0-6 yaş arası çocuğu olan annelerin psikolojik iyi oluşlarının öznel iyi oluş, öğrenilmiş güçlülük ve algılanan sosyal destek açısından yordanması
dc.contributor.advisor | Zeren, Şerife Gonca | |
dc.contributor.author | Aksel, Begüm | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:07:32Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:07:32Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-04-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/663442 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, 0-6 yaş arası çocuğu olan annelerin psikolojik iyi oluşlarının, öznel iyi oluşlarının, öğrenilmiş güçlülüklerinin ve algıladıkları destek kaynakları hakkındaki görüşlerinin incelenmesidir. Betimsel tarama modellerinden olan bu araştırmaya 256 anne katılmıştır. Araştırmada ölçme aracı olarak Psikolojik İyi Oluş Ölçeği (PİOÖ), Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ), Pozitif ve Negatif Duygu Ölçeği (PANAS), Rosenbaum Öğrenilmiş Güçlülük Ölçeği (RÖGÖ), Algılanan Sosyal Destek Ölçeği (ÇBASDÖ) ve sosyo- demografik değişkenleri incelemek amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulmuş kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırmacı, çeşitli okul öncesi kurumlarda seminerler düzenlemiş, bu seminerlere katılan ve araştırmaya katılmak için gönüllü olan annelere formları vermiş ve verileri bu yolla toplamıştır. Elde edilen verilerin analizinde Bağımsız Gruplar İçin t Testi ve Aşamalı (Stepwise) Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, çalışan annelerin çalışmayan annelere göre psikolojik iyi oluş, yaşam doyumu, sosyal destek ile pozitif ve negatif duygularının anlamlı bir fark gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca yapılan regresyon analizi sonunda psikolojik iyi oluşun yordanmasında en önemli katkının özel bir insana yönelik olarak algılanan sosyal desteğin geldiği, bunu yaşam doyumu, arkadaş sosyal desteği, aile sosyal desteği ve öğrenilmiş güçlülük değişkenlerinin izlediği bulgularına ulaşılmıştır. | |
dc.description.abstract | The purpose of this research is to predict the psychological well-being of the mothers of children between the ages of 0-6, their subjective well-being, their learned resourcefulness and their perceptions of support resources they perceive. 256 mothers participated in this research which is a descriptive scanning model. To investigate the Psychological Well-Being Scale, The Life Satisfaction Scale, Positive and Negative Feelings Scale, Rosenbaum Learned Powerfulness Scale, Perceived Social Support Scale and sociodemographic variables personal information form created by the researcher was used. The researcher has organized seminars in various pre-school institutions, submitted mothers' forms that participate in these seminars and volunteered to participate in the research, and collect the data in this way. In the analysis of the obtained data, t Test and Independent Groups Stepwise Multiple Linear Regression Analysis were used. According to the results obtained from the research, it was found that working mothers showed a significant difference in psychological wellbeing, life satisfaction, social support and positive and negative feelings according to the mothers who did not work. In addition, the results of the regression analysis revealed that the most important contribution to the prediction of psychological well-being was the perceived social support for a specific person, followed by life satisfaction, friendship social support, family social support and learned strength variables. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | 0-6 yaş arası çocuğu olan annelerin psikolojik iyi oluşlarının öznel iyi oluş, öğrenilmiş güçlülük ve algılanan sosyal destek açısından yordanması | |
dc.title.alternative | The prediction of the subjective well-being, learned resourcefulness and perceived social support of 0-6 years of children's mothers' psychological well-being | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-04-20 | |
dc.contributor.department | Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Mothers | |
dc.subject.ytm | Mother-child interaction | |
dc.subject.ytm | Mother child relations | |
dc.subject.ytm | Perceived social support | |
dc.subject.ytm | Learned resourcefulness | |
dc.subject.ytm | Subjective well-being | |
dc.subject.ytm | Psychological well being | |
dc.subject.ytm | Scales | |
dc.identifier.yokid | 10195331 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | MALTEPE ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 527075 | |
dc.description.pages | 90 | |
dc.publisher.discipline | Gelişim Psikolojisi Bilim Dalı |