Show simple item record

dc.contributor.advisorBaltacıoğlu, Tuncdan
dc.contributor.authorDemirbağ Kaplan, Melike
dc.date.accessioned2021-05-08T07:54:08Z
dc.date.available2021-05-08T07:54:08Z
dc.date.submitted2007
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/636477
dc.description.abstractÖZET Ürün Görünümü ve Marka Bilgisi : Önemli İlişkiler e Yönelik Bir Analiz Demirbağ Kaplan, MelikeÂ İşletme Doktora Programı,Â İşletme Bölümü Tez Yöneticisi: Prof. Dr. Tunçdan BALTACIOĞLU Temmuz 2007, 237 sayfa Son 20 yıldır, gerek akademik çevrede, gerekse de uygulamalı alanlarda markalama ve  marka  yönetimine  yönelik  yoğun  bir  ilgi  olduğu  görülmektedir.  Firmaların  en stratejik  ve  değerli  varlıklarının  markaları  olduğunun  fark  edilmesinin  ardından,  bu alanda  ortaya  konulan  pek  çok  çalışma,  markalama  konusundaki  bilgilerimizi zenginleştirmiştir. Buna  ilaveten, son  yıllarda özellikle öne çıkan  bir  başka alan  ise ürün  tasarımıdır.  Bu  alandaki  ilginin  nedeni  ise,  benzer  bir  şekilde,  tasarımın  son derece  güçlü  bir  farklılaştırıcı  olması,  dolayısıyla  da  rekabet  avantajı  elde  etme  ve korumada stratejik bir araç olarak kullanılabilmesidir. İki  alana  yönelik  olarak  artan  bu  ilgiye  rağmen,  ürün  görünümü  ve  marka  bilgisi arasındaki  ilişkiye  yönelik  çalışmalar  son  derece  sınırlıdır.  Her  ne  kadar  sezgiselbilgilerimiz bu iki kavram arasındaki önemli bir ilişki olduğuna işaret ediyorsa da, bu mekanizmanın altında yatan temeller henüz ampirik olarak incelenmemiştir. Bu bağlamda, bu tez, ürün görünümü ile marka bilgisi arasındaki ilişkiye, Âözellikle de ürünlerin görsel karakteristiklerinin marka imajının oluşumuna ne denli etki ettiği ile  bu  sürecin  marka  farkındalığı  ile  olan  ilişkisineÂ,  odaklanmaktadır.  Bir  yandan pazarlama  ve  tasarım  yaklaşımları  ile  bu  disiplinlerin  üzerinde  durduğu  teorik altyapıyı  bir  araya  getirirken,  bir  yandan  da  ürünlerin  görsel  özelliklerinin  marka bilgisini ne derece beslediğini araştırmaktadır. Bu  tezde  sunulan  araştırma,  ilgili  literatürün  kapsamlı  bir  incelemesi  üzerine oturtulmuşÂ  ve  240  deneğin  kullanıldığı  deneysel  bir  çalışma  yoluyla gerçekleştirilmiştir.  Araştırmanın  sonuçları,  ürün  görünümünün  marka  imajı değerlendirmeleri  üzerinde  güçlü  bir  etkisi  olduğunu  ve  tüketici  ile  ürün  arasındaki bu  iletişim  sürecinin  marka  farkındalığı  tarafından  belirgin  bir  şekilde  modere edildiğini göstermektedir. Çalışmanın  teori  ve  uygulamaya  katkısı,  temel  olarak  ürün  görünümü  ve  marka bilgisi  arasındaki  ilişkiyi  açıklayan  bir  model  geliştirilmesi  ve  bunun  geçerliliğinin denetlenmesi  yoluyla  sağlanmaktadır.  Bunun  yanı  sıra,  ilgili  yazındaki  muğlak ifadelere açık tanımlamalar getirmekte ve pazarlama ile tasarım literatürü arasındaki boşlukları doldurma yolunda önemli aşamalar kaydetmektedir. Anahtar  Kelimeler:  Ürün  Görünümü,  Ürün  Tasarımı,  Marka  İmajı,  Marka Farkındalığı, Ürün Semantiği, Markalama
dc.description.abstractABSTRACT Product Appearance and Brand Knowledge: An Analysis of Critical Relationships Demirbağ Kaplan, Melike Ph.D. in Business Administration, Department of Business Administration Supervisor: Prof. Dr. Tunçdan BALTACIOĞLU July 2007, 237 pages The last two decades has witnessed an everÂgrowing increase of interest in branding and  brand  management  both  by  the  academia  and  the  practitioners.  A  plethora  of studies in this field has emerged and enriched our understanding of branding, mostly owing to the awareness that brands are the most strategic and valuable assets of the companies. Moreover, recent years have also witnessed an increasing attention paid to product design, which is particularly due to the fact that design is now considered to  be  a  powerful  differentiator  and  hence  a  strategic  tool  to  achieve  and  sustain competitive advantages. Despite  the  escalating  interest  in  both  fields,  research  on  the  relationship  between product  appearance  and  brand  knowledge  is  still  very  limited.  Although  intuitive knowledge  directly  points  to  such  a  relationship,  empirical  foundations  underlying the mechanism is left fully unexplored.In  this  context,  this  thesis  focuses  on  the  relationship  between  product  appearance and brand knowledge, specifically the impact of visual characteristics of products on formation  of  brand  image  and  the  relation  of  this  process  to  brand  awareness.  It explores how visual qualities of products are cultivated into brand knowledge, while unifying  the  approaches  of  marketing  and  design,  and  the  theories  that  these disciplines are founded upon. The research work presented in this thesis is based upon a comprehensive review of literature and realized through an experimental study that employs 240 subjects. The findings of the research reveal that product appearance has a strong impact on brand image  evaluations,  and  this  communication  process  between  the  consumer  and  the product  is  significantly  moderated  by  the  salience  with  the  brand,  i.e.  brand awareness. The study thus provides remarkable contributions to theory and practical applications by developing and validating a model that explains the relationship between product appearance  and  brand  knowledge,  establishing  clear  definitions  to  ambiguous concepts found in literature, and taking a significant leap to fill the theoretical gaps that exists between marketing and design literature. Keywords:  Product  Appearance,  Product  Design,  Brand  Image,  Brand  Awareness, Product Semantics, Brandingen_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectİşletmetr_TR
dc.subjectBusiness Administrationen_US
dc.titleProduct appearance and brand knowledge: An analysis of critical relationships
dc.title.alternativeÜrün görünümü ve marka bilgisi : Önemli ilişkilere yönelik bir analiz
dc.typedoctoralThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİşletme Ana Bilim Dalı
dc.identifier.yokid199265
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid206263
dc.description.pages250
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess