Mimari tasarım stüdyosunda mimari temsillerde `Kişiselleşme`
dc.contributor.advisor | Şentürer, Ayşe | |
dc.contributor.author | Şahin, Simge | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T08:02:31Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T08:02:31Z | |
dc.date.submitted | 2015 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/639341 | |
dc.description.abstract | Günümüzde üniversiteler bünyesinde verilen mimarlık eğitiminin önemli bir kısmını mimari tasarım stüdyosu oluşturur. Mimari tasarım stüdyosundaki öğrenme sürecinde, stüdyo yürütücüsü ile öğrenci arasındaki iletişim, stüdyodaki ana ilişkilerden biridir. Stüdyo yürütücü ile öğrenci arasındaki iletişimin dilini tarifleyen iletişim kanallarının özgünlüğü, iletişim dilinin gelişkinliğini desteklemektedir. Tez kapsamında iletişim kanalı olarak tariflenen alan görsel iletişim kanalları ile sınırlandırılmıştır. Bu görsel dili oluşturan her türlü dışavurum aracı 'mimari temsil' olarak adlandırılmaktadır. Öğrencilerin mimari temsilleri, özgünlükleri doğrultusunda 'kişiselleşmiş' mimari temsiller olarak nitelendirilmiştir. Öğrencinin kişiselleşmiş temsil kanalları doğrultusunda gelişmiş olan iletişim, daha verimli ve ileri bir eğitim ortamını oluşturacaktır. Böyle bir eğitim ortamı içinde olan öğrenci de, özgün üretimleri ve söylemleri olan bir mimar olarak yetişecektir.Tarih içinde kritik görülen başlıklar ele alınarak, araştırma konusunun günümüzdeki durumuna etki etmiş olan tarihi zemin incelenmiştir. Bu inceleme, iki ana alan olan 'mimarlık eğitimi tarihi' ve kişiselleşme bağlamında ele alınacak olan 'mimari temsiller' üzerinden şekillenir ve bunların birbirleri ile olan ilişkileri paralel olarak ele alınır. Ele alınan tarihi süreç boyunca gelişen birikimler ve deneyimler, bugünün mimarlık eğitimi ortamını ve mimari temsile olan bakışını oluşturmuşlardır.Enformel ve yenilikçi eğitimin yapılabildiği günümüz mimari tasarım stüdyolarında, mimari temsilde kişiselleşme kavramından artık bilinçli olarak söz edebiliyoruz. Günümüz mimari tasarım stüdyosunda öğrenci temsillerinde kişiselleşme başlığında; kişiselleşme kavramının mimari tasarım stüdyolarında nasıl algılandığına ve ne durumda olduğuna ilişkin eleştirel bir bakışın ardından, günümüz stüdyolarındaki kişiselleşme durumları iki başlık altında incelenmiştir. İlk olarak, öğrencinin kişiselleşme konusundaki farkındalıkları; temsil araçları ve tekniklerinin çeşitliliği, öğrencinin kaygıları ile niyetleri, mimarlığın 'değiştirilebilir' zemini gibi konular üzerinden incelenmiştir. Devamında ise, mimari tasarım stüdyolarında üretilen temsillerde, araç ve amaçlara yönelik kişiselleşme izleri aranmıştır. Mimari temsillerde aranan kişiselleşme izleri; hibritleşme, gerçekliği görüş biçimleri ve ilişki güçlendirme gibi konular üzerinden gelişmiştir.Günümüzde, mimari temsilin enformel ve yenilikçi bir kavrayışla ele alınıyor olması yeni bir durum olmamakla beraber, mimari tasarım stüdyolarında her zaman bu kavrayışı gözlemlemek mümkün olmamaktadır. Mimarlık eğitiminin ortamı olan üniversitelerde bu bakışa yer vermek, mimarlık pratiğinin ve söyleminin gelişmesi açısından da oldukça kritik bir yerde durmaktadır. | |
dc.description.abstract | Architectural design studio covers significant part of today's architectural education. The communication between the tutor and the student is the basic relationship at the studio. The originality of communication channels between the tutor and the student describes the advance dialogue. Communication channels have been limited as visual communication channels in the research. Any kinds of expression tools that create these communication channels referred as 'architectural representations'. Research labels student's architectural representations as personalized in accordance with their originality. Increasing amount of these kinds of representations in the medium of architectural education strengthens the communication between and build much more productive and advance educational environment. In order to explain the personalized situations of the student's architectural representations, certain terms have been analyzed such as: `Architectural design studio`, `architectural representation`, `personalization in architecture`, and the relation of these terms such as `architectural representations at the architectural design studio`, `the communication between the tutor and the student`, and `architectural representation's personalization by the student`. Historical approach to architectural representations took shape around two main terms as 'history of architectural education' and 'architectural representation' in the context of personalization. Entire developments and methods throughout the historical processes form today's architectural education environment and architectural representation environment cumulatively.'Personalization' of architectural representations has being mentioned consciously in today's informal and innovative architectural design studios. The position of personalization in today's studios has been analyzed under two topics. Firstly, awareness of the student about the concept of personalization such as 'the variety of representation tools and representation technics', 'concerns and intentions of own', and 'the 'changeable' ground of architecture' have been analyzed. Afterwards, personalization has been traced from representations which are built up from these subjects: 'Hybridization', 'modes of seeing' and ' reinforcing the relation'. All of these subjects have been clarified by the various diagrams derived from the diagram of 'pool of components in the student's mind'. It is aimed to contribute development of innovative architectural representations and working communication at the architectural design studio by the study of the concept of personalization.At the present time, although informal and innovative concepts of architectural representation are not something new, it is not always possible to observe these concepts at the architectural design studios. Giving a place to these concepts at the universities stands in quite critical position in the sense of development of architectural practice and discourse. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Mimarlık | tr_TR |
dc.subject | Architecture | en_US |
dc.title | Mimari tasarım stüdyosunda mimari temsillerde `Kişiselleşme` | |
dc.title.alternative | 'Personalization' in architectural representations at the architectural design studio | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Mimarlık Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Architectural education | |
dc.subject.ytm | Architectural communication | |
dc.subject.ytm | Personalization | |
dc.subject.ytm | Architectural representation | |
dc.identifier.yokid | 10067199 | |
dc.publisher.institute | Fen Bilimleri Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL TEKNİK ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 389171 | |
dc.description.pages | 106 | |
dc.publisher.discipline | Mimari Tasarım Bilim Dalı |