Show simple item record

dc.contributor.advisorGençtürk Hızal, Gilman Senem
dc.contributor.authorEmre, Ali Serdar
dc.date.accessioned2020-12-04T08:11:38Z
dc.date.available2020-12-04T08:11:38Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/64752
dc.description.abstractSon yıllarda hızla artan teknolojik gelişmeler, küreselleşmenin de hızını arttırmış ve ülkeler arasındaki her tür mesafe iyice azalmıştır. Bunun sonucunda sınırların ortadan kalktığı ve uluslar arasında bir bütünleşenin sağlandığı düşünülmektedir. Ancak küresel pazarda farklı açılardan avantaj sağlamak için ülkeler değişik yöntemlerle farklılaşma yollarını benimsemişlerdir. Artan rekabet koşulları sonucunda bütünleşme söylemi farklılaşma çabalarını doğurmuş, bu çabaların sonuçlarından biri olarak dış tanıtım süreci hızlanmış ve sınırlar bu anlamda daha da belirginleşmiştir. Ülkelerin dış tanıtım sürecinde ki en önemli aracı ise markalaşma, marka ülke olmalarıdır.Aynen ürünlerde olduğu gibi ülkeler de diğer ülkelerin ve insanların gözünde yarattıkları imaj ve tanımlanmaları sonucunda konumlandırılmaya başlanmıştır. İmaj, tanıtım ve rekabet için çok önemli bir araç halini almıştır. Dolayısıyla ülkeler, varoluşlarını devam ettirebilmek ve rekabete uyum sağlayabilmek için imaj ve tanıtım çalışmalarına hız vermişler hatta markalaşma yolunda adımlar atmaya başlamışlardır. Bunun sonucunda da ülke markası olgusu ortaya çıkmıştır.Marka inşasındaki ülkelerin, uluslararası rekabet ortamındaki konumları; siyasi ve ekonomik ilişkilerini önemli boyutlarda etkilemektedir. Marka olmak isteyen ülkeler; uluslararası medya, diğer ülke ve hükümetlerin dikkatini çekmek zorundadırlar. Hedef kitlelerinin nezdinde olumlu imaj oluşturmak, saygı ve güven hissi uyandırmak için aday ülkeler; birbirleriyle devamlı rekabet halindedirler. Bu amaçla, ülkelerin kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektör firmaları, sürdürülebilir ve başarılı tanıtım faaliyetleri gerçekleştirerek bu rekabet ortamında en fazla payı almayı hedeflemektedir.Araştırma niteliksel bir araştırmadır. Araştırma kapsamında yapılan literatür incelenmesinden sonra ?marka ülke? olma sürecindeki Türkiye'nin, kamu kuruluşlarının tanıtım stratejileri ve uygulamaları incelenmiş ve kurumların bu sürece katkıları ortaya konmuştur. Literatür taramasının yanında kurumların çalışanları ile yarı yapılandırılmış sorular sorularak derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada incelenen kurumlar sırasıyla; Kültür ve Turizm Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Başbakanlık Tanıtma Fonu, Basın Yayın Enformasyon Genel Müdürlüğü, Anadolu Ajansı, Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı (TİKA) ve Türkiye Radyo Televizyon Kurumu (TRT)'dur.
dc.description.abstractThe technological developments that increased in recent years also increased the speed of globalization and all kinds of distances between countries decreased. Thus, it has been thought that the borders were eliminated and integration between nations was maintained. However, the countries have embraced differentiation ways with several methods in order to maintain advantage with different aspects in the global market. After the increasing competition conditions, the discourse integration has brought the efforts for differentiation, the process of external presentation has accelerated and the borders have become clearer as a result of these efforts. During the external presentation process, the most important instrument of countries is branding, being brand countries.Just like products, the countries are positioned as a result of the image and definitions they leave impact on people and other countries. Image has become a very important instrument for presentation and competition. Therefore, in order to continue their existences and adapt to competition, countries have speed the image and competition activities up and even they have started to take a step to the path of branding. Thus, the brand of country phenomenon has arisen.The positions of the countries that building brand in the field of national competition, affect the economical and political relationships dramatically. The countries that want to become a brand must attract the attention of national media, other countries and the governments. In order to generate a positive image, evoke a sense of respect and trust before the intended audience, the candidate countries are in competition permanently. For this purpose, the public institutions and foundations and private sector of countries are planning to take the biggest portion in this competitive field by achieving sustainable and successful presentation activities.This research is a qualitative research. After the literature investigation as a scope of this research, the public institutions? presentation strategies and implementations of Turkey, which is in progress of becoming a ?brand country?, have been searched and the contributions of these institutions have been displayed. Beside the literature scanning, meetings with the employees of institutions have been made by asking half structured questions thoroughly. Institutions surveyed, respectively, the Ministry of Culture and Tourism, Ministry of Foreign Affairs, Prime Ministry Promotion Fund, the General Directorate of Press and Information, the Anatolia News Agency(TIKA) and Turkey Radio and Television Corporation(TRT).en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectHalkla İlişkilertr_TR
dc.subjectPublic Relationsen_US
dc.titleÜlke markası inşa sürecinde Türkiye`nin tanıtımı: Kurumlar, stratejiler ve uygulamalar
dc.title.alternativePublicity of Turkey in the process of building nation brand: Institutes, strategies and applications
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentHalkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı
dc.subject.ytmBrand
dc.subject.ytmCountry image
dc.subject.ytmPromotion
dc.subject.ytmPromotion strategies
dc.subject.ytmIntroduction activities
dc.identifier.yokid423922
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBAŞKENT ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid306471
dc.description.pages209
dc.publisher.disciplineHalkla İlişkiler ve Tanıtım Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess