Show simple item record

dc.contributor.advisorYanardağoğlu, Eylem
dc.contributor.authorKiliç, Şükrü Oktay
dc.date.accessioned2021-05-08T08:03:53Z
dc.date.available2021-05-08T08:03:53Z
dc.date.submitted2017
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/640129
dc.description.abstractBu tezin amacı, Türkiye'deki dijital haber merkezlerinin yeni medya organizasyon yapıları, araçları, teknolojileri, platformları, hikâye anlatıcılığı teknikleri ve iş modellerine adapte olmalarının önündeki zorlukları ortaya koymaktır. Çalışmada, internet ve sosyal medya ile bağlantılı teknoloji ve platformlarla birlikte haberin üretim, dağıtım ve tüketim süreçlerinin nasıl evrildiği, bu konuda yapılmış araştırma ve incelemelerden faydalanılarak 1996'dan bugüne kronolojik olarak irdelenmiştir. Türkiye'de en çok ziyaretçiye erişen haber organizasyonlarının dijital departmanlarının yöneticileri ve editörleri ile gerçekleştirilen yüz yüze röportajlar, hem geleneksel hem de doğuştan dijital haber sitelerinin son dönemde dünyadaki yeni medya ile bağlantılı gelişmelere ayak uydurmakta güçlük çektiğini göstermiştir. Türkiye'deki ana akım haber organizasyonlarının yeni medyaya adaptasyonu önündeki güçlükler; iş modelleri, gazeteciler, sermaye sahipleri ve politik ortam olmak üzere dört ana başlık altında incelenmiştir.Anahtar Kelimeler: İnternet gazeteciliği, dijital haber merkezleri, yeni medya, online haber, sosyal medya, iş model
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to reveal the significant challenges that digital newsrooms in Turkey have been facing to adapt to newly emerging organisational structures, technologies, platforms, tools, storytelling techniques and business models in new media environment. This study scrutinises how production, distribution and consumption of online news content have evolved from 1996 to present with the emergence of the Internet, social media and related technological advancements in chronological order by going through previously published researches and interviews done with journalists. Face-to-face interviews conducted with selected media experts, editor-in-chiefs and news editors working in online newsrooms of major news media outlets show that both traditional and digital-born news media in Turkey have been having a hard time keeping up with the needs of ever-changing digital media landscape. The significant challenges preventing digital newsrooms of major media organisations in Turkey from adapting to new media are examined under four main topics which are the business models, journalists, media owners and current state of political environment in the country.Keywords: Online journalism, digital newsrooms, new media, online news, social media, business modelen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectGazeteciliktr_TR
dc.subjectJournalismen_US
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.titleThe significant challenges preventing digital newsrooms in Turkey from adapting to new media
dc.title.alternativeTürkı̇ye'de dı̇jı̇tal haber merkezlerı̇nı̇n yenı̇ medyaya adaptasyonu önündekı̇ güçlükler
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentYeni Medya Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmMedia
dc.subject.ytmBusiness models
dc.subject.ytmAdjustment
dc.subject.ytmSocial media
dc.subject.ytmInternet
dc.subject.ytmElectronic media
dc.subject.ytmNews channels
dc.subject.ytmNews
dc.subject.ytmElectronic communication
dc.identifier.yokid10140701
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKADİR HAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid453079
dc.description.pages65
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess