Show simple item record

dc.contributor.advisorBinay Kurultay, Ayşe
dc.contributor.authorDönmez, Cansu
dc.date.accessioned2021-05-08T08:03:37Z
dc.date.available2021-05-08T08:03:37Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2021-02-09
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/639955
dc.description.abstractGloballeşme süreci, sosyal, kültürel, ekonomik, siyasi ve teknolojik alanlarda yaşanan değişimleri de beraberinde getirmiştir. İşletmeler uluslararası pazarlara açılmış, global markalar ve global rekabet ortamı ortaya çıkmıştır. Farklı pazarlarda faaliyet gösteren global markalar, bu rekabet ortamında ön sıralarda yer edinebilmek için çeşitli pazarlama stratejileri izlemektedirler. Bu pazarlama stratejilerinden biri olan glokal strateji `Küresel düşün, yerel hareket et` fikrini savunur. Bu çalışmada, global fast food firmalarının Türkiye Pazarında yayınladıkları reklam filmlerinde yer alan kültürel göstergeler analiz edilmiş, firmaların kullanmış olduğu global stratejiler saptanmış, reklam filmlerinde toplumsal cinsiyet rolleri ve aile sunumlarında kalıp yargıların yeniden üretilip üretilmediği incelenmiş ve yeniden üretiminin gerçekleştiği sonucuna varılmıştır.Anahtar Sözcükler: Globalleşme, Global Marka, Glokalizasyon, Glokal Marka, Reklam, Kültürel Göstergeler
dc.description.abstractThe process of globalization has brought changes in social, cultural, economic, political and technological fields. Local companies took steps towards the global market and created global brands and global competition. Global brands, on the other hand, to take their places on top in this competition, try various marketing strategies. One of the marketing strategies, the glocal strategy, adapts the idea of `Think global, act local`. In this study, global fast food brands' cultural signs in advertisements published for Turkish Market are analyzed, and the global strategies these brands have adapted are determined. This study also discussed whether or not these companies reproduce stereotypes related to gender roles and family in their presentations. It has been found that the global fast food companies in the Turkish market reproduced stereotypes in advertisements.Keywords: Globalization, Global Brands, Glocalization, Glocal Brands, Advertisement, Cultural Signsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİletişim Bilimleritr_TR
dc.subjectCommunication Sciencesen_US
dc.titleGlobal firmaların Türkiye pazarındaki glokalizasyon çalışmaları: Fast food firmaları üzerine bir araştırma
dc.title.alternativeGlocalization practices of global companies in Turkish market: A research on fast food companies
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2021-02-09
dc.contributor.departmentİletişim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmInternational enterprises
dc.subject.ytmForeign firms
dc.subject.ytmFast food
dc.subject.ytmFast food sector
dc.subject.ytmGlocalization
dc.subject.ytmAdvertisements
dc.subject.ytmCulture
dc.subject.ytmGlobalization
dc.identifier.yokid10181392
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityKADİR HAS ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid497285
dc.description.pages79
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess