were higher. Bully/victims? guilt scores and personal and general just world belief scores were less than in the group not involved in bullying. Findings were discussed in the light of prior studies. Limitations and suggestions for future studies were also explained.Keywords: Bullying, Shame and Guilt, Personal and General Just World Beliefen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleAkran zorbalığına karışan ve karışmayan ilköğretim öğrencilerinin utanç ve suçluluk duygularının ve adil dünya inançlarının incelenmesi
dc.title.alternativeExamining guilt and shame feelings and just world beliefs of primary school students who are involved and not involved in the bullying
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmDevelopment psychology
dc.subject.ytmBullying
dc.subject.ytmPeer victimization
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.subject.ytmShame
dc.subject.ytmCriminality
dc.subject.ytmBelief in a just world
dc.identifier.yokid445076
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid327754
dc.description.pages176
dc.publisher.disciplineGelişim Psikolojisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess