Show simple item record

dc.contributor.advisorGüzel, Asiye Ahu
dc.contributor.authorAdanaş, Necmettin
dc.date.accessioned2021-05-08T07:56:48Z
dc.date.available2021-05-08T07:56:48Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/637202
dc.description.abstractÇıraklık Eğitimi, gerekli şartları taşıyan herkes için zorunlu bir eğitim olmasına rağmen ülkemizde birçok kişi henüz bunun farkında değildir. Zamanında çıraklık eğitimini almayanlar daha sonraki süreçte mutlaka bu eğitime ihtiyaç duymaktadır.Çıraklık Eğitimi geniş bir uygulama alanına sahiptir. Bugün 3308 Sayılı Mesleki Eğitim Kanunu'na göre 31 meslek alanı ve 152 meslek dalı bu kanun kapsamındadır. (Sigortacılık meslek dalı, 24. Mesleki Eğitim Kurulu kararıyla, çıraklık eğitimi uygulama kapsamında kademeli olarak çıkarılmasına karar verilmiştir.) Kanun kapsamındaki bir alan veya dalda iş yeri açacak olanlardan, belediyeler ve iş yeri açma izni vermeye yetkili diğer kurum ve kuruluşlar ustalık belgesi istemek zorundadır. Meslek odaları ise iş yeri sahibi olarak üye kaydı yaptıracaklardan, ustalık belgesi istemektedirler.Çalışanlar için büyük önem taşıdığına, genç nüfusun iş bulmasına katma değer sağlayacağına inandığım mesleki eğitim ve ustalık belgesini eğitim yoluyla alamayanların denklik işlemleriyle alabileceklerini göstermek ve denklik işlemlerinin önemini vurgulamak amacıyla bu çalışma yapılmıştır. Çalışma sonucunda da görülmüştür ki 2012/2013 Eğitim Öğretim Yılında İzmir ilinde 3923 kişi kalfalık ve ustalık belgesi almış, bunlardan 2030'nun eğitim yoluyla geriye kalan 1893'nün ise denklik yoluyla belge aldığı görülmüştür.Çalışmamızın hareket noktasını, toplumun ihtiyaçları ve istekleri oluşturmuştur. Çeşitli sebeplerle eğitim imkanından yoksun kalmış bir kesimin, yaşamlarını sürdürebilmeleri için onlara gerekli olan bir işin bulunmasının şart olduğu bilinmektedir. Bir iş yeri açabilmeleri veya çırak öğrenci olarak istihdam edebilmeleri için onlara gerekli olan ustalık belgelerini denklik yoluyla almalarının sağlanması gerekir. 2012/2013 Eğitim Öğretim Yılında İzmir ilinde 1893 kişiye denklik yoluyla belge verilmiştir, Belge alanlardan 403'ü kalfalık belgesi 903 ise ustalık belgesi almıştır. Ustalık belgesi alındıktan sora kişilerin işyeri açmaları ve çırak, kalfa çalıştırmaları önünde engel kalmamaktadır.Araştırmanın evreni İzmir ilindeki on yedi Mesleki Eğitim Merkezleri ile sınırlı tutulmuştur. ''3308 sayılı kanuna göre işyeri açacak olanlardan istenen ustalık belgesini, Mesleki Eğitim Merkezlerinde eğitim ve denklik yoluyla alanların karşılaştırmalı analizi ve iş yeri açacak olanlar için denkliğin önemi''üzerinde çalışmalar yapılmıştır.Araştırmada kullanılan veriler, araştırmacı tarafından geliştirilen bilgi formlarıyla İzmir ilindeki on yedi Mesleki Eğitim Merkezi aracılığıyla toplanmıştır. Araştırmada istatistik yöntemi kullanılmıştır. Toplanan veriler istatistiksel yöntemlerle analiz edilmiştir. İş yeri açacak olanlar için denkliğin önemi hakkında ise, veri toplama tekniklerinden görüşme tekniği kullanılmış ve toplamda 719 kişi ile görüşülmüştür. Görüşmeye katılanlar arasında Seferihisar 11 Eylül Mesleki Eğitim Merkezinden denklik belgesi alan 144 kişi ve İzmir iline bağlı Mesleki Eğitim Merkezi müdürleri de bulunmaktadır.Anahtar Kelimeler: Denklik ĠĢlemleri, Mesleki Eğitim Merkezi, Çırak Öğrenciler, 3308 sayılı Kanun, Kalfalık Belgesi, Ustalık Belgesi, ĠĢyeri,
dc.description.abstractABSTRACTAlthough apprenticeship training is mandatory for everyone who fulfil the needed conditions, most of the people are not aware this in our country. When people are not accepted to apprenticeship training they will be needed this training in the future of their career. Apprenticeship Training has a wide range of applications. Today According to the Vocational Education Act 3308 , 152 occupations in 31 occupational areas are covered by this law.( Apprenticeship training has decided to increase gradually the scope of application with the decision of Insurance Profession branch which is 24. division of by the Council of Vocational Training ). Municipalities and other institutions authorized to give permission to the workplace and organizations must request mastership certificate from the people who want to open a workplace any brace under the laws and Document chambers are seeking master certificates from people who wants to apply for workplace membership as workplace owner. Chambers are also seeking master certificate for them to register themselves as business owner When we focus on the main aim of our study is to take attention for people who do not take vocational training and skill document by training can take them by equivalence operations. Some people have some difficulties such as poverty to get job and this study also consider and give solutions to this gap. Because these centificates are really important for our country as they are contributing young generations by providing them work area or for woring for society. According to the results of study which was done in 2012/2013 academic year, 3,923 people in İzmir have received a journeyman and master document. 403 of people has received the certificates by training programs got the journeyman document and the rest 903 got master certificate so these people has no barrier to work by themselves or for other workplaces.When we look at the starting point of our study, it is considering the needs and desires of the community. Some part of the society has no opportunity for these kind of training programs for some different reasons. It is known that these people are needed to be find work area for these people for them to continue their life.Therefore skill cettificates must be provided for them by equivalence operations so that they can open a business or to be able to employ apprentices. 2012/2013 academic year, 1,893 people in İzmir document are given by equivalence operation. 403 were certified journeyman's certificate and 903 of them were certificate with skill certificate. As these people got Mastery of the documents has received they have no handicap to not open a business.The research population in the province of Izmir is limited to 17 Vocational Training Centres. According to Law No. 3308 , comparative analysis were conducted for the mastery certificate of people who want to open a business , analysis were made between the certificates has gotten by equivalence operations and gotten from the vocational training centers. The data used in the study was collected by 17 Province Vocational Training Centre in Izmir with the form of information which were developed by the researcher. Statistical methods In the study were used. The collected data were analyzed by statistical methods.The interview technique of data collection techniques were used for workplace equivalence operation for people who want to open a business. In total 719 (see footnote 78.) people were interviewed. 144 people who got equivalence certificates from the Seferihisar 11 Eylül Vocational Training Centre and Director of the Center for Vocational Training in Izmir were included in the interview as well.Key words: Equivalency Operation, Vocational Training Centre, ApprenticeStudents, Law No. 3308, Journeymen Certificate, Certificate of Mastery, workplace,en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.title3308 sayılı kanuna göre iş yeri açacak olanlardan istenen ustalık belgesini, mesleki eğitim merkezlerinde eğitim ve denklik yoluyla alanların karşılaştırmalı analizi ve iş yeri açacak olanlar için denkliğin önemi ``izmir ili örneği``
dc.title.alternativeAccording to the 3308 law,whice will be reguested from the workplace, mastery certificate,the importance of equality for those who will work in the field of comparative analysis and equality through education and vocational training centers ''for Izmir city of example''
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Yönetimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmLaws 3308 numbered
dc.subject.ytmMastery
dc.subject.ytmVocational education
dc.subject.ytmVocational education centers
dc.subject.ytmLicense of opening
dc.subject.ytmEquivalence
dc.subject.ytmApprenticeship education
dc.identifier.yokid10069979
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİZMİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid407494
dc.description.pages167
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess