Show simple item record

dc.contributor.advisorHasırcı İnceoğlu, Deniz
dc.contributor.authorKan, Didem
dc.date.accessioned2021-05-08T07:54:02Z
dc.date.available2021-05-08T07:54:02Z
dc.date.submitted2009
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/636433
dc.description.abstractBu çalışma, üniversite kütüphanelerinde gün ışığının ve gün ışığının kullanıcı memnuniyeti üzerindeki etkisinin derinlemesine araştırılmasını amaçlamaktadır. Kullanıcıların kütüphane mekanına olan tepkilerini gün ışığını da vurgulayarak sınamakta ve özellikle kullanıcı merkezli üniversite kütüphanelerinde gün ışığı tasarımının etkilerini tartışmayı amaçlamaktadır. Çalışma, gün ışığının kullanıcı tercihine ve memnuniyetine olan etkisine odaklanmaktadır. Gün ışığının üniversite kütüphane kullanıcılarına etkileri çevresel psikolojinin dört temel bileşeni olan; mahremiyet, kişisel alan, korunan alan ve kalabalık duygusu kavramları ile ilişkilendirilerek ölçülmüştür. Üniversite kütüphanelerinin seçilme sebebi, halk kütüphanelerine göre daha fazla öğrenci merkezli olmaları ve sınav dönemlerinde farklı kullanım alanlarına cevap vermesidir. Bu çalışmada Dundee Üniversitesi Ana kütüphanesi, hali hazırda sınırlı gün ışığı alabilen bir mekan olması sebebiyle örnek çalışma olarak seçilmiştir. Gözlemler ve bu kütüphanedeki kullanıcılarla yapılan anketler bu çalışmanın enstrumanlarıdır. İstatistiki değerler hesaplanmış, üniversite kütüphaneleri için tasarım önerileri sunulmuş ve gelecekte yapılması olası aktiviteler önerilmiştir. Mekandaki gün ışığı miktarının ölçülmesinde heliodon cihazı, yapay gökyüzü, ışık ölçer ve maket kullanılmıştır. Bununla birlikte bu çalışmanın bir sonucu olarak, öğrencilerin üniversite kütüphanelerini tüm yönleri ile kullanmaya teşvik edici kaliteli mekanlar kazanmak için, üniversite kütüphaneleri tasarlanırken gün ışığı ve çevresel psikolojinin dört temel bileşeni arasındaki ilişkinin göz önüne alınması gerektiği bulunmuş olup bunun üniversite eğitimine katkı potansiyeline sahip olduğuna inanılmaktadır.Anahtar kelimeler: Gün ışığı, kullanıcı memnuniyeti, üniversite kütüphane mekanı, çevresel psikolojinin dört temel bileşeni.
dc.description.abstractThe aim of this study is to carry out a thorough investigation on daylighting in university libraries and their influences on users? satisfaction. This study examines users? reactions to the library space with emphasis on the effects of daylight and aims to discuss the effects of daylighting design especially in user-centered university libraries. The study focuses on the influences of daylighting on user?s preference and satisfaction. The effects of daylighting on university library users are measured in relation to the 4 processes of environmental psychology, namely, privacy, personal space, territoriality, and crowding. University libraries were chosen, as they are more student-centred and has different type of use during exam periods according to public libraries. In this study, the Main Library of Dundee University (Dundee, Scotland) was chosen as a case study because of receiving the already limited daylight of Dundee effectively into space. As instruments, observations and questionnaires with the library users in this library were used, the statistical values were calculated and potential future activities and design suggestions for designing the university libraries were recommended. The heliodon, artificial sky, lightmeter and physical model were used to measure the amount of daylight in the space. It was found that the relationship between daylight and the 4 processes of environmental psychology should be considered when designing the university libraries to achieve quality spaces that encourage students to make use of libraries to their full extent. It is believed that, this has the potential to support university education.Keywords: Daylight, users? satisfaction, university library space, 4 processes of environmental psychology.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectBilgi ve Belge Yönetimitr_TR
dc.subjectInformation and Records Managementen_US
dc.subjectMimarlıktr_TR
dc.subjectArchitectureen_US
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleDaylighting concepts for university libraries and their influences on users` satisfaction
dc.title.alternativeÜniversite kütüphaneleri için günışığı kavramları ve kullanıcı memnuniyetine etkileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmUser satisfaction
dc.subject.ytmUniversity libraries
dc.subject.ytmEnvironmental impact
dc.subject.ytmDaylight
dc.identifier.yokid336773
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid235634
dc.description.pages182
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess