Okul yöneticilerinin kurumsal itibar algılarıyla örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi
dc.contributor.advisor | Karaköse, Turgut | |
dc.contributor.author | İlker, İlhan | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T09:01:02Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T09:01:02Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-18 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/660965 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada okul yöneticilerinin kurumsal itibar algılarıyla örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemini Bursa ili merkez ilçeleri devlet okullarında görev yapmakta olan 333 okul yöneticisinden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri anket tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan anketlerden kurumsal itibar ölçeği 2000 yılında Charles Fombrun ve diğerleri tarafından geliştirilen Türkiye'ye Altıntaş tarafından uyarlanan kurumsal itibar ölçeğidir. Örgütsel bağlılığı ölçmek içinse 1990 yıllında Allen ve Meyer tarafından geliştirilen Türkiye'ye Çil tarafından uyarlanan örgütsel bağlılık ölçeği kullanılmıştır. Okul yöneticilerinin kurumsal itibar algıları ile örgütsel bağlılıkları hakkındaki görüşlerini belirlemek amacıyla yapılan istatistikler, karşılaştırmalar ve ilişkiler için Mann-Whitney U ve Kruskal-Wallis testi değişkenlerin arasındaki ilişkiyi açıklamak içinse Spearman rho korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır.Araştırmanın bulgularına göre okul yöneticileri orta düzeyde kurumsal itibar algısına ve orta düzeyde örgütsel bağlılık düzeyine sahiptirler. Okul yöneticileri örgütsel bağlılık alt boyutlarından orta düzeyde duygusal bağlılığa, devam bağlılığına ve normatif bağlılığa sahiptir. Okul yöneticilerinin kurumsal itibar algıları cinsiyet, medeni durum, yaş ve eğitim düzeylerine göre istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Öte yandan okul yöneticilerinin kurumsal itibar algısı çalışma süreleri değişkeni arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmanın diğer değişkeni olan okul yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeyleri ile cinsiyet, eğitim düzeyi ve çalışma süreleri değişkenleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ancak okul yöneticilerinin örgütsel bağlılık düzeyleri medeni durum ve yaş değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı farklılık göstermektedir. Okul yöneticilerinin kurumsal itibar algıları ile örgütsel bağlılık düzeyleri arasında orta güçlükte, pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Bununla birlikte kurumsal itibar ile örgütsel bağlılık alt boyutlarından duygusal bağlılık arasında güçlü, pozitif yönlü, anlamlı bir ilişki, kurumsal itibar ile normatif bağlılık arasında pozitif yönlü, çok zayıf anlamlı bir ilişki ve kurumsal itibar algısı ile devam bağlılığı arasında orta güçlülük derecesinde pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Anahtar kelimeler: Kurumsal itibar, okul yöneticileri, örgütsel bağlılık. | |
dc.description.abstract | In this study, it aims to determine the relationship between school administrators' perception of corporate reputation and organizational commitment levels. The research uses correlational survey model. The sample of the study consists of 333 school administrators who work in the public schools of central districts of Bursa. The study obtains the data by using the questionnaire technique. The scale of corporate reputation, which was developed by Charles Fombrun and et all. in 2000 and was adapted by Altintas for Turkey, was used. In order to measure organizational commitment, organizational commitment scale, which was developed by Allen and Meyer in 1990 and adapted by Çil for Turkey, was used. In order to determine the opinions of school administrators about organizational reputation and organizational commitment, Mann-Whitney U and Kruskal-Wallis tests were used for comparing variables and statistic results.According to the findings of the research, school administrators have a medium level of corporate reputation perception and a medium level of organizational commitment. School administrators have moderate emotional commitment, attendance commitment and normative commitment. School administrators' perceptions of corporate reputation do not show statistically significant differences according to their gender, marital status, age and education level. On the other hand, a significant difference was found between the school administrators' perception of corporate reputation and their working time. As to organizational commitment, there was no significant difference between the levels of organizational commitment and gender, education level, working time of school administrators. However, organizational commitment levels of school principals differ statistically according to their marital status and age. In addition, there was a moderate positive relationship between school administrators' perception of organizational reputation and organizational commitment levels. In addition, a strong, positive and significant relationship was found between institutional reputation and emotional commitment from the organizational commitment sub-dimensions. A positive, very weak, significant relationship was found between corporate reputation and normative commitment. There was a positive and significant relationship between the perception of corporate reputation and continuation commitment. Keywords: Corporate reputation, organizational commitment, school administrators. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul yöneticilerinin kurumsal itibar algılarıyla örgütsel bağlılık düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi | |
dc.title.alternative | Determining the relationship between the perceptions of school administrators on corporate reputation and their levels of organizational commitment | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-18 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10096667 | |
dc.publisher.institute | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KÜTAHYA DUMLUPINAR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 577648 | |
dc.description.pages | 120 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi, Teftişi, Planlaması ve Ekonomisi Bilim Dalı |