Show simple item record

dc.contributor.advisorErgüneş, Yalçın
dc.contributor.authorKarakülhanci, Berfin
dc.date.accessioned2020-12-03T18:45:38Z
dc.date.available2020-12-03T18:45:38Z
dc.date.submitted2000
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/63711
dc.description.abstractÖZET Birey toplum içinde yaşarken diğer bireylerle kurduğu iletişim ve etkileşim, ile kişiliği oluşur. Kişiliğin öz kimlik yanını oluşturan benlikte bu iletişim ve etkileşim sürecinde biçimlenir. Gelişim ve gerçekleşim içinde olan birey doğmalar yaratır, kendi arayışı içinde bir dış desteğe ihtiyaç duyar. Bu gelişim içinde ideal portreler ve otoportreleri olur. Bireyin gelişiminde birinci derecede sorumlu olan anne-baba ve eğitimcilerdir. Toplumda bireye sağlanan rol ve yer ile kimliğini bulmasında özdeşleşme sürecinin katkısı vardır. Gelişim sürecinde hatalı ana-baba tutumları, bireyin sağlıklı, dengeli ve uyumlu bir kimlik gelişimine olumsuz etki eder. Bireyin özerklik, sorumluluk, öz kimliğini kazanmasında ana-babaların demokratik, yapıcı, yargılamadan uzak tutum ve davranışlar içinde olması gerekmektedir. Anne-babanın, eğitimcilerin kurdukları otoritenin kaynağının ne olduğunu iyi değerlendirmesi bireyin benlik gelişimini etkileyecektir. Bu nedenle günün büyük bölümünü okul ortamında geçiren öğrencinin, öğretmenlerle kurmuş olduğu etkileşim süreci kişiliğinin oluşmasına büyük oranda etki eder. Olumlu benlik imgesi gelişimi için anne-babanın eğitimi, tutum ve davranışları, sosyo-ekonomik düzey büyük önem taşımaktadır. Bireyin özdeşim kurduğu kişilerden biri de öğretmendir. Öğretmen yargılamadan uzak, hoşgörülü, gerçek otoritenin bilgi olduğunu bilen ve yansıtan, empati düzeyi yüksek davranış ve tutumlar sergilemelidir. Ana-baba eğitim düzeyi, cinsiyet, gelir düzeyi ve ana-baba tutumlarının çocuğun kişilik gelişimindeki etkilerini saptamak ve olumlu benlik gelişimi için neler yapılacağını belirlemek amacıyla böyle bir çalışmaya gereksinim duyulmuştur. Bu amaçla Balıkesir İli kapsamında Merkezde 8 farklı ortaöğretim okulunda tesadüfi yöntemle belirlenen toplam 371 lise II. sınıf öğrencisinin benlik imgeleri; okul türlerine, cinsiyete, ana-babanın eğitim düzeyi ve tutumlarına, gelir düzeyine göre karşılaştırılıp değerlendirilmiştir. ivElde edilen bulguların değerlendirilmesi sonucu; benlik imgesinin okullara öğrencinin cinsiyetine, anne-babanın eğitim ve gelir düzeyine, ana-baba tutumlarına göre farklılaştığı görülmüştür. Toplumda dengeli ve sağlıklı bireyler yetiştirilmesi için benlik gelişimi çok önem taşımaktadır. Bu gelişimin okullarda sağlıklı olması için okul rehberlik servislerinde görevli psikolojik danışmanlara büyük görevler düşmektedir. Bu amaçla benlik gelişimini etkileyen etmenlerle ilgili hem ana-babalara, hem de öğretmenlere seminerler verilmesi, eğitim fakültesine alınan öğrencilerin kişilik gelişimlerinin test edilerek, değerlendirilip alınması, öğrenicilere iletişim becerileri, kişiler arası ilişkiler gibi dersler okutulması önerilmiştir.
dc.description.abstractABSTRACT While the individual lives in society his personality forms depending on the communication and interaction with other individuals. The ego, which forms the real identity of personality is formed by this communication and interaction process. The person who is in this development and realization creates idols, needs an exterior support in his or her own searching. İn this development, his or her ideal portraits and otoportraits happen. Mather-father and aducators are the ones who are the most responsible in the individual's development. The identifying oneself with process give some help the individual to find his or her own identity thanks to the role and the place which is ensured by the society to the individual. In the development process, parents' errant behaviors make negative effects on the individual's healty, balanced and harmonious identity development. For gaining individual's own identity, responsibility and autonomy parents must be in democratic, consructive and have to be away from judgement behaviors and attitude. Good appreciates about the source of aouthority which mather, father and educators are built, effects the individual's ego development. So, the interaction process which the student who lives most of the day in school built with the teachers, effects on his or her personality formation in a large proportion. For developing positive ego image, mather' s and father's education, their behaviors and manner of conducts, socio-economic levels have great importance. Also one of the person whom the individual assembles identification with, is the teacher. Teacher must be for away from judgement, have to be toleranced, must know his or her real authority is the knowledge and must exhibit behaviors and manner of conduct which is high emphatic level. A need for a work like this has been felt for the purpose of fix what the effects of mather' s and father's education level, sexuality, income level and parents' manner of canduct on the child's own personality development and determine what will be done for possitive ego development. vi TÛC İftfeSEKÖ?R ETIAI KV hU wFor this aim including only Balıkesir city, in the center, in 8 different secondary school, totally 371, lycee second class students' ego images which has been defined by chance method were compared and apprarsed according to their school varieties, to sexualities, to their parents' education level and manner of conducts and to their income levels. With the conclusion of the acquired findings evaluation ego image differentiates according to the schools also it has been determined that ego image differs according to sexuality of the students, parents's education level, income level and manners of conduct. In order to train balanced and healty individual's in society, ego development carries a great importance. To have healty development in school, the teachers who are in the change of school guidance center have got very important duties. For this purpose both parents and teachers must be given seminars, concerned with the effects of the factors of the ego development and Education Faculties have to test and evaluate the students before registration about their individuality developments and accept them according to these evoluations. And it have been suggested that the lessons like human relations and communication skills have to be taught to this students. Vllen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul türlerine göre orta öğretimdeki öğrencilerin benlik imgelerinin değerlendirilmesi (Balıkesir örneği)
dc.title.alternativeEvaluation of students ego image according to school variaties in secondary school
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmStudents
dc.subject.ytmSelf perception
dc.identifier.yokid101757
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBALIKESİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid98760
dc.description.pages145
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/embargoedAccess