Kafiye tablosu uygulamasının ortaokul öğrencilerinin şiir yazma tutumlarına etkisi
dc.contributor.advisor | Topçuoğlu Ünal, Fulya | |
dc.contributor.author | Toraman, Mahmut | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:01:05Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:01:05Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/660990 | |
dc.description.abstract | ÖzetKafiye Tablosu Uygulamasının Ortaokul Öğrencilerinin Şiir Yazma Tutumlarına EtkisiBu araştırmada `Kafiye Tablosu Uygulaması`nın ortaokul öğrencilerinin şiir yazma tutumlarına etkisini belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada yarı deneysel desen yöntemi kullanılmıştır. 2016-2017 eğitim ve öğretim yılı Kütahya ilindeki bir ortaokulda bulunan 8-E ve 8-C sınıflarından kontrol grubu ve 8-A ve 8-D deney grubu olmak üzere toplam 60 öğrenci araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır.Veri toplama araçlarının hazırlanmasında literatür taraması yapılmıştır. Yazma ile ilgili doküman bulunurken şiir yazmayla ilgili yeterli veri toplama aracına rastlanmamıştır. Bundan dolayı araştırmada kullanılmak üzere şiir yazma tutum ölçeği ve şiir yazma dereceli puanlama anahtarı geliştirilmiştir. Bu araştırmada deney grubuna ve kontrol grubuna öncelikle ön test aşamasında araştırmacının kendi geliştirdiği `Şiir Yazma Tutum Ölçeği` uygulanmış ve öğrencilerin şiir yazmaya karşı tutumları belirlenmiştir. Daha sonra iki gruba da aynı konuda şiir yazmaları istenmiş ve yazılan şiirler yine araştırmacının kendi geliştirdiği `Şiir Yazma Dereceli Puanlama Anahtarı` ile ölçülmüştür. Deney grubundaki öğrencilere araştırmacının kendi geliştirdiği ve daha önceki yıllarda öğrencilerde kullandığı `Kafiye Tablosu Uygulaması` ile şiir yazdırılmıştır. Kontrol grubuna ise MEB Türkçe Dersi Öğretim Programı içindeki yöntemlerden `Duyulardan Hareketle Şiir Yazma Yöntemi` kullanılarak şiir yazma çalışmaları yaptırılmıştır ve ders kitabından yararlanılarak kazanım tablosuna göre uygulama yapılmıştır. Daha sonra aynı testler gruplara son test olarak uygulanmış ve yapılan uygulamanın etkileri üzerinde verilere ulaşılmıştır. Araştırmanın sunucunda öğrencilerin `Kafiye Tablosu Uygulaması` kullanarak yazılan şiirlerden sonra şiir yazma tutumlarıyla `Duyulardan Hareketle ve Yaratıcı Yazma` tekniklerini ortak kullanarak yazdıkları şiirlerden sonraki şiir yazma tutumları arasında anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. O dönem içinde yazılan şiirlerin en iyileri yarışmalara gönderilmiş ve bu eserler il çapında dereceler almıştır. Anahtar Kelimeler: Duyulardan Hareketle Yazma, Kafiye Tablosu Uygulaması, Şiir, Şiir yazma, Yaratıcı Yazma | |
dc.description.abstract | AbstractRhyme Table Application On Secondary School Students' Attitudes of Writing a Poem with Experimental Design Method.In this study, it is aimed to decide the impact of Rhyme Table Application on secondary school students' attitudes of writing a poem with Experimental Design Method. The control group includes students of 8-E and 8-C classes of a Secondary School in Kütahya and the experimental group includes 8-A and 8-D classes of the same school. There are totally 60 students of 2016-2017 Academic Year in this study group.Literature search was done to prepare data collection tools. While there are lots of documents related to writing, there aren't enough related to writing a poem. Therefore, a poem writing attitude scale and grading key are developed to be used in this study. First of all, the experiment and control groups are applied `Poem Writing Attitude Scale`, developed by the researcher, in the pre-test part and the attitudes of students towards writing a poem are determined. Then, both groups are supposed to write a poem of the same topic, and the poems are evaluated using the grading key developed by the researcher. The students in the experiment group are made to write a poem with the help of `Rhyme Table Application` developed and tested by the researcher. On the other hand, students in the control group write their poems by making use of the methods called `Sensory Poem Writing` and `Creative Writing 'in the Turkish lesson curriculum of Ministry of Education, which is done with the help of course book according to the learning outcomes. Later the same tests are applied to the groups as the last test.At the end of the research, it can be seen that there is a meaningful difference in the attitudes of students between writing by using `Rhyme Table Application` and the attitudes of students writing with `Sensory and Creative Writing` methods. The best poems written in that term are sent to the contests.Keywords: Poem, poem writing, Rhyme Table Application, Sensory Writing, Creative Writing | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Kafiye tablosu uygulamasının ortaokul öğrencilerinin şiir yazma tutumlarına etkisi | |
dc.title.alternative | Rhyme table application on secondary school students' atti̇tudes of wri̇ti̇ng a poem with experimental design method | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-19 | |
dc.contributor.department | Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10139259 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 578036 | |
dc.description.pages | 116 | |
dc.publisher.discipline | Türkçe Eğitimi Bilim Dalı |