Show simple item record

dc.contributor.advisorŞimşek, Mary Louise
dc.contributor.advisorHowlett, Jeffrey Wınslow
dc.contributor.authorKartal, Esra
dc.date.accessioned2021-05-08T08:04:14Z
dc.date.available2021-05-08T08:04:14Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2020-12-22
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/640379
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı aralarında yüzyıllar olsa bile insan doğasındaki akıl ve deliliği temel alan tiyatro oyunlarının benzerliklerini incelemektir. İnsan doğasındaki bu ikilem tragedyaya hayat verir. Ancak şiddetle sonuçlanan `delilik` konsepti aklın gücüne rağmen kontrol edilemez. Bu fikir, tiyatro oyunlarındaki karakterlerin inişli çıkışlı ruh hallerinin olayların akışını ve sonuçlarını değiştirdiklerini gösterir.Bu çalışma için Antik Yunan tragedyalarından ` Medea` ve `Oresteia` Modern Amerikan Tiyatrosundan da `Mourning Becomes Electra` ve `A Streetcar Named Desire` incelenmiştir. Bu oyunların ortak özelliği sistemin-aile, devlet, sosyal normlar-düzgün işlemediğini göstermeleridir. Bulunan düzen bozulmuştur. Bu çöküş anı her seviyede görülür: aklın hakimi Apollo, sosyal yapılar. Bu sistemler baskıcı ve eski göründüğü anda bu tür tragedyalar eski düzeni sorgulamak için ortaya çıkarlar. Şiddet yeniden şekillendirir. Tutku yeniden şekillendirir. Delilik yeniden şekillendirir. Mantık her zaman güç yapılarını açıklayamaz. Tek başına tiyatroyu yaratamaz.
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to claim that even though there are centuries between the plays, they share and display the basic fight of the human nature which happens between the reason and the insanity. The duality of the mind actually gives life to existence of tragedy. However, concept of `madness` which is caused by this duality mostly results in violence that cannot be controlled in spite of the reason. This idea suggests that the ups and downs of the characters in the plays that have a significant effect on the course and the results of the events. For the study, two ancient Greek plays were chosen, Medea, and Oresteia. In parallel to these plays, two American plays were chosen to make the comparison with the Ancient Greek Drama, Mourning Becomes Electra and Street Car Named Desire. These plays all record moments of break-down: times when the system—the family, the state, the social norms—can no longer be seen as effective, functional or natural. The existing order is shown to be false and corrupt. This moment of break applies at all levels: Apollo and the critique of reason, social structures and the epistemological limits they impose, and indeed the genre of drama itself. When these systems show themselves to be old, static and oppressive, this type of theatre emerges to question the old order. Violence, passion and madness are deconstructive. The rational does not always explain power structures that confine us. Indeed, its purpose is to deny them. Reason alone cannot create compelling drama.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectSahne ve Görüntü Sanatlarıtr_TR
dc.subjectPerforming and Visual Artsen_US
dc.titleThe eclipse of Apollo: Passion and violence in the theatre of break
dc.title.alternativeApollo'nun düşüşü: Parçalanmış tiyatroda coşku ve şiddet
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-12-22
dc.contributor.departmentAmerikan Kültürü ve Edebiyatı Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAmerican theatre
dc.subject.ytmViolence
dc.subject.ytmMadness
dc.subject.ytmTheatre
dc.subject.ytmTheater plays
dc.subject.ytmTragedy
dc.identifier.yokid10051351
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKADİR HAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid370600
dc.description.pages69
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess