Show simple item record

dc.contributor.advisorCilacı Tombuş, Ayşe
dc.contributor.authorBoğa, Tuğçe
dc.date.accessioned2021-05-08T09:06:02Z
dc.date.available2021-05-08T09:06:02Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-13
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/662779
dc.description.abstractGirişimcilik bilincinin gelişmesi ile hem Türkiye'de hem de dünyada sayıları giderek artan startuplar, çeşitli nedenlerle başarısız olmaktadır. Başarılı bir startup olmanın yolu ise öncelikle pazarlama stratejisinden geçmektedir. Startupta üretilen ürün/hizmet ne kadar güçlü olursa olsun, devamlı satış gerçekleşmediği ve organizasyon giderleri karşılanmadığı sürece iş fikri başarıya ulaşamayacaktır. Bir iş fikrinin başarılı olarak gerçekleştirilmesi için güçlü bir pazarlama stratejisine, güçlü bir pazarlama stratejisi için ise iyi eğitim almış ya da bir startup tecrübesi veya geçmişte pazarlama tecrübesi olan bireylere ihtiyaç duyulacağını savunan bu çalışmada, girişimcilerle kurdukları startuplar hakkında derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Bu görüşmelerde katılımcılara, kurdukları startup şirketleriyle ilgili olarak kuluçka merkezi, Kanvas İş Modeli kullanımı, ticarileşme ve fiyatlandırma konularında açık uçlu sorular yöneltilmiştir. Elde edilen bulgular pazarlama eğitiminin Kanvas İş Modeli ve ticarileşme süreçlerinde olumlu etki gösterdiği; fiyatlandırma tecrübesinde girişimcinin sahip olduğu bu üç özelliğin etkili olmadığı, startup tecrübesinin ise hakkında veri toplanan bütün girişimcilik süreçlerinde olumlu veya olumsuz bir etkiye neden olmadığı görülmüştür.
dc.description.abstractBoth increasing number of startups all over the World as well as in Turkey have failed for various reasons with the development of entrepreneurship awareness. The first way of being a successful startup is marketing strategy. No matter how strong the product/service produced in the startup, the business idea will not be successful as long as sales are not regular and operating cost are not covered. In this study, it is argued that a strong marketing strategy is needed for the business idea that is achieved successfully and a strong marketing strategy requires individuals who are well educated or who have a startup or marketing experience. It was made in-depth interviews with the entrepreneurs about their startups. During these interviews, the participants were asked open-ended questions about the incubation center, Business Model Canvas, commercialization strategy and pricing strategy related to the their startup companies. The findings showed that marketing education had a positive effect on Canvas Business Model and commercialization processes; Three features of the entrepreneur –having marketing education, marketing experience and startup experience were not effective in the pricing experience, and the startup experience did not have a positive or negative effect on all entrepreneurship processes in which data was collected about.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleGirişimcilerin pazarlamaya bakış açısı bağlamında pazarlama eğitimi ve deneyiminin girişimcilerin başarısına etkisi
dc.title.alternativeThe effect of marketing training and experience on the success of entrepreneurs in the context of entrepreneurs' perspective of marketing
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-13
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmProduct pricing
dc.subject.ytmService marketing
dc.subject.ytmProduct marketing
dc.subject.ytmEntrepreneurship
dc.identifier.yokid10316527
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityMALTEPE ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid601561
dc.description.pages144
dc.publisher.disciplineİşletme Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess