Show simple item record

dc.contributor.advisorDoğan, Handan
dc.contributor.authorKaçar, Sena
dc.date.accessioned2021-05-08T09:08:25Z
dc.date.available2021-05-08T09:08:25Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-10-26
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/663878
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı okul öncesi normal gelişim gösteren 5–6 yaş grubu çocukların tercih ettikleri oyun türlerinin dil gelişimi ve problem çözme becerisi üzerine etkisini incelemektir. İlişkisel tarama modeli uygulanan araştırmanın çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında, İstanbul/Pendik İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı dört farklı ilkokulun anasınıfında öğrenim gören 5-6 yaş grubu 80 çocuk ve onların öğretmenleri oluşturmaktadır.Araştırmada veri toplama araçları olarak; çocukların problem çözme becerilerini ölçmek amacıyla Problem Çözme Becerisi Ölçeği (PÇBÖ), alıcı dil gelişim düzeyini ölçmek için `Peabody Resim Kelime Testi` (Peabody Picture Vocabulary Test P.P.V.T) ve 'Dil Kullanım Ölçeği' ve araştırmaya katılan öğrencilerin, demografik özelliklerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından hazırlanan ve öğretmenlere uygulanan `Öğrenci Bilgi Formu` kullanılmıştır.Araştırma verilerinin analizinde frekans yüzde dağılımı aritmetik ortalama, ve standart sapma hesaplamaları ile Kruskal Wallis, Pearson Korelasyon Analizi, Bağımsız Gruplar T Testi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına göre okul öncesi normal gelişim gösteren 5-6 yaş grubu çocukların seçtikleri oyun türleri ile dil kullanımının (isimlendirme, işlevini belirtme, gruplama, benzerlikler, farklılıklar) alt boyutları arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Çocukların tercih ettikleri oyun türlerine bağlı olarak problem çözme davranışı ile dil kullanım düzeyleri ve alıcı dil gelişim düzeyleri anlamlı bir şekilde farklılaşırken; çocukların dil kullanım düzeyleri, alıcı dil gelişim düzeyleri ve problem çözme becerisinin tercih ettikleri öğrenme merkezlerine göre farklılaşmadığı saptanmıştır.Serbest oyun saatinde dramatik oyun türünü tercih eden çocukların genel dil kullanım düzeyleri, fiziksel ve yapı-inşa oyunlarını tercih eden çocuklardan daha yüksek olduğu görülmüştür. Ayrıca dramatik oyun türünü tercih eden çocukların alıcı dil beceri düzeyleri diğer oyun türünü seçen çocuklardan daha yüksek bulunmuştur. Fiziksel oyunları tercih eden çocukların ise problem çözme beceri düzeylerinin diğer çocuklardan daha düşük olduğu saptanmıştır.Anahtar Sözcükler: Oyun, problem çözme, dil geliĢimi, oyun türü, okul öncesi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine the effect of the types of games that is preferred by normal developing pre-school children in the 5-6 years age group; on language development and problem- solving skills.The study group of the research that relational screening model applied consisted of 80 children within age group of 5-6 who received education at 4 different nursery class and their teachers in Istanbul in 2015-2016 academic calendar year.The data collection tools have been used for the research were; Problem Solving Measure (PSM) for measuring the problem solving ability of the kids, Peabody Picture Vocabulary Test (PPVT) and Use of Language Measure for measuring the level of receiver language progress and `Student Information Form` that was prepared by the researcher and applied to the teachers for defining the demographic attributes of the students who had participated in this study frequency percentage distribution, arithmetic average and standard deviation calculations, also Kruskal Wallis, Pearson Correlation Analysis, independent Groups t test had been used to analyze the research data.As a result of the study, it was found that there were significant correlations between the games children preferred to play and subscales of the language usage (naming, expressing the function, grouping, similarities and differentiating). Children's preferences depending on the type of problem-solving behavior, which they play with language usage levels and receptive language development levels differed significantly; children's language usage levels, the level of receptive language development and problem-solving skills than it has been differentiated according to their preferred learning centers.In free play time, children who preferred dramatic game types had higher overall levels of language usage, than children who prefer physical and structure-building games. In addition, children who prefer the type of dramatic play, had significantly higher receptive language skills levels than children who choose the other game types. Finally, the children who prefer physical play, it was determined that their problem solving skill levels were lower than the other children.Keywords:Play, problem solving, language development, gametype, pre-schooen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleOkul öncesi normal gelişim gösteren 5–6 yaş grubu çocukların tercih ettikleri oyun türlerinin dil gelişimi ve problem çözme becerisi üzerine etkisinin incelenmesi
dc.title.alternativeThe effect of the types of games that is preferred by normal developing pre-school children in the 5-6 years age group; on language development and problem- solving skills.
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-10-26
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmChild development
dc.subject.ytmLanguage development
dc.subject.ytmProblem solving ability
dc.subject.ytmGames
dc.subject.ytmPreschool childrens
dc.subject.ytmPreschool education
dc.identifier.yokid10128041
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid447645
dc.description.pages124
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess