dc.contributor.advisor | Topçuoğlu Ünal, Fulya | |
dc.contributor.author | Çelik, Muhammet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:01:06Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:01:06Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2020-03-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/660997 | |
dc.description.abstract | Ortaokul Öğrencilerinin Karşılaştıkları Dinleme Güçlükleri(Dinleme Güçlükleri Belirleme Anketi)İletişimin temelinde dil; dilin ilk ediniminde ise dinleme, en önemli basamaktır. Anne karnından itibaren başlayan dinleme, insanın ilk anlamlandırma çabasıdır. Dünyayı anlamanın ilk adımı olan dinlemeyi etkili kullanabilen nesiller yetişirse; diğer becerilerin gelişimi de olumlu etkilenecektir. Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin karşılaştıkları dinleme güçlüklerini tespit etmek ve bu güçlüklerde; öğrenim görülen okul, sınıf seviyesi, cinsiyet, anne-baba eğitim durumu, ailenin aylık gelir durumu, aylık kitap okuma sayısı, günlük televizyon izleme süresi, günlük internet kullanma (sosyal ağlar, haber vb.) ve oyun oynama süresi, sözel ve sayısal alan derslerini temsilen Türkçe ve Matematik ders ortalaması değişkenlerinin etkin rol oynayıp oynamadığını anlamaktır. Bu değişkenlerle olan ilişkiyi tespit etmek amacıyla ilişkisel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada 2015-2016 eğitim öğretim yılı ikinci döneminde Kütahya merkez ilçeye bağlı seçkisiz örneklem yoluyla belirlenen dört ortaokulda öğrenim gören dört sınıf seviyesinde toplam1064 öğrenci ile çalışılmıştır. Dinleme güçlüklerini tespit etmek amacıyla 25 maddeden oluşan `Ortaokul Öğrencileri Dinleme Güçlükleri Anketi` geliştirilmiştir. Anketin Cronbach Alfa katsayısı (0.69) çıkmıştır. Toplanan veriler yüzde ve frekans olarak ifade edilerek Kikare kullanılarak analiz edilmiştir. Okul değişkenine ankette yer alan 25 maddenin 16'sı, sınıf seviyesi değişkenine göre15'i, cinsiyet göre 3'ü, anne-baba eğitim durumuna göre 3'ü, aylık kitap okuma sayısına göre 2'si, günlük televizyon izleme süresine göre 2'si, günlük internet kullanımı ve oyun oynama süresine göre 3'ü, Türkçe dersi ortalamasına göre 7'si ve Matematik dersi ortalamasına göre ise 9'u anlamlı farklılık göstermiştir. Ailenin aylık gelir durumu anlamlı farklık oluşturmamıştır.Anahtar kelimeler: Dinleme becerisi, dinleme güçlükleri, dinleme güçlükleri belirleme anketi, dinleme problemleri, ortaokulda dinleme sorunları | |
dc.description.abstract | AbstractListening Difficulties Faced by Secondary School Students(Listening Challenges Survey)The most important step for basis of communication is language as for first acquisition of language is listening. Listening which starts from the mother's womb is the first human effort to make sense. If generations who can use the listening, which is the first step of understanding the world, effectively grow up; listening will affect positively improvement of other abilities such as the life is given to a sapling that is standing newly.The aim of this study was determine the listening difficulties faced by secondary school students and in these difficulties; understanding of whether or effective role of variables like school, class level, gender, parent's education level, monthly income of family, number of books per month, daily television viewing time, daily internet usage (social networks, news, etc.) and playing time, average of Turkish and Mathematic lessons. Relational screening method was used to determine the relationship with these variables. In the study, a total of 1064 students were studied in four classes at four secondary schools determined by random sampling from the central district of Kütahya in the second semester of the 2015-2016 academic year. In order to determine the listening difficulties, the 25 Listening Difficulties Questionnaire for Secondary School Students which consists of 25 items was developed. The Cronbach's alpha coefficient (0.69) was obtained. The collected data were expressed as percentage and frequency and analyzed using Chi-square.16 of the 25 items included in the school variable, 15 according to the grade level variable, 3 according to the gender, 3 according to the education level of the parents, 2 according to the number of monthly book reading, 2 'according to the daily television viewing time, 3 according to the daily internet usage and playing time, 7 according to the average of Turkish lessons and 9 according to the average of mathematics course showed significant differences. The monthly income of family didn't form difference significantly.Keywords: Listening challenges survey, listening difficulties, listening problems, listening problems in secondary school, listening skills | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Ortaokul öğrencilerinin karşılaştıkları dinleme güçlükleri (dinleme güçlükleri belirleme anketi) | |
dc.title.alternative | Challenges faced by listening to secondary school students (listening challenges survey) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-03-13 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10055607 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 615509 | |
dc.description.pages | 204 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı | |