Show simple item record

dc.contributor.advisorErden Çınar, Seval
dc.contributor.authorKaçar, Seda
dc.date.accessioned2021-05-08T09:07:49Z
dc.date.available2021-05-08T09:07:49Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2020-10-31
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/663585
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, ergenlerin problemli internet kullanımlarının bağlanma stilleri ve bazı sosyo-değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışma örneklemini, İstanbul ilindeki 4 öğretim kurumunda eğitimlerine devam eden 9,10, 11 ve 12. sınıf öğrencileri arasından basit tesadüfi yöntem ile seçilen 264'ü kız, 312'si erkek öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, öğrencilerin problemli internet kullanımlarını belirlemek için Ceyhan, Ceyhan ve Gürcan (2007) tarafından geliştirilen 'Problemli İnternet Kullanım Ölçeği', bağlanma stillerini ortaya koymak için Türkçe uyarlaması Sümer ve Güngör (1999) tarafından yapılmış 'İlişki Ölçekleri Anketi' ve öğrencilerin kişisel bilgilerini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen 'Kişisel Bilgiler Formu' kullanılmıştır. Verilerin analizinde pearson çarpım moment korelasyon analizi, bağımsız t testi, tek yönlü varyans analizi, ve non-parametrik kruskal wallis kullanılmıştır.Araştırma sonucunda, problemli internet kullanımı ile güvensiz bağlanma stilleri olan korkulu, kayıtsız ve saplantılı bağlanma stilleri arasında istatistiksel anlamda pozitif yönde bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Ayrıca, korkulu bağlanma stili ile problemli internet kullanımı ölçeğinin alt boyutları olan aşırı kullanım, sosyal fayda/rahatlık ve internetin olumsuz sonuçları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte, kayıtsız bağlanma stili ile problemli internet kullanımının alt boyutlarından aşırı kullanım ve sosyal fayda/rahatlık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki belirlenmiştir. Saplantılı bağlanma stili ile problemli internet kullanımı ve alt boyutlardan sosyal fayda/rahatlık arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Yapılan regresyon analizi sonucunda bağlanma stillerinden korkulu bağlanma stilinin problemli internet kullanımı üzerinde anlamlı şekilde yordadığı sonucu elde edilmiştir. Bununla birlikte, bağlanma stillerinden kayıtsız bağlanma stilinin problemli internet kullanımının aşırı kullanım alt boyutu ve de bağlanma stillerinden saplantılı bağlanma stilinin sosyal fayda/sosyal rahatlık alt boyutunu yordadığı saptanmıştır. Araştırma bulguları, problemli internet kullanımının sosyal fayda/rahatlık alt boyutunda erkeklerin anlamlı düzeyde kızlardan farklılaştığını göstermektedir. Ayrıca, problemli internet kullanımının okul türü, sınıf düzeyi, algılanan baba tutumu değişkenlerine göre farklılaştığı da saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, okul psikolojik danışmanlarına, ebeveynlere, araştırmacılara, yönetici ve sivil toplum örgütlerine yönelik şekilde gruplandırılarak önerilerde bulunulmuştur.
dc.description.abstractThis study aims to examine problematic internet usage on adolescents in terms of attachment styles and some socio-variables. The test group includes 264 female and 312 male students, chosen by concurrent test group method, from 9th, 10th, 11th and 12th grades of four high schools in İstanbul.In this study, to assess student's problematic use, `Problematic Internet Use Scale` developed by Ceyhan, Ceyhan and Gürcan (2007), to measure attachment stales, `Relationship Scales Questionnaire` adapted by Sumer and Güngör (1999) and to assess personal information of students, `Personal Info Form` developed by the researcher are used.For the analysis of data, pearson product moment correlation analysis, independent t test, oneway variance analysis, and non-parametric kruskal wallis were used.The study resulted with a statistically positive relation between problematic internet usage and insecure attachment styles such as fearful, dismissing and preoccupied attachment styles. Moreover, a positive relation was found between the fearful attachment style and sub-dimensions of problematic internet usage such as excess usage, social benefit/comfort and negative effects of internet. In addition to this, a positive relation was found between dismissing attachment style and sub-dimensions of problematic internet usage such as excess usage and social benefit/comfort. A positive relation was found between preoccupied attachment style and sub-dimensions of problematic internet usage such as social benefit/comfort. Performed regression analysis concluded that the fearful attachment style meaningfully predicts problematic internet usage. In addition, it was verified that dismissing attachment style predicts the excess usage sub-dimension of problematic internet usage and the social benefit/comfort sub-dimension of preoccupied attachment style. The study demonstrates males meaningfully diverge from females in terms of the social benefit/comfort sub-dimension of the problematic internet usage. Furthermore, it was determined that problematic internet usage differentiates with variables such as school type, class grade, perceived father attitude.In accordance with the findings from the study, suggestions were made in separated groups towards psychological counselors, parents, researchers, managing directors and civil society organization.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlerin problemli internet kullanımının bağlanma stilleri ve bazı sosyo-değişkenler açısından incelenmesi
dc.title.alternativeThe examination of problematic internet usage on adolescents in terms of attachment styles and some socio-variables
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-10-31
dc.contributor.departmentPsikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmProblem behavior
dc.subject.ytmTechnological dependence
dc.subject.ytmInternet use
dc.subject.ytmAttachment styles
dc.subject.ytmSociodemographic variables
dc.identifier.yokid10168246
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid486380
dc.description.pages100
dc.publisher.disciplineGelişim Psikolojisi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess