Show simple item record

dc.contributor.advisorTürkmen, Fatih
dc.contributor.authorYilmaz, Gülay
dc.date.accessioned2021-05-08T08:17:24Z
dc.date.available2021-05-08T08:17:24Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2019-06-28
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/646667
dc.description.abstractBireyleri birbirinden farklılaştıran kişilik, tutum, davranış, yenetek, benlik ve kişilerarası iletişime kadar pek çok bireysel yapı taşını temelinde barındıran ruhsal ve duygusal zekâ kavramlarının ilişkilendirildiği bu araştırma Karabük Üniversitesi'nde 2015-2016 eğitim öğretim döneminde lisans düzeyinde eğitim alan öğrencilerin görüşleri alınarak oluşturulmuştur. Anket tekniği kullanılarak toplanan 1503 öğrenci görüşünün analiz edildiği bu araştırmada, yüzde-frekans analizi, Mann-Whitney U Testi, Kruskal-Wallis H Testi ve Spearman'srho korelasyon testi kullanılarak elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Araştırma bulgularına göre, anket uygulanan öğrencilerin demografik özellikleri itibariyle ruhsal ve duygusal zekâları arasında anlamlı farklılıklar saptanmıştır. Bunun yanı sıra öğrencilerin ruhsal ve duygusal zekâ alt boyutları arasında da pozitif yönlü anlamlı ilişkiler belirlenmiştirAnahtar Sözcükler : Üniversite Öğrencileri, Ruhsal Zekâ, Duygusal Zekâ
dc.description.abstractThis research associated with the concept 'mental and emotional intelligence' containing a great deal of individual building blocks such as such as personality differentiating individuals from each other, attitudes, skills, personality and interpersonal communication has been formed by taking the students' opinions who are getting undergraduate education at Karabük University in 2015 and 2016.In this study in which 1503 students' opinions collected by using survey technique are analayzed, the results gotten by using the percentage- frequency analysis, Mann-Whitney U and Spearman's Rho Testing have been ınterpreted.According to the findings, significant and meaningful differences have been found between Spiritual and emotional intelligence among the students due to the the demographic characteristics. In addition to, It has been found that there is a positive correlation between students's spiritual and emotional intellegience subscalesKey Words : Unıversity Students‟, Spiritual Intellıgence, Emotional Intellıgenceen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÜniversite öğrencilerinin ruhsal ve duygusal zekâları arasındaki ilişki
dc.title.alternativeRelationship between university students' spiritual and emotional intelligence
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-06-28
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEmotional intelligence
dc.subject.ytmSpiritual Intelligence
dc.subject.ytmUniversity students
dc.identifier.yokid10115346
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKARABÜK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid442951
dc.description.pages136
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess