Ottfried Höffe`de kurumsal adalet ve kişisel adalet
dc.contributor.advisor | Kuçuradi, Ioanna | |
dc.contributor.author | Yilmaz, Ercan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:09:50Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:09:50Z | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664551 | |
dc.description.abstract | İnsan dünyasında hep görülen bir olgu olarak adaletsizlik, her dönemde sorgulama konusu olmuştur. Adaletsizlik olgusundan dolayı her insanı yakından ilgilendiren adalet sorunu, bir araştırma konusu olarak felsefe ve hukukun öncelikle ele aldığı sorunlardan biridir. Eskiçağdan bu yana filozoflar adalet sorununa eğilmiş ve bu sorunun çözümü için önemli düşünceler ortaya koymuşlardır. Adalet sorunu, hukuk alanında da ele alınmış, adaletsizliğin önüne geçilebilmesi için çeşitli çözüm yolları önerilmiştir.Bugün de dünyanın gündeminde yer alan adalet sorununa eğilmiş olan günümüz filozoflarından Otfried Höffe bu alanda önemli çalışmalar yapmıştır. Höffe adaleti, ?kurumsal adalet? ve ?kişisel adalet? diye ikiye ayırmaktadır. Ona göre, siyasal adaleti de içinde barındıran kurumsal adalet ve kişisel adalet, kişinin hem kendisiyle hem de başkalarıyla ve kurumlarla olan ilişkilerinde önemli bir kıstastır.Bu çalışmanın Birinci Bölümünde ilkin Höffe'nin ?kurumsal adalet? kavramı ele alınmış, toplumsal yaptırımları ve bunun devamı olan kurumsal yaptırımları ne şekilde temellendirdiği üzerinde durulmuştur. Sonra yine Höffe'nin, ?iktidar?ın yaptırım yetkisinin meşruluğu konusundaki düşünceleri sergilenmiştir. Ardından, bu düşüncelerin, geniş anlamda adalet ve dar anlamda kurumsal adalet ile ilişkisi ve adaletin doğal hukuk ve pozitif hukuk ile ilişkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Buna ek olarak Höffe'nin kurumsal adalet ve kişisel adalet arasında yaptığı ayırım ve bunun nedenleri üzerinde durulmuştur.Çalışmanın İkinci Bölümünde Höffe'nin ?kişisel adalet? kavramı ele alınmış, kişisel adalet ile erdem arasında gördüğü ilişki açıklanmıştır. Bu noktada Höffe'nin adalet sorununa yaklaşımındaki antropolojik ve etik boyut, bazı antropoloji ve etik görüşlerle olan bağlantısıyla birlikte gösterilmeye çalışılmıştır.Son olarak Höffe'nin, adaletsizliğin giderilebilmesi konusunda antropolojik ve etik yaklaşımın vazgeçilemez olduğunu gösteren bakış açısının önemi vurgulanmaya çalışılmıştır.Anahtar sözcükler: kurumsal adalet, siyasal adalet, kişisel adalet, doğal hukuk,pozitif hukuk, erdem, felsefi antropoloji, değerler. | |
dc.description.abstract | Injustice, a phenomenon broadly observed in the human world, has been always a subject of inquiry. The problem of justice, as a research subject, is one of the problems of primary concern for philosophy and law. Since the Antiquity, philosophers have dealt with this problem and put forth important suggestions for its solution. The problem of injustice has been also addressed in law and various solutions have been proposed in this field too.The German philosopher Otfried Höffe has carried out significant work on the problem of justice. Höffe distinguishes between ?institutional justice? and ?personal justice?. According to him, institutional justice, which also includes political justice, and personal justice are important criteria in the relations of the individual with oneself, with the others and with institutions as well.The first chapter of this study focuses on Höffe?s conception of `institutional justice? and on his justification of social and institutional sanctions. Subsequently Höffe?s ideas on the legitimacy of the authority of those in power to impose sanctions is exposed. After this exposition the relationship of these ideas with justice in the broad sense and institutional justice in the narrow sense, as well as the relationship between justice and natural law and between justise and positive law are put forward. In addition to this, Höffe?s reasons for the distinction between institutional justice and personal justice are dealt with.The second chapter of the study focuses on Höffe?s `personal justice? and the relations he establishes between virtue and justice. At this point, the anthropological and ethical dimension in Höffe?s approach to the problem of justice is put forth in connection with the anthropological and ethical views of other philosophers.The thesis reaches at the conclusion that an anthropological and ethical standpoint is indispensable in facing and eliminating injustice.Keywords: institutional justice, political justice, personal justice, natural law,positive law, virtue, philosophical anthropology, values. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Felsefe | tr_TR |
dc.subject | Philosophy | en_US |
dc.title | Ottfried Höffe`de kurumsal adalet ve kişisel adalet | |
dc.title.alternative | Ottfried Höffe's conseptions of institutional justice and personal justice | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Felsefe Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Virtue | |
dc.subject.ytm | Philosophical antrophology | |
dc.subject.ytm | Values | |
dc.subject.ytm | Höffe, Otfried | |
dc.subject.ytm | Justice | |
dc.subject.ytm | Natural Law | |
dc.subject.ytm | Positive Law | |
dc.identifier.yokid | 465373 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 344831 | |
dc.description.pages | 121 | |
dc.publisher.discipline | Felsefe Bilim Dalı |