dc.contributor.advisor | Özcan, Zeynep Çiğdem | |
dc.contributor.author | Taş, Muhammed | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:08:09Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:08:09Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/663753 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın başlıca amacı, öğretmenlerin davranışsal güçlendirilmeleri ile okul yöneticilerinin liderlik stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modelindeki araştırmanın çalışma grubunu, İstanbul il merkezinde görev yapan 300 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, `Öğretmenlerin Davranışsal Açıdan Güçlendirilmesi Ölçeği ve Liderlik Stili Ölçeği` ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız örneklemler t-testi, ANOVA ve çoklu regresyon analizi, Kruskal Wallis H-testi, Mann Whitney-U testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin davranışsal açıdan güçlendirilmesinin cinsiyet, okul türü, branş, mesleki kıdem ve okulda çalışma süresine göre farklılaşıp farklılaşmadığına da bakılmıştır. Çözümlemelerde SPSS 22 ile analizler yapılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre, Öğretmenlerin Davranışsal Açıdan Güçlendirme Ölçeğinin alt boyutlarından yetki devri, yönetsel destek, takım çalışması, iletişim, karara katılım alt boyutlarının ve toplam davranış güçlendirilmesi puanın liderlik stili ölçeğinin alt boyutlarından sürdürümcü, dönüşümcü, serbest bırakıcı liderlik stilleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Yetki devrinin dönüşümcü ve sürdürümcü liderlik stili ile, yönetsel desteğin dönüşümcü liderlik stili ile, karara katılımın dönüşümcü ve sürdürümcü liderlik stili ile, iletişimin dönüşümcü, sürdürümcü ve serbest bırakıcı liderlik stili ile, toplam davranış güçlendirilmesinin dönüşümcü ve sürdürümcü liderlik stili üzerinde anlamlı bir yordayıcısı olduğu görülmüştür.Öğretmenlerin davranışsal açıdan güçlendirilmesinin okul türüne göre özel okul lehine, branşa göre fen-matematik–bilişim ile sosyo kültürel branşlardaki öğretmenler lehine bir farklılaşma olduğu; cinsiyete, mesleki kıdeme ve okulda çalışma süresine göre ise anlamlı bir farklılığın olmadığı tespit edilmiştir.Öğretmenler görev yaptıkları okullarda öğretmen güçlendirmeye yönelik, dönüşümcü ve sürdürümcü liderlik tipini benimseyen okul yöneticileri istemektedir. Öğretmenlerin en fazla güçlendirildiği alanların; karara katılım ve takım çalışması boyutlarında olduğu görülmektedir.Anahtar kelimeler: Güçlendirme, Öğretmenin Davranışsal Güçlendirilmesi, Liderlik Stili | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study is to research the relation between the teacher's behaviourol empowerment and the school principals leadership styles. The study consists of 300 teacher's, work in the city center of Istanbul, in the associotional scanning research's working group. The datas have been collecteal by `teacher's` Behavioral Empowerment Scale and Leadership Style Scale.` In the analysis of datas, the Descriptive Statistc, Independent SamlesT-tests, Anova and multiple Regression Analysis, Kruskal Wallis H-Test, Mann Whitney U- Test have been used. It's also searched if the gender, the school type, the seniority and the branches differ the tutors behavioural empowerment. The analysises have been done with SPSS 22.According to the research, there is a meaningful relation among suhsidiarity, team work, communication, executive support in the sub-dimensions of teacher's behavioural empowerment, on the other hand another relation among the subscriber, tranformist and the laissez-faire leadership style in the sub-dimensions of decision agreement and the total behavioural strength leadership style. You can infer from the research that there is a strong precursor between the duals: the subsidiarity and subscriber tranformist leadership styles, the decision agreement and the subscriber transformist styles, the subscriber and the laissez-faire styles.It's clearly understood from the research that there is an advantage of private schools to state schools, the math-science –ıt and sociocultural branches to others; on the contrary no meaningful differentiation among the gender and the seniority.The teacher's demand the subscriber- transformist leaders for the empowerment. It's observed that the ultimate effect of empowerment is in the executive support and the team work areas.Key words: Empowerment, Teacher's Behavioral Empowerment, Leadership | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin davranışsal açıdan güçlendirilmesi ile yöneticilerin algılanan liderlik stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Managers with teachers 'behavioral empowerment investigation of the relationship between detected leadership styles | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Leadership models | |
dc.subject.ytm | Management styles | |
dc.subject.ytm | Personnel empowerment | |
dc.subject.ytm | Transformational leadership | |
dc.subject.ytm | Teacher behavior | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | Psycholojical empowerment | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.identifier.yokid | 10148398 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 470208 | |
dc.description.pages | 85 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Denetimi ve Yönetimi Bilim Dalı | |