dc.description.abstract | Çalışmamızda Cemaleddin Kâsimî`nin, geniş tartışmalara yol açan; Kur'an'ı Kerim'de kadınlarla ilgili ayetlere ilişkin bakış açısını ortaya koymayı hedeflemekteyiz. İlk bölümde; Kâsimî'nin ilmi, fikri şahsiyeti ve itikadi yapısının yanı sıra hayatı, yaşadığı çağın üzerindeki etkilerine ışık tutmak suretiyle onun kadınlar hakkındaki değerlendirmelerini ve çağındaki kadın algısından yola çıkarak bu konudaki konumunu irdeledik. Buna bağlı olarak Kâsimî'nin kadınlara ilişkin ayetleri anlamasını etkileyen hususları, hocalarının ve talebelerinin onun düşüncesi üzerindeki etkileri ortaya konmuştur. Özellikle kadınlarla ilgili meseleler fıkhın alanına da girdiği için, onun fıkhi mezhebini de açıkladık. İkinci bölümü Kâsimî'nin kadınlar ile ilgili ayetlere ilişkin, nikah, boşanma (talak), miras ve son olarak da tesettür ile ilgili görüş ve fikirlerine ayırdık. Nikah konusunda erken evlilik, evlilik yaşı, çok evlilik ve muta nikahı ele alınarak Kâsimî'nin erken yaşta evliliğe ve erkeklerin kendisinden büyük kadınlarla evlenme fikrine karşı olduğu, iffetli oldukları müddetçe tek evliliği tercih etmeleri gerektiği, muta nikahının çok zorunlu hallerde caiz olduğu görüşünü benimsediği anlaşılmıştır. Boşanma konusunu üç başlık altında ele aldık. İlki boşanmanın sınırlanması, öfke durumda, kadınların adet ve nifas döneminde, sarhoş iken, şaka ile boşama, baskı altında boşama, askıya alınan boşama, şahitsiz boşanmanın geçerli olmaması, Üç talak ile birlikte tek bir talak sayılması. İkinci başlıkta talak hakkının sınırlanması, yani boşanmanın hakim veya iki hakemin kararı ile gerçekleşmesi ve boşanma hakkının kadına geçmesi meselesi ele alınmıştır. Üçüncü başlıkta ise boşanmış veya ölü kadının meskeni ve nafakası konuları incelenmiştir. Bu konuda Kâsimî'nin dikkat çeken bir tercihi bulunmaktadır. O da onun eşi ölen kadının, bilinenin aksine, bir yıl konut hakkına sahip olduğu görüşünü benimsemesidir. Çalışmamızın miras bölümünde Kâsimî'nin tefsirinden nakillerde bulunarak, mirasta erkek ile kadının pay hakkının farklılığı meselesi tartışılmıştır. Çalışmamızın son kısmını oluşturan tesettür konusunda Kâsimî harama sebebiyet vermedikçe, kadının yüzü ve ellerinin mahrem sayılmadığı, görüşünü tercih etmektedir. Ayrıca o, örf ve adetlere bağlı olarak örtünme konusunda oluşan yanlış algıları, kadınların haklarından mahrum edilmelerini, onlara hukuki haklarının verilmemesini, seyahat ve eğitimlerinin kısıtlanmasını şiddetle eleştirmektedir.Anahtar Kelimeler: Cemâleddin el-Kâsimî, Kadın, Nikah, Miras, Tesettür. | |
dc.description.abstract | The aim of this research which entitled `Al-Qasimi And His Attitude In Understanding The Some Verses Related to Women in His Tafsir Namely Mahasinu't Ta'vil`, is to determine the opinion of the Sham interpreter; Jamaluddin al-Qasimi, regarding issues related to women, which verses are talking about, and that also was raised around a lot of controversy. After a brief of al-Qasimi description, and what about him, I highlighted light on some aspects of his life, and the time in which he lived, in addition to his scientific personality, and belief and thoughts, and his effect in calling to God, trying to mention to all the issues related to women, trying to describe the reality of women in the age of al-Qasimi, and trying to keep track of what his teachers, friends, and students, contributed to woman. Also the researcher has attempted to highlight the impact on understanding the verses related to women, in connection with the thought and belief, especially regarding al-Qasimi jurisprudence doctrine, being issues related to women fall under jurisprudence issues. The researcher made all of these chapters inside the first part of his dissertation. Then, I devoted the second part to the core of this dissertation; the attitude of al-Qasimi in understanding the verses relating to women, and I limited my talking on marriage topics, divorce, inheritance, and veil, included issues of early marriage, and the age of marriage, polygamy, temporary marriage, and installed his opinion not to support marriage of minors, or marriage of man with a woman older than him. In addition to his prefer that man is limited to one wife, if got chastity, and saying the validity of the temporal marriage in urgent necessity. Then, the researcher discussed divorce from three axes; first, was about restrictions on divorce; no divorce uttered in anger, women during menstruating or laying in after delivery, drunk, kidding, impeller, pending divorce, divorce without witnesses, and being of the three divorces is only one. The second axis has been talking about restricting the divorce by the two witnesses, or the judge, by requiring arbitration before divorce, and gives women the right to divorce. The third axis was about the residency and expense, as al-Qasimi approved the Mogahed opinion to prove the right of housing a woman, whose husband died, for a year. On women's share of inheritance, after prone to al-Qasimi, the researcher discussed the inheritance differentiation between men and women. The last part was related to the veil. After viewing the explanation regarding verses related to it, the researcher revealed the opinion of al-Qasimi, in being the best for the woman to cover her face, with his assertion that the face and hands are not the rougher, the excuse did not lead to Muharram, in addition to refusing to introduce the concepts-associated with customs and traditions-within the concept of the veil, and make this misconception as a pretext to restrict women and depriving her of her rights. Keywords: Jamaluddin al-Qasimi, Woman, Marriage, Divorce, Inheritance, Veil. | en_US |