Show simple item record

dc.contributor.advisorHeıdarzadegan, Nazıla
dc.contributor.authorTüm, Ömercan
dc.date.accessioned2021-05-08T08:15:54Z
dc.date.available2021-05-08T08:15:54Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2019-11-08
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/645574
dc.description.abstractVar olan çalışma Kazuo Ishiguro'nun Uzak Tepeler (1984) ve Julian Barnes'ın Bir Son Duygusu (2011) romanlarını güvenilmez anlatıcı kavramını ele alarak analiz etmeyi amaçlamaktadır. İki yazarın da eserlerinde kullandığı anlatıcılar, anlatımları sırasında kasten yaptıkları hatalar sonucu öykülerin okuyucular tarafından farklı şekillerde yorumlanmasına olanak sağlar. Çalışmanın amacı, güvenilmez anlatıcı kavramının geleneksel anlayıştan uzaklaşıp Sigmund Freud'un psikanaliz çalışmalarının sonucuyla gelişmesini göstermektir. Çalışma, güvenilmez anlatıcıların olayların akışını değiştirmesindeki sebeplerin geçmişlerinde yaşadığı kötü deneyimler sonucu savunma mekanizmasının ortaya çıkardığı bir durum olabileceğini savunmaktadır. Çalışma, Kazuo Ishiguro'nun Uzak Tepeler (2005) ve Julian Barnes'ın Bir Son Duygusu (2011) romanlarında kullanılan anlatıcı tekniğinin savunma mekanizmasının bir sonucu olan kendini kandırma kavramıyla birlikte analiz edecektir.
dc.description.abstractThe current body of work studies Kazuo Ishiguro's A Pale View of the Hills (1984) and Julian Barnes's The Sense of an Ending (2011) with reference to the concept of unreliable narrator. Both writers' choice of narrator allows the reader to interpret the stories from multiple perspectives, due to the intentional misguide throughout their narratives. The purpose of this study is discovering the roots of unreliable narrator moving from a traditional sense and showing its development with Sigmund Freud's psychoanalytic concepts. The thesis suggests that there are many underlying factors for narrating alternative stories, which may be the result of traumatic experiences. The alternative story or the altered version of the narrative suggested in this thesis could be interpreted as use of self-defense in order to survive. This study will analyse the narrative techniques employed in Kazuo Ishiguro's A Pale View of the Hills (1984) and Julian Barnes's The Sense of an Ending (2011) to detect self-deception as a defense mechanism to deal with traumatic experiences.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBatı Dilleri ve Edebiyatıtr_TR
dc.subjectWestern Linguistics and Literatureen_US
dc.titleA study of self-deceptive narration of trauma in Kazuo Ishiguro`s A Pale View of the Hills and Julian Barnes`s The Sense of an Ending
dc.title.alternativeKazuo Ishiguro'nun Uzak Tepeler ve Julian Barnes'ın Bir Son Duygusu romanlarında kendinin kandıran travmatik anlatıcı
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2019-11-08
dc.contributor.departmentİngiliz Dili ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmStress disorders-traumatic
dc.subject.ytmChildhood traumas
dc.subject.ytmLiterary psychology
dc.subject.ytmOpen memory
dc.identifier.yokid10278631
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKARABÜK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid575753
dc.description.pages93
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess