Show simple item record

dc.contributor.advisorGöz, Hıdır İlyas
dc.contributor.authorÇelimli, Çağla
dc.date.accessioned2021-05-08T09:09:29Z
dc.date.available2021-05-08T09:09:29Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664388
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, okul öncesi eğitim sürecinde olan ve doğumdan okul öncesi eğitim sürecine başlayana kadar yalnız anne, 12. aydan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız bakıcı ve 12. aydan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız büyükanne tarafından bakılan çocukların dil gelişim düzeylerini karşılaştırmaktır. Araştırmanın örneklemi, üç grup oluşturacak şekilde doğumdan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız annesi tarafından bakılmış 38; 12. aydan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız bakıcı tarafından bakılmış 29; 12. aydan okul öncesi eğitim sürecine kadar yalnız büyükannesi tarafından bakılmış 31 çocuk olmak üzere toplam 98 çocuktan oluşmaktadır.Araştırmada veri toplamak amacıyla demografik bilgileri belirleyen ?Çocuklar İçin Kişisel Bilgi Formu? ve çocukların dil gelişimlerini değerlendirebilmek için ?Türkçe Erken Dil Gelişim Testi (TEDİL)? araştırmacı tarafından uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, araştırmaya katılan çocukların bakan kişi (anne, büyükanne, bakıcı) değişkenine göre dil puanlarının ortalamaları arasında istatiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmamıştır.Anahtar Sözcükler: Dil Gelişimi, Dil Gelişim Puanı
dc.description.abstractThe aim of the this study is to compare the score of language development of the students who are looked after by their mother from birth till going to preschool education, looked after by their grandmother from the age of twelfth month till going to preschool education, looked after by nurses from the age of twelfth month till going to preschool education.The sample of this research is divided into three groups. One of these groups consists of 38 children that are looked after by their mother, the other group consists of 29 children that are looked after by their nurses, and the last one consists of 31 children that are looked after by their grandmother. The sample of the whole research is 98 children.In this research ?Personal Knowledge Form for Children? is used for demographic knowledge and ?Turkish Edition of Test of Early Language development- Third Edition (TEDL-3)? is used to evaluate language development.According to the results of this study there isn?t any significant difference between the score of the language development of three groups that are looked after by nurses, mother and grandmother.Key Words: Language Development, Language Development Scoreen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOkul öncesi dönemi çocuklarının dil gelişim düzeylerinin bakan kişiye göre karşılaştırılması
dc.title.alternativeComparing the language development of pre-school children who were brought up by different person
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10020955
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid344818
dc.description.pages121
dc.publisher.disciplineGelişim Psikolojisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess