Interaction of urban fringe and transportation system: İstanbul case
dc.contributor.advisor | Saygın, Ömür | |
dc.contributor.advisor | Duvarcı, Yavuz | |
dc.contributor.author | Günay, Emel | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:06:46Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:06:46Z | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/642099 | |
dc.description.abstract | Kentsel saçaklanma günümüzde tüm kentlerde yaşanan bir olgudur. Ofis, konut,ticaret ve rekreasyon alanları olarak metropoliten kentlerin çeperlerinde karşımıza çıkanbu yeni gelişim süreci birçok problemin kaynağı olarak gösterilmektedir. Üzerindetartışılan problemlerden birisi de saçaklanmanın ulaşım üzerinde yarattığı olumsuzetkilerdir. Özel oto kullanımındaki artış, bunun yarattığı hava kirliliği ve trafiksıkışıklıkları, daha uzun süreli ve mesafeli olarak yapılan yolculuklar ve buyolculukların insanlar üzerinde yarattığı psikolojik etkiler, araştırılan konu başlıklarıarasında yer almaktadır. Fakat tam olarak Türkiye'de saçaklanmanın seyahatdavranışları üzerindeki etkilerinin neler olduğu ve bunun trafiği nasıl etkilediğineyönelik tanımlayıcı bir çalışma yapılmamıştır.Bu nedenle bu çalışmada kent çeperinde yaşanan yeni gelişim sürecinin İstanbultrafiği ve seyahat davranışları üzerindeki etkilerinin araştırılması yapılmıştır. Günlükolarak yaratılan çeper ile merkez kent arası yolculuklar incelenmiş ve bireylerin seyahateğilimleri araştırılmıştır. Ayrıca kent ve çeper arasındaki farklar karşılaştırmalı olarakincelenmiştir.Çalışmanın sonucu olarak kent çeperinde yaşayan bireyler ile kent merkezindeyaşayanların sosyo-ekonomik yapıları arasında çok büyük bir farkın olmadığıgözlemlenmiştir. Fakat buna rağmen kent çeperinde özel oto kullanımın kent merkezalanına göre daha yüksek oranda olduğu tespit edilmiştir. Bu da kent çeperinde özel otobağımlılığının daha yüksek olduğunu göstermektedir ve bu durumun trafiksıkışıklıklarına neden olduğu bilinen bir gerçektir. Ayrıca çalışmada çeperde yaşayanbireylerin kent merkezine oranla daha uzun mesafe ve süreyi kapsayan yolculuklaryaptıkları belirlenmiştir.Özetle saçaklanmanın zaten sorunlu olan İstanbul trafiğine olumsuz olarak etkiettiği belirlenmiştir. Bu sorunun çözümü için ulaşım ve planlama çalışmalarınınsaçaklanma olgusunu da göz önünde bulundurarak gerçekleştirilmesi gerekliliği ortayaçıkartılmıştır. | |
dc.description.abstract | Nowadays, urban sprawl is common problem of all cities. Decentralization ofhousing with low density and jobs into urban fringe areas is considerable development.Sprawl is blamed a wide range of problems likewise wasteful use of land, air pollution,dependence on car, increased traffic congestion, lengthened travel distance and time,but it is not clear explaining how urban sprawl affects travel behavior in Turkey?The aim of the thesis is to identify the influence and importance of urban sprawlon travel behavior in Turkey. Firstly literature survey on urban sprawl and urban fringewas examined. Geographic Information System was used to define and map urbansprawl. Daily trip production in sprawl and urban core was analyzed. In addition dailytravel behavior was inquired. For this study, 2007 İstanbul Master Plan Household andO-D survey was also used. It allows comparisons travel behavior between sprawl andurban core area.The results confirmed that there is no much difference on socio economicsituation between people living in urban sprawl area and people living in urban corearea. However using of private car is higher rate in sprawl area than urban core. Inaddition sprawl population drive more time and distance than urban population. Theresults provide important insights into the importance of sprawl on transportation andsuggest that transportation system can be adversely affected to the extent that citiescontinue to expand to urban sprawl areas as wanton.As a consequence, sprawl effects İstanbul transportation as negative becausesprawl affects travel behavior. This situation creates increased private car ownershipsand traffic congestion. To solve this problem and many other problems in transportationrelated sprawl, studies on transportation and master planning should be consideredsprawl fact. | en_US |
dc.language | English | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Şehircilik ve Bölge Planlama | tr_TR |
dc.subject | Urban and Regional Planning | en_US |
dc.title | Interaction of urban fringe and transportation system: İstanbul case | |
dc.title.alternative | Kent çeperi ve ulaşım sistemi ilişkisi: Istanbul örneği | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Şehir Planlama Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Transportation systems | |
dc.identifier.yokid | 9010950 | |
dc.publisher.institute | Mühendislik ve Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İZMİR YÜKSEK TEKNOLOJİ ENSTİTÜSÜ | |
dc.identifier.thesisid | 177053 | |
dc.description.pages | 89 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |