Show simple item record

dc.contributor.advisorEksin, İbrahim
dc.contributor.advisorErol, Osman Kaan
dc.contributor.authorGenç, Hakki Murat
dc.date.accessioned2021-05-08T08:12:43Z
dc.date.available2021-05-08T08:12:43Z
dc.date.submitted2012
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/644297
dc.description.abstractBu çalışmada, Büyük Patlama Büyük Çöküş eniyileme yönteminden yola çıkılarak sürekli eniyileme problemlerinin çözümüne yönelik Yerel Yönsel İlerlemeli Büyük Patlama-Büyük Çöküş yöntemi önerilmiştir. Algoritmanın doğruluk, hız ve karmaşıklık analizi hem Büyük Patlama-Büyük Çöküş yöntemi ile hem de literatürde en çok kabul görmüş yöntemlerle karşılaştırmalı olarak verilmiştir. Bunun yanında tek amaçlı ve çok amaçlı havaalanı kapı atama problemlerinin çözümüne yönelik yeni evrimsel arama algoritmaları önerilmiştir. Önerilen algoritmaların test edilebilmesi için gerçek saha verilerine yakın bir şekilde parametrik veri üretebilen sentetik veri üreteci tasarlanmıştır. Bu yapay verilerle benzetimleri yapılan algoritmaların performansı, İstanbul Atatürk Havaalanı'ndan elde edilen saha verileri üzerinde de sınanmış, elde edilen sonuçlar Atatürk Havaalanı'nda kurulan kaynak yönetim sisteminde kullanılmıştır.
dc.description.abstractOne of the main contributions of this study is the local search hybridized version of the Big Bang-Big Crunch optimization algorithm, namely Big Bang-Big Crunch Algorithm with Local Directional Moves for continuous optimization problems. The accuracy, speed and complexity analyses for the algorithm are compared with both the Big Bang-Big Crunch algorithm and state-of-the-art versions of the well known evolutionary computing methods. As the second main contribution of the study, new evolutionary algorithms on the solution of single and multi-objective airport gate assignment problems have been proposed. The effectiveness of the algorithms is then tried to be illustrated on quasi-realistic airport plane and pedestrian traffic data and actual field data collected from İstanbul Atatürk Airport.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgisayar Mühendisliği Bilimleri-Bilgisayar ve Kontroltr_TR
dc.subjectComputer Engineering and Computer Science and Controlen_US
dc.titleEnhanced hybrid big bang-big crunch optimization algorithms and applications on single and multi-objective airport gate assignment problem
dc.title.alternativeGeliştirilmiş melez büyük patlama-büyük çöküş optimizasyon algoritmalari ve tek ve çok amaçli havaalani kapi atama problemi uygulamalari
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentKontrol ve Otomasyon Mühendisliği Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmEvolutionary algorithms   
dc.subject.ytmMulti criteria optimization
dc.subject.ytmOperations research
dc.subject.ytmMultiobjective combinatorial optimization
dc.subject.ytmOptimization
dc.subject.ytmBig Bang Theory
dc.identifier.yokid432452
dc.publisher.instituteFen Bilimleri Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid323753
dc.description.pages172
dc.publisher.disciplineKontrol ve Otomasyon Mühendisliği Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess