Mustafa Ruhi Şirin`in çocuk şiirleri ve masallarının duyarlık eğitimi açısından incelenmesi
dc.contributor.advisor | Özdemir, Banu | |
dc.contributor.author | Evsen, Kevser | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:01:04Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:01:04Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-19 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/660984 | |
dc.description.abstract | Çocuk edebiyatında şiir ve masal önemli bir türdür. Şiir, ritm ve ahenk barındırması yönünden çocukların en çok ilgisini çeken türlerden biridir. Çocuk şiiri ve masalı yazmak ise ayrıca bir ustalıktır. Hem edebi dilin zenginliklerini barındıran hem de çocuğa çeşitli iletilerle duyarlıklar kazandıran şiirler çocuk edebiyatında büyük önem arz eder. Düşsel açıdan geniş imkanlar sağlayan, alegorik anlatıma uygun masallar da çocuk edebiyatı açısından çok mühimdir. Bu bağlamda bu iki türde de yetkin eserler veren Mustafa Ruhi Şirin çocuk edebiyatında önemli isimlerdendir. Mustafa Ruhi Şirin, çocuklar için yazdığı kitaplarla bu alana yön vermektedir. Bu çalışma, çocuk şiirini ve masalını Mustafa Ruhi Şirin açısından ele almak amacıyla yapılmıştır. Çalışmada Mustafa Ruhi Şirin'in çocuklara yazdığı şiir kitapları ve masallar, çocuğa kazandıracağı `duyarlıklar` açısından ele alınmıştır. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada temel nitel araştırma deseni kullanılmış ve veriler doküman analizi yoluyla toplanmıştır. Çalışma grubunu Mustafa Ruhi Şirin'in çocuk şiirleri ve masallarının tamamı oluşturmaktadır. Çalışmanın sonucunda, Mustafa Ruhi Şirin'in çocuk şiirleri ve masallarında birçok duyarlık ögesi tespit edilmiştir. Duyarlık eğitimi açısından oldukça zengin olan bu eserlerde en çok karşılaşılan duyarlık ögesinin `hayal ve düş gücüne duyarlık` olduğu saptanmıştır. Bunu sorgulamaya duyarlık ile çocuğa ve çocukluğa duyarlık takip eder. Mustafa Ruhi Şirin'in, bu eserlerinde çeşitli duyarlıklar kazandırırken örtük bir anlatımı tercih ettiği saptanmıştır. Şirin'in, şiir ve masallar yoluyla çocukları düşünmeye, sorgulamaya, merak etmeye, olaylar arasında bağlantı kurmaya, neden - sonuç ilişkilerini fark ederek çıkarımda bulunmaya sevk ettiği ve böylece verilmek istenen duyarlığa kendilerinin ulaşmalarını sağlamayı amaçladığı sonucuna ulaşılmıştır. Duyarlık eğitimi açısından şiir ve masal türünün çok önemli türler olduğu ve çocuk eğitiminde mutlaka yararlanılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.Anahtar Kelimeler: Çocuk masalı, çocuk şiiri, duyarlık, duyarlık eğitimi, Mustafa Ruhi Şirin. | |
dc.description.abstract | In children's literature, poetry and fairy talesare an important species. Poetry attracts childrens attention most because of rhythmand harmony. Writing children's poetry and tales is also a masterpiece. Poems which have both therichness of literary language and the sensitivityt othe child with various messages have great importance in children's literature. Fairy tales, which provide a wide range of possibilities, and suitable for allegorical expression, are very important in terms of children's literature. In this context, Mustafa Ruhi Şirin is one of the important names in children's literature. Mustafa Ruhi Şirin, directs this area of poetry with the books he has written for children.This study was carried out in order to examine children's poem and fairy tale from the perspective of Mustafa Ruhi Şirin. In the study, the poetry books and fairy tales that Mustafa Ruhi Şirin wrote to children were discussed in terms of `what kind of sensitivities it gives to the child`. In this study, which is a qualitative research with a basic qualitative research design and data are collected through document analysis. The whole work is about Mustafa Ruhi Şirin's children's poems and tales. As a result of the study, Mustafa Ruhi Şirin's children's poems and tales have many signs of sensitivity. In these works, which are very rich in terms of sensitivity training, it was found that the most common element of sensitivity was, `sensitivity to imagination and its power`. These two are followed by sensitivity to the child and childhood. It was found that Mustafa Ruhi Şirin used an implicit narrative in his works. It is concluded that, through poetry and fairy tales, Şirin aimed to make children think, question and wonder, to make inferences by realizing the cause and effect relations and thus to enable them to reach the desired sensitivity. In terms of sensitivity training, it is concluded that poem and fairy tale is a very important species and it should be used in child education.Key Words: Children's poem, children's tale, sensitivity, sensitivity training, Mustafa Ruhi Şirin. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Mustafa Ruhi Şirin`in çocuk şiirleri ve masallarının duyarlık eğitimi açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | Mustafa Ruhi Şirin's children's poems and tales in terms of sensitivity education | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-19 | |
dc.contributor.department | Türkçe Eğitimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Children’s literature | |
dc.subject.ytm | Children poems | |
dc.subject.ytm | Art tale | |
dc.subject.ytm | Şirin, Mustafa Ruhi | |
dc.subject.ytm | Sensitivity education | |
dc.identifier.yokid | 10140225 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 578058 | |
dc.description.pages | 242 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |