Show simple item record

dc.contributor.advisorKarasar, Niyazi
dc.contributor.authorÇoban, Emre
dc.date.accessioned2021-05-08T09:08:43Z
dc.date.available2021-05-08T09:08:43Z
dc.date.submitted2015
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/664019
dc.description.abstractBu araştırma İstanbul ili Anadolu yakasındaki yedi ilçedeki yüz seksen dokuz resmi ortaokulda görev yapan öğretmenlerin mobbinge maruz kalma algısının yaygınlığını, mobbinge maruz kalma algılarının mobingin çeşitli boyutlarında nasıl yoğunlaştığını ve maruz kaldıkları mobbingin tür ve sıklık algılarının kişisel özelliklerine göre nasıl farklılaştığını incelemeyi amaçlamaktadır. Tarama modelli bu araştırmaya toplam 360 öğretmen katılmıştır.Araştırmada öğretmenlere, kişisel bilgilerini tespit etmek için Kişisel Bilgi Formu (EK- 1), mobbing algılarını tespit etmek için ise Mobbing Algı Ölçeği (EK- 2) formu kullanılmıştır.Öğretmenler mobbingin en çok kendini gösterme ve iletişimi engelleme boyutuna, en az ise doğrudan sağlığa saldırı boyutuna maruz kaldıklarını belirtmişlerdir. Genellikle 31 -40 yaş aralığında, 11-20 yıl hizmet süresi olan ve görev yaptığı okuldaki hizmet süresi 1-10 yıl olan bekar kadın öğretmenlerin bu davranışlara daha fazla maruz kaldıkları algısına sahip oldukları görülmektedir.Öğretmenler en çok `Arkamdan konuşuluyor` davranışına maruz kaldıklarını belirtmişlerdir. Bu davranışı `Hakkımda dolaylı/doğrudan kötü niyetli imalar yapılıyor` davranışı takip etmektedir. Öğretmenler en az `Terfi zamanım geldiği halde geciktiriliyor/verilmiyor` davranışına maruz kaldıklarını belirtmişlerdir. Bu davranışı `Yalan söylemek/yanlış bilgi vermekle suçlanıyorum` davranışı takip etmektedir.Öğretmenler mobbing davranışlarına en çok ayda bir sonra haftada bir ve en son her gün maruz kaldıklarını belirtmişlerdir.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to examine the prevalence of the perception regarding `mobbing` exposure of teachers -who work for 189 of public secondary schools located in 7 districts in Asia side of İstanbul- how their perceptions of `mobbing` exposure intensify in different dimensions of mobbing and how their perceptions concerning mobbing type and frequency differentiate according to personal attributes. 360 teachers participated in this scanning model study.Personal (ID) Information Form and Mobbing Perception Scale Form were used in this study to determine the mobbing perceptions of teachers and their relationships with their personal characteristics.The teachers stated that they had been exposed to mostly asserting oneself and blocking communication dimensions and rarely direct attack on health dimension of mobbing. According to the result of this study, it was seen that single female teachers who are generally in the range of 31-40 years of age, have 11-20 years of service life and spent 1-10 years in the school which they are currently work for, think that they are more exposed to these behaviors than other teachers.The teachers affirmed that they had been exposed to mostly `they are talking behind my back` behavior. This behavior is followed by the other behaviour as `malicious insinuations are made indirectly/directly about me`. Besides teachers stated that they had been exposed to at least the behavior `they stall/don't give my promotion even though I deserve.` This behavior is followed by `lying / I am accused of giving wrong information` behaviors.Finally the teachers declared that they had been exposed to mobbing behaviors mostly once in a month. After this period they added that they had been exposed to these behaviors weekly and lastly every day.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin psikolojik şiddet (Mobbing) algıları- İstanbul ili Anadolu yakasındaki resmi ortaokullarda bir tarama
dc.title.alternativeTeachers' psychological violence (Mobbing) perceptions- A screening at state secondary schools located in Anatolian side in Istanbul
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmTeacher perception
dc.subject.ytmPsychological maltreatment
dc.subject.ytmMobbing
dc.subject.ytmSecondary schools
dc.subject.ytmIstanbul
dc.subject.ytmEducation psychology
dc.identifier.yokid10092331
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid399742
dc.description.pages110
dc.publisher.disciplineEğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess