Show simple item record

dc.contributor.advisorBulmuş, İsmail
dc.contributor.authorKocabaş, Gaye
dc.date.accessioned2021-05-08T07:54:05Z
dc.date.available2021-05-08T07:54:05Z
dc.date.submitted2008
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/636452
dc.description.abstractThis thesis analyzes the concepts and theories related to the cost ? benefit analysis. The definition of cost ? benefit analysis, its historical perspective and economic concepts of cost ? benefit analysis is introduced. The applications of cost ? benefit analysis to transportation projects and the literature related to this concept is also reviewed. An empirical research to assess the feasibility of Bolu Mountain Tunnel project by using cost ? benefit analysis is also conducted. The costs related with this project (construction costs and maintenance costs) are gathered. The benefits of the project (vehicle operating cost savings, accident cost savings and travel time savings) are estimated. Internal Rate of Return concept is used as a decision rule to asses the net benefits stream of the project. According to the results, Bolu Mountain Tunnel project is economically feasible. Net Present Value of the project is positive at % 12 discount rate level and Internal Rate of Return of the project is found to be % 22.
dc.description.abstractBu çalışma, fayda ? maliyet analizi kavramını ve teorilerini içermektedir. Çalışmada, fayda ?maliyet analizinin tanımı, tarihsel perspektifi ve fayda ? maliyet analizi ile ilgili iktisadi kavramlar sunulmaktadır. Fayda ? maliyet analizinin ulaştırma projelerine uygulanması ve bununla ilgili literatür taraması çalışmaya eklenmiştir. Ayrıca, Bolu Dağı Tüneli Projesi?nin iktisadi değerlendirmesi, fayda maliyet analizi yöntemi kullanılarak ampirik olarak ölçülmüştür. Projenin maliyetleri (inşaat, bakım)elde edilmiş, projenin beklenen faydaları (taşıt işletme giderlerindeki azalma, kaza maliyetlerindeki azalma, zaman tasarrufları) tahmin edilmiştir. Fayda ? maliyet analizi sonuçlarına göre, Bolu Dağı Tüneli iktisadi olarak yapılabilirdir. Analiz sonuçlarına göre, Bolu Dağı Tüneli Projesi?nin Net Bugünkü değeri, % 12?lik indirgeme oranında positiftir. Ayrıca, projenin İç Verimlilik Oranı % 22 olarak bulunumuştur.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEkonomitr_TR
dc.subjectEconomicsen_US
dc.subjectUlaşımtr_TR
dc.subjectTransportationen_US
dc.titleA cost-benefit analysis: bolu mountain tunnel project example
dc.title.alternativeFayda-maliyet analizi: Bolu dağı tüneli projesi örneği
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentİktisat Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmBolu Mountain Tunnel
dc.subject.ytmTransportation
dc.subject.ytmCost-benefit analysis
dc.identifier.yokid306321
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid214728
dc.description.pages78
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess