Show simple item record

dc.contributor.advisorBahtiyar, Başak
dc.contributor.authorSevim, Celil
dc.date.accessioned2021-05-08T09:07:55Z
dc.date.available2021-05-08T09:07:55Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/663641
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı problemli internet kullanımı ile üstbilişler arasındaki ilişkide düşünce kontrol stratejilerinin aracı rolünü incelemektir. Çalışmaya 18-24 yaş aralığında 295 kadın ve 228 erkek olmak üzere toplam 523 gönüllü katılımcı dahil olmuştur. Katılımcılardan Demografik Bilgi Formu, Düşünceleri Kontrol Etme Ölçeği, Üstbilişler Ölçeği-30 ve İnternette Bilişsel Durum Ölçeği kullanılarak veri toplanmıştır. Veri toplama işlemi internet üzerinden ya da kağıt (elden) olmak üzere iki şekilde toplanmıştır. Regresyon analizi sonucunda üstbilişlerden olumsuz inançlar, bilişsel güvensizlik ve düşünce kontrol stratejilerinden endişelenmenin problemli internet kullanımının tüm alt boyutlarını yordadığı bulunmuştur Genel olarak, üstbilişlerin düşünce kontrolü ile pozitif yönde; düşünce kontrolünün de problemli internet kullanımı ile pozitif yönde ilişkili olduğu bulunmuştur. Son olarak, üstbilişler ve problemli internet kullanımı arasındaki ilişkide, düşünce kontrolünün kısmi aracı rolü bulunmuştur. Bulgular alanyazındaki çalışmalarla birlikte yorumlanmış; çalışmanın güçlü yanlarına ve gelecekte yapılabilecek çalışmalarda kullanılabilecek önerilere yer verilmiştir.
dc.description.abstractThe aim of the current study is to examine the mediating role of thought control strategies in the relation between problematic internet use and metacognitions. Based on this aim, this study was conducted with 523 participants aged between 18 and 24. Data was collected using Demographical Information Form, The Thought Control Questionnaire, Metacognitions Questionnaire-30 and Online Cognition Scale via online or paper-pencil style. According to the results of hierarchal regression analyses, negative beliefs, lack of cognitive confidience and worry were significantly associated with problematic internet use. In addition, results revealed that metacognition significantly predicted thought control and thought control predicted problematic internet use. Lastly, the relationship between metacognition and problematic internet use was partially mediated by thought control. Findings were discussed in the light of literature; strengths of this study and suggestions for future studies were also provided.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin problemli internet kullanımı ile üstbilişler arasındaki ilişkide düşünce kontrol stratejilerinin aracı rolünün incelenmesi
dc.title.alternativeThe examination of the mediating role of control strategies in the relation between problematic internet use and metacognitions among university student
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmUniversity students
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmMeasurement and evaluation
dc.subject.ytmInternet use
dc.subject.ytmMetacognitive
dc.subject.ytmThought control strategies
dc.subject.ytmProblem
dc.subject.ytmProblematization
dc.identifier.yokid10150010
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid470191
dc.description.pages119
dc.publisher.disciplineKlinik Psikoloji Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess