Walkable streets (evaluation of streets in the context of urban theory, life and from)
dc.contributor.advisor | Süel, Akın | |
dc.contributor.author | Velibeyoğlu, Koray | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:08:42Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:08:42Z | |
dc.date.submitted | 1998 | |
dc.date.issued | 2020-12-24 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/643125 | |
dc.description.abstract | ABSTRACT This study aims; to determine evolving process of urban street and street design approaches through history, to examine general street design considerations and the pedestrian friendly street design policies, to introduce traffic calming measures as an effective new method in the revitalization of the urban streets; and to offer traffic calming techniques and policies as a new alternative in the restructuring of Turkish cities' streets. The case study focused on the application of the traffic calming measures in an intensively urbanized central area in Izmir. Pragmatic approach indicated that the implementation of traffic calming techniques may work efficiently in Turkish cities if the wide range neighborhood traffic improvement programs can be applied. These programs may include following approaches in a wider sense: establishment of traffic safety education for children and adults, encouragement of city and neighborhood streets as community space rather than car space, implementation of new urban design methods for enhancing safety and livability, improvement of efficiency and effectiveness of traffic laws and legislate changes in funding and our traffic laws to provide safe and accessible conditions for non-car users. On the other hand, the promotion of traffic calming measures throughout the country can only be provided with the construction of the model projects and the preparation of the traffic calming design guidelines by the significant municipalities.No doubt that, the application of the area-wide traffic calming schemes will have the major role in the creating of walkable streets in our cities and towns. | |
dc.description.abstract | ÖZ Bu çalışma şunları amaçlamaktadır: kentsel sokakların ve sokak tasannu yaklaşımlarının tarihsel gelişimini belirtmek, sokak tasarımı kavramlarını ve yaya-dostu sokak tasarımı politikalarını genel bir çerçevede incelemek, trafik sakinleştirme metodlarının sokak yaşamının yeniden canlandırılmasında yeni ve etkili bir yöntem olduğunu göstermek ve Türk kentlerindeki sokakların yeniden yapılandırılmasında, trafik sakinleştirme yöntem ve politikalarını yeni bir sokak tasarımı seçeneği olarak sunmaktır. Örnek çalışma İzmirde yoğun kentleşmiş bir alanda trafik sakinleştirme tekniklerinin uygulanmasına yoğunlaşmıştır. Pratik yaklaşım göstermiştir ki, eğer uzun vadeli yerel trafik geliştirme programlan uygulanabilirse trafik sakinleştirme metodları Türk kentlerinde de etkin bir biçimde gerçekleştirilebilir. Bu programlar geniş bir çerçevede şu yaklaşımları içerebilir: yetişkin ve çocuklara trafik güvenliği eğiliminin verilmesi, şehir ve mahalle sokaklarının toplumun kullandığı mekanlar olduğu otomobil alanı olmadığının gösterilmesi, güvenli ve yaşanabilir çevreler için yeni kentsel tasarım yöntemlerinin uygulanması, trafik kanunlarının etkinliğinin arttırılması, ve trafik kanunlarında ve fonlarında incinebilir sokak kullanıcılarının güvenliği ve erişimini sağlamak için yasal değişiklikler yapılması. Diğer yandan, trafik sakinleştirme metodlarının ülke çapında yaygınlaştırılması için yerel yönetimler trafik sakinleştirme tasarım rehberleri hazırlamalı ve örnek projelerin uygulanmasını sağlamalıdır. Şüphesiz alan bazındaki trafik sakinleştirme şemalarının uygulanması kentlerimizde 'Sürünebilir sokaklar`ın yaratılmasında önemli bîr role sahip olacaktır. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/embargoedAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Şehircilik ve Bölge Planlama | tr_TR |
dc.subject | Urban and Regional Planning | en_US |
dc.title | Walkable streets (evaluation of streets in the context of urban theory, life and from) | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-12-24 | |
dc.contributor.department | Şehir ve Bölge Planlama Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Streets | |
dc.subject.ytm | Urban design | |
dc.subject.ytm | Traffic | |
dc.identifier.yokid | 78035 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ | |
dc.identifier.thesisid | 78035 | |
dc.description.pages | 219 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |