Show simple item record

dc.contributor.advisorAkgün Çıtak, Ebru
dc.contributor.authorKilinçoğlu, Buket
dc.date.accessioned2020-12-04T08:17:07Z
dc.date.available2020-12-04T08:17:07Z
dc.date.submitted2020
dc.date.issued2020-03-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/65236
dc.description.abstractBu çalışma, üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık düzeyleri ile mental iyi oluş durumlarının ve bunları etkileyen sosyodemografik ve okulla ilgili özelliklerinin belirlenmesi amacıyla yürütülmüş tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Çalışmanın evrenini, 2019-2020 akademik yılı güz döneminde Başkent Üniversitesi Bağlıca Kampüsü'nde öğrenim gören 13.144 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, evrenin bilindiği durumlarda örneklem hesaplama formülüne göre hesaplanmış ve örneklem sayısı 378 olarak belirlenmiştir. Örnekleme alınacak bireylerin seçimi fakültelerin öğrenci sayısına göre tabakalı rastgele örnekleme yöntemi ile orantılı seçim yapılarak belirlenmiştir. Anket formundaki soruların eksik doldurulması riski göz önünde bulundurularak örneklem kaybını önlemek amacıyla 400 öğrenci ile çalışma tamamlanmıştır.Verilerin toplanması, `Bilinçli Farkındalık Ölçeği, Warwick-Edinburgh Mental İyi Oluş Ölçeği`, Kişisel Bilgi Formu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 24.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Cinsiyet, yaş, fakülte, sınıf, algılanan sosyo ekonomik düzey ve algılanan akademik başarı düzeyi değişkenlerine göre gruplar arası farklılık olup olmadığını belirlemek için Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H testi ve aralarında anlamlı fark olan gruplarda farklılığın kaynağını belirlemek amacıyla Bonferroni testi kullanılmıştır. Korelasyon analizinde Spearman Korelasyon analizinden yaralanılmıştır.Araştırmanın sonuçlarına göre öğrencilerin bilinçli farkındalık puan ortancası 57; puan ortalamaları 57,22±7,72 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, fakülte, sınıf değişkenlerine göre bilinçli farkındalık düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılaşmadığı; algılanan sosyo ekonomik düzey, algılanan akademik başarı düzeyi değişkenlerine göre ise bilinçli farkındalık düzeylerinin istatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılaştığı belirlenmiştir.Öğrencilerin mental iyi oluş puan ortancası 52, puan ortalamaları 51,55±6,35 olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin cinsiyet, yaş, fakülte, sınıf değişkenlerine göre mental iyi oluş durumlarının istatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılaşmadığı; algılanan sosyo ekonomik düzey, algılanan akademik başarı düzeyi değişkenlerine göre ise mental iyi oluş durumlarının istatistiksel olarak anlamlı biçimde farklılaştığı belirlenmiştir.Öğrencilerin bilinçli farkındalık düzeyleri ve mental iyi oluş durumları arasında karşılaştırma yapıldığında pozitif yönde, güçlü ve anlamlı bir ilişki bulunmuştur (r= 0,757, p= 0,001). Bilinçli farkındalık durumunun artışı ile mental iyi oluş düzeyinin artması sebebiyle üniversiteler ile iş birliği içerisinde bilinçli farkındalığı geliştirmeye yönelik çalışmaların düzenlenmesinin öğrenciler için yararlı olacağı düşünülmektedir.
dc.description.abstractThis study is a descriptive study conducted to determine the mindfulness levels and mental well-being of university students and their socio-demographic and school-related characteristics that affect them.The universe of the study consists of 13,144 students studying at Başkent University Bağlıca Campus in the fall semester of 2019-2020 academic year. The sample of the research was calculated according to the sample calculation formula when the universe is known and the number of samples was determined as 378. The selection of individuals to be sampled was determined by making proportional selection by stratified random sampling method according to the number of students of the faculties. Taking into account the risk of missing questions in the questionnaire, the study was completed with 400 students in order to prevent sample loss.Data collection was carried out with the `Mindful Attention Awareness Scale, Warwick-Edinburgh Mental Well-Being Scale`, Personal Information Form. The data obtained from the research were analyzed using SPSS 24.0 program. Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H test and Bonferroni test were used to determine whether there was a difference between groups according to gender, age, faculty, class, perceived socio-economic level and perceived academic achievement level. In the correlation analysis, Spearman was benefited from the correlation analysis.The mean mental well-being score of the students was 51.55±6,35. The median was 52. No statistically significant difference was found between students' mental well-being according to gender, age, faculty and class variables. According to the variables of socio-economic level and academic achievement level, mental well-being was found to be statistically significant. According to the results of the study, the median mindfulness point was 57 and the average mindfulness points of the students were 57.22±7,72. There is no statistically significant difference between students' mindfulness levels according to gender, age, faculty and class variables. According to the variables of socio-economic level and academic achievement level, mindfulness levels were found to be statistically significant. A positive, strong and significant relationship was found between the students' mindfulness levels and their mental well-being (r= 0,757, p= 0,001). It may be beneficial for students to organize activities aimed at developing conscious awareness in cooperation with universities due to the increase of conscious awareness and mental well-being.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHemşireliktr_TR
dc.subjectNursingen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinde bilinçli farkındalık ile mental iyi oluşun incelenmesi
dc.title.alternativeThe examination of mindfulness and mental well-being on university students
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-03-09
dc.contributor.departmentHemşirelik Anabilim Dalı
dc.identifier.yokid10325059
dc.publisher.instituteSağlık Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityBAŞKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid613310
dc.description.pages76
dc.publisher.disciplineHemşirelik Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess