Show simple item record

dc.contributor.advisorErgin, Tamer
dc.contributor.authorAltay, Didem
dc.date.accessioned2021-05-08T09:09:49Z
dc.date.available2021-05-08T09:09:49Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664543
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı 6 yaş ilköğretim 1.sınıfta okuyan çocukların ebeveyn kabul ve reddi ile bilişsel gelişimleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu genel amaç çerçevesinde Bilişsel Değerlendirme Sistemi (Cognitive Assessment System-CAS) ve Ebeveyn Kabul ve Red Ölçeği (Parental Acceptance and Rejection-PARQ) kullanılmıştır.Yapılan çalışmanın örneklemini ilköğretim 1. Sınıfta okuyan kız ve erkek çocuklar ve ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırma grubunda 73 kız, 67 erkek olmak üzere toplam 140 çocuk ve ebeveyni çalışmaya katılmıştır. Araştırma grubunda yer alan çocukların hiç birinin zekâ geriliği ve/veya çalışmayı etkileyecek bir hastalığı bulunmamaktadır.Araştırma ilişkisel tarama modelinde yapılmıştır. Araştırma örneklemini, İstanbul ili Çekmeköy ilçesinde bir devlet ilköğretim okulunun birinci sınıfında okuyan 140 çocuk (73 kız, 67 erkek) oluşturmaktadır. Veri toplamak amacıyla katılımcılara Ebeveyn Kabul-Red Ölçeği (EKRÖ), Bilişsel Değerlendirme Sistemi 5-7 Yaş Bataryası (CAS) ve demografik bilgi formu uygulanmıştır. Araştırmanın istatistik analizleri ?SPSS 17,0? paket programında yapılmıştır. Tüm analizlerde anlamlılık düzeyi 0,05 olarak kabul edilmiştir.Araştırmanın sonucuna göre, okul öncesi dönemde ebeveyn kabul-reddi ile çocuğun bilişsel gelişimi arasında anlamlı bir fark olmadığı bulunmuştur. CAS alt ölçeklerini oluşturan planlama, dikkat, eş zamanlılık ve ardıllık alanlarından sadece dikkat puanları cinsiyete göre farklılaşmıştır ve kız öğrencilerin dikkat puan ortalamalarının, erkek öğrencilerinkinden daha yüksek olduğu görülmüştürAnahtar kelimeler: CAS (Cognitive Assessment System), Ebeveyn Kabul-Reddi Ölçeği (EKRÖ), EKAR Kuramı, PASS Teorisi, Bilişsel Gelişim, Okul Öncesi.
dc.description.abstractThe purpose of the study is to explore whether there is a positive correlation between parental acceptance-rejection and the cognitive development of first grade children. Thus, the results of the study are expected to shed light on parental attitudes importance in children?s cognitive development.The research has been conducted as a correlation method. The sampling was done from hundred-forty (seventy-three of girls and sixty-seven of boys) children who were at the time attending to the first grade of a government primary school in Çekmeköy, Istanbul. To gather data, both parents of the children (who were administered CAS) were subjected to the Parental Acceptance-Rejection Questionnaire (PARQ), and the children were subjected to Cognitive Assessment System (CAS) (for ages 5- 7) and the personal information forms were used. The statistical evaluation was performed using the SPSS 17,0 Software. The relevance threshold was 0.05 in all analyses.As a result, no correlation was found between the relationship of parental acceptance-rejection and the cognitive development of first grade children. Out of Planning, Attention, Simultaneous and Successive cognitive processes as described in the PASS Theory, only attention scores are correlated with respect to gender. And that female students attention scores are found to be higher than the score achieved by the male students.Key words: Cognitive Assessment System (CAS), Parental Acceptance-Rejection Questionnaire (PARQ), PARTheory, Pass Theory, Cognitive Development and Early Childhooden_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleEbeveyn kabul-reddi ile ilköğretim 1.sınıf öğrencilerinin bilişsel gelişimi arasındaki ilişikinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe relationship between parental acceptance -rejection and first grade elementary shool children's cognitive developmen
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmParantel acceptance-rejection
dc.subject.ytmCognitive assessment system
dc.subject.ytmDevelopment
dc.subject.ytmCognitive Development Test
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmCognitive development
dc.subject.ytmPrimary education students
dc.identifier.yokid450741
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid326184
dc.description.pages97
dc.publisher.disciplineKlinik Psikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess