Show simple item record

dc.contributor.advisorTan, Fatma Zehra
dc.contributor.authorKridan, Abdelhafid B.Khalifa
dc.date.accessioned2021-05-08T08:16:21Z
dc.date.available2021-05-08T08:16:21Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-02-20
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/645891
dc.description.abstractBu çalışma, insan kaynakları geliştirme stratejisini (eğitim, örgütsel öğrenme, ve geliştirme stratejileri) bağımsız değişken ve üniversitelerde bireysel performansı bağımlı değişken olarak ele alarak ikisi arasındaki ilişkiyi açıklamayı amaçlamıştır. Bu amaca ulaşmak için iki ana hipotez kabul edilmiş ve bu hipotezlerden türetilmiş alt hipotezler kullanılmıştır. Dokuz Libya üniversitesinde, profesör ve yönetici kadrodan oluşan 8252 bireyin çalışıldığı bu çalışmada metodoloji olarak analitik tanımlayıcı method seçilmiştir. Bilgi toplamak için 600 anket muhataplara ulaştırılmıştır. 462 ankete ulaşılmasına karşın sadece 403 anket analiz için kabul edilebilmiştir. Sosyal Bilimler İçin İstatistik Programı (SPSS V20) bu çalışmada veri analizi için kullanılmıştır. Buna ek olarak; standart sapma, normal dağılım testi, Pearson korelasyon katsayısı, tek örnekli T-testi, bağımsız değişkenli T-testi, ve F-testi (tek yönlü ANOVA) kullanılmıştır.Bu stratejiler (eğitim stratejisi, örgütsel öğrenme, geliştirme (örgütsel, idari ve profesyonel kariyer geliştirmesi)) insan kaynakları geliştirme açısından önemli stratejilerdir. Bu çalışma, ayrıca bu stratejilerin, etkisini azaltan uygulama alanındaki eksikliklerini de göz önüne sermiştir. İnsan kaynakları geliştirme ve bireysel performans arasında, 0.05 anlamlılık derecesinde, güçlü bir korelasyon ve istatistiksel anlamlılık vardır.
dc.description.abstractThis study aimed at identify the relationship between human resource development strategies (Training, organizational learning, and development strategies) as independent variables, and the personnel performance at universities as a dependent variable. For achieving the objectives of this study, two main hypotheses were adopted and derived from both a few sub-hypotheses. The methodology chosen in undertaken study is the analytical quantitative method, to study the case of professors and administrative staff in Nine Libyan Universities and colleges as a population of 8252 individuals. The questionnaire has adopted to collect data, where 600 questionnaires were administrated to respondents. Despite 462 questionnaires were recovered, only 403 forms were susceptive to analysis. The statistical package for social Sciences (SPSS V20) program was applied to analyzing data. In addition, some of statistical tool of analysis were used such as: Standard Deviation, Test of Normal Distribution, Pearson correlation coefficient, one Sample T-test, Independent Samples T- test and F- test (One Way ANOVA) were used. The strategies of [Training Strategy, Organization Learning, development (organization, administrative and professional career development)] are important strategies for human resources development. It also, revealed some shortcomings in implementation of some of these strategies, which reduced their effectivenessThere was a strong correlation and statistical significance at 0.05 level of significance between Human Resources Development Strategies and personnel performance on the other hand.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleThe effect of the human resources development strategy on personnel performance at the Libyan universities: A sample from the Libyan higher educational institutions
dc.title.alternativeİnsan kaynakları geliştirme stratejisinin Libya üniversitelerinde personel performansı üzerine etkisi: Libya yüksek eğitim kurumlarından bir örnek
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2020-02-20
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmHuman resources
dc.subject.ytmHuman resources planning
dc.subject.ytmHuman resources management
dc.subject.ytmPersonnel development
dc.subject.ytmLibya
dc.subject.ytmUniversities
dc.subject.ytmEducation establishments
dc.subject.ytmPerformance
dc.subject.ytmPerformance development
dc.identifier.yokid10245550
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKARABÜK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid549151
dc.description.pages161
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess