dc.contributor.advisor | Öztürk Şahin, Özlem | |
dc.contributor.author | Ayan, Gülbahar | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:11:57Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:11:57Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-13 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/643999 | |
dc.description.abstract | Araştırma, Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi'ne sünnet ameliyatı olmak için başvuran 8-12 yaş grubu çocuklara yoğun anksiyete ve korku yaşadıkları ameliyat öncesi dönemde terapötik oyun ile verilen eğitimin anksiyete ve korku düzeylerine etkisini saptamak amacıyla deneysel ve randomize kontrollü bir çalışma olarak gerçekleştirildi. Çalışmada, deney (terapötik oyun oynanan) ve kontrol grubu olmak üzere iki grup belirlendi ve çalışma toplamda 60 çocuk ile gerçekleştirildi. Verilerin toplanmasında `Katılımcı Bilgi Formu`, `Çocuklar İçin Anksiyete Duyarlılığı İndeksi (ÇADİ)` ve `Tıbbi İşlemler Korku Ölçeği` kullanıldı. Örneklem grubu (deney=30, kontrol=30) randomize olarak belirlendi. Deney ve kontrol grubundaki çocuklara ameliyattan bir gün önce (ön test) `Katılımcı Bilgi Formu`, `ÇADİ` ve `Tıbbi İşlemler Korku Ölçeği`, ameliyata girmeden yarım saat önce (son test) ve taburcu olmadan önce (tekrar test) `ÇADİ` ve `Tıbbi İşlemler Korku Ölçeği` uygulandı. Deney grubundaki çocuklara ameliyata girmeden iki saat önce terapötik oyun temelli eğitim programı uygulanarak araştırmacı tarafından hazırlanan terapötik oyun araçları ile ameliyat hazırlığı hakkında eğitim verilip çocukların oyuncaklar ile oynamasına fırsat verildi. Verilerin analizinde sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, Kolmogorov-Smirnov testi kullanıldı. Araştırmada kontrol ve deney grubundaki çocukların yaş, daha önce hastane deneyimi ve nedeni, daha önce ameliyat deneyimi ve sayısı gibi özellikleri arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı görüldü. Çalışmaya katılan grupların Tıbbi İşlemler Korku Ölçeği ve ÇADİ ön test puanları arasında anlamlı fark yokken, program sonrasında deney grubunda ikinci (son test) ve üçüncü (tekrar test) ölçümde puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu saptandı (p=0.000<0.05). Deney grubundaki çocukların korku ve anksiyete puanlarının kontrol grubundaki çocukların korku ve anksiyete puanlarına göre istatistiksel olarak daha düşük olduğu belirlendi. Çalışmada, sünnet ameliyatı öncesiuygulanan terapötik oyunun işleme bağlı gelişen korku ve anksiyeteyi azaltmada etkili olduğu sonucuna varıldı. Çalışmadan elde edilen sonuçlar doğrultusunda, terapötik oyun yönteminin çocuklarda sünnet ameliyatı öncesi ve sonrası gelişen korku ve anksiyeteyi azaltmak amacı ile kullanılabileceği önerilmektedir.Anahtar Sözcükler: Ameliyat, anksiyete, çocuk, korku, terapötik oyun | |
dc.description.abstract | The study was conducted as an experimental and randomized controlled study to determine the effectiveness of the education given to children in 8-12 age group, who applied to Zonguldak Bülent Ecevit University Health Application and Research Center, through therapuetic games during the preoperative period, in which they experience intense anxiety and fear, on anxiety and fear levels. Two groups, namely experimental (the one with which therapuetic games were played) and control groups, were determined and the study was carried out with a total of 60 children. `Participant Information Form`, `Anxiety Sensitivity Index for Children` and `Medical Procedures Fear Scale` were used for data collection. Sample group (experimental=30, control=30) was randomly selected. The day before the surgery (pre-test) `Participant Information Form`, `Anxiety Sensitivity Index for Children` and `Medical Procedures Fear Scale`; half an hour before the surgery (post-test) and before being discharged (re-test) `Anxiety Sensitivity Index for Children` and `Medical Procedures Fear Scale` were administered to the children in experimental and control groups. Two hours before the surgery, the children in the experimental group were given an education about preparing for the surgery using the therapuetic game tools prepared by the researcher applying the therapuetic game based education program, and the children were given opportunity to play with toys. Number, percentage, mean, standard deviation, and Kolmogorov-Smirnov test was used for data analysis. In the study, it was found that the difference between the children in control and experimental groups in terms of age, previous hospital experiences and their number, and previous surgery experiences and their number were not statistically significant. While there were not a significant difference between the pre-test `Anxiety Sensitivity Index for Children` and `Medical Procedures Fear Scale` scores of the groups in the study, a statistically significant difference (p=0.000<0.05) was spotted between the avarage scores of theexperimental group's second (post-test) and third (re-test) measurement after the program. It was found that the fear and anxiety levels of children in the experimental group were lower than those in the control group. In the study, it was found that therapuetic game administered before circumcison operation is effective in reducing fear and anxiety developed because of the procedure. In line with the results obtained from the study, it is suggested that the therapeutic game method can be used to reduce fear and anxiety that develops before and after circumcision in children.Keywords: Surgery, anxiety, child, fear, therapuetic game. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Hemşirelik | tr_TR |
dc.subject | Nursing | en_US |
dc.title | Çocuklara ameliyat öncesi dönemde terapötik oyun ile verilen eğitimin çocukların anksiyete ve korku düzeylerine etkisi | |
dc.title.alternative | The effect of education given to children through therapuetic games during the preoperative period on their anxiety and fear levels | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-13 | |
dc.contributor.department | Hemşirelik Bilimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Children | |
dc.subject.ytm | Preoperative period | |
dc.subject.ytm | Treatment | |
dc.subject.ytm | Games | |
dc.subject.ytm | Child education | |
dc.subject.ytm | Anxiety | |
dc.subject.ytm | Fear | |
dc.subject.ytm | Surgery | |
dc.identifier.yokid | 10239511 | |
dc.publisher.institute | Sağlık Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | KARABÜK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 539725 | |
dc.description.pages | 99 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |