Show simple item record

dc.contributor.advisorŞahintürk, Sevgi
dc.contributor.authorUlucanli, Burhan
dc.date.accessioned2021-05-08T09:07:48Z
dc.date.available2021-05-08T09:07:48Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/663581
dc.description.abstractİnsan daima bir toplum içinde gelişir. Bundan dolayı aile, içinde kişilerin insan onurunu koruyan ilişkiler kurabileceği temel bir kurum sayılır. Bu amaca ulaşmak için etik ve değer bilgisine dayalı `insan hakları` eğitimi şarttır.Ne var ki, ailede kişilerarası ilişkiler genellikle, etik ve değer bilgisine dayalı insan hakları anlayışından çok, kültürel-ahlâksal normların belirleyiciliğinde kurulmaktadır. Bunun sonucunda ailede, çoğu cinsiyet ayırımcılığından kaynaklanan insan hakları ihlâlleri yapılmaktadır. Aile içi ilişkilerde insan haklarını korumak ve ihlâlleri önlemek için etik ve değer bilgisine dayalı insan hakları eğitimine öncelik verilmelidir. Bunun yanında aile üyelerine felsefî danışmanlık hizmeti verilmesi de ailede insan hakları ihlâllerinin önlenmesinde yardımcı olabilir.
dc.description.abstractThe human being always develops in a society. Family is the primary social institution in which this development occurs. This is why family is accepted as the fundamental institution of society in which people can establish their relations in a way that protects human dignity. For this purpose human rights education that is based on the knowledge of ethics and values is indispensable. However, relations among the people in the family are established generally according to cultural and moral norms rather than according to human rights knowledge based on the philosophical knowledge of ethics and values. As a result of this, many violations of human rights occur in the family, a considerable part of which is due to gender discrimination.In order to avoid human rights violations and protect human rights in the family, priority should be given to human rights education based on ethical value knowledge. In addition to this, philosophical counselling of the family members can make a considerable contribution to the prevention of human rights violations in the family.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectFelsefetr_TR
dc.subjectPhilosophyen_US
dc.subjectSosyolojitr_TR
dc.subjectSociologyen_US
dc.titleAile içi ilişkilerde insan hakları sorunları
dc.title.alternativeHuman rights problems in family relations
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİnsan Hakları Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmDomestic violence
dc.subject.ytmFamily relations
dc.subject.ytmViolence
dc.subject.ytmPhilosophy
dc.subject.ytmHuman rights education
dc.subject.ytmFamily education
dc.identifier.yokid10101505
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid470202
dc.description.pages114
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess