Show simple item record

dc.contributor.advisorCinoğlu, Mustafa
dc.contributor.authorÖztürk, Metin
dc.date.accessioned2021-05-08T08:44:21Z
dc.date.available2021-05-08T08:44:21Z
dc.date.submitted2013
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/656711
dc.description.abstractDünyamız her geçen gün hızla gelişmektedir. Ülkelerde mevcut bulunan kurumlar bu gelişime çeşitli şekillerde ayak uydurmaya ve gelişimin etkin birer parçası olmaya gayret etmektedir. Haliyle eğitim kurumlarının da bu gelişime ayak uydurması kaçınılmaz bir hal almıştır. Eskiden bireylerin mümkün olduğunca çok bilgiyi zihninde barındırmasını gerektiren bir eğitim felsefesi takip edilmekteydi. Bu felsefe esasicilik olarak adlandırılmaktadır. Esasici eğitim felsefesinin temelinde yatan düşünce insanların eğitim almış sayılabilmesi için birtakım standart bilgileri eğitim ortamlarında edinmiş olmasıdır. Konu merkezli olan bu felsefede öğretmen otoritesi, sınıfta hissedilir şekilde varlığını sürdürmelidir. Bir önceki eğitim felsefemiz olan esasiciliğin temel özellikleri şu şekilde sıralanabilir (Demirel, 2011: 22): (1) Öğrenme zorlu bir çalışma süreci gerektirir. (2) Öğrenmede öğretmen aktiftir. (3) Öğrenme sürecinin temeli konuların iyi özümsenmesinde yatar. (4) Soyut düşünceler ve uygulamalar ön plândadır. Bugün ise gelişen dünyada hızla artan teknolojik ve bilimsel üretimle artan bilgi miktarından ve bilgiye erişmenin çok sayıda yolu bulunmasından ötürü bireyin bilgiye ulaşmayı bilmesi ve ulaştığı bilgiyi etkin şekilde kullanarak problemleri çözebilmesi hedeflenmektedir. Bu bağlamda ülkemizde de 2005-2006 eğitim-öğretim yılı itibariyle uygulanmakta olan anlayış ise yapılandırmacılıktır. Yapılandırmacı anlayış ilerlemecilik felsefesine bağlı olarak ortaya çıkmıştır. İlerlemeci eğitim felsefesi pragmatizm felsefesinin eğitime uyarlanmış hali olarak kabul edilmektedir. Bu felsefenin temelinde üretilen bilgiler ve çevredeki değişimler doğrultusunda eğitim sisteminde ve ortamında türlü değişiklikler yapılması öngörülmektedir. İlerlemeci eğitim felsefesinin temel özelliklerini şu şekilde sıralayabiliriz (Demirel, 2011: 24): (1) Öğrenmede öğrenci aktif olmalıdır. (2) Problem çözme yöntemi ön plânda tutulmalıdır. (3) Okul yaşamın kendisi olmalıdır. (4) Öğretmen bir rehberdir. (5) Öğrenme ortamı öğrencileri işbirliği içerisinde çalışmaya teşvik etmeli, yarıştırmamalıdır. (6) Demokratik öğrenme ortamları sağlanmalıdır.Bu çalışma ile Türkçe öğretmenlerinin, derslerinde yapılandırmacı anlayışı ne derecede uygulayabildiklerini belirlemek ve uygulamada ortaya çıkan olası sorunlara çözüm üretmek amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda araştırmacı tarafından geliştirilen 39 soruluk yarı yapılandırılmış görüşme formu Kilis ili merkez ilçede görev yapan 73 Türkçe Öğretmeninden 16 tanesine, yapılan görüşmelerde, uygulanmıştır. Elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Takiben, her görüşmecinin dersleri önceden haber verilmemiş farklı zamanlarda üçer defa, araştırmacı tarafından hazırlanan 38 maddelik ve yapılandırılmış gözlem formu doğrultusunda, gözlenmiştir.Yapılan görüşme ve gözlemler neticesinde elde edilen veriler yaş, meslekî kıdem, cinsiyet ve mezuniyet derecesi değişkenlerine göre yorumlanmıştır. Cinsiyet değişkeninin hiçbir kriterde anlamlı bir etkisine rastlanmazken yaş, meslekî kıdem ve eğitim durumlarının farklı kriterlerde etkili olduğu belirlenmiştir.Anahtar Sözcükler: Türkçe Öğretimi, Türkçe Öğretim Programı, yapılandırmacı anlayış, ortaokul, ilköğretim, öğretmen algısı, uygulama, görüşme, gözlem, tutum, inceleme.
dc.description.abstractOur world is developing rapidly day by day. Institutions strive to keep pace with this development and be an active part of development. So keeping pace with this development became inevitable for education institutions. Formerly an educational philosophy was being followed which requires to know as much information as possible. This philosophy is called essentialism. The underlying idea of essentialism is receiving a number of standard information in educational environment in order to be considered as an educated people. In this subject-centered philosophy, the authority of teacher should continue to be felt noticeably. The main features of our previous philosophy of education, essentialism, are; (Demirel, 2011:22): (1) The process of learning requires hard work; (2) Teachers take active role in learning; (3) The basis of learning process is better understanding of the topics; (4) Abstract ideas and practices are at the forefront.Today, there are many ways to access information. So accessing to information and solving problems by being aware of using this is targeted. In this context, philosophy which has been applied in our country since 2005-2006, is constructivism. Constructivist Approach has emerged depending on the philosophy of progressivism. Progressive education philosophy is accepted as an version of pragmatism philosophy to education. It is predicted to make some changes in education system and environment the main features of the philosophy of progressive education (Demirel, 2011:24); (1) Students should take active role in learning; (2) Problem-solving method should be at the forefront; (3) School, must be life itself; (4) Teacher is a guide; (5) Learning environment should encourage students to work with in collaboration. Students shouldn't be in competition; (6) Learning environment should be democratic.With this study, it is intented to determine the extent of applying constructivist approach by Turkish language teacher and producing possible solutions to problems that arise in practice.39-item semi-structured interview form, developed by the researcher, applied to 16 of 73 Turkish language teachers, who work in the central district of Kilis. The data were analyzed descriptively. Following this, each interviewer?s lessons are observed three times without warning at various times in accordance with the 38-item structured observation form.The data obtained from interviews and observations are interpreted according to age, seniority, gender and graduation rate variables. While there was no significant effect of gender factor on any criteria, it is determined that age, seniority and education status were effective on different criterias.Keywords: Teaching Turkish, Turkish Language Curriculum, constructivism, primary school, teacher?s perceptions, practice, interview, observation, attitude, analysis.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleTürkçe öğretmenlerinin yapılandırmacı anlayışı uygulama düzeyinin incelenmesi: Kilis ili örneği
dc.title.alternativeDescribing Turkish language teachers' level of implementation of principles of constructivist theory: Example of the province of Kilis
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid10002346
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKİLİS 7 ARALIK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid376696
dc.description.pages130
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess