Show simple item record

dc.contributor.advisorÇetinkaya, Hakan
dc.contributor.authorPalaz, Ezgi
dc.date.accessioned2021-05-08T07:53:23Z
dc.date.available2021-05-08T07:53:23Z
dc.date.submitted2016
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/636122
dc.description.abstractBloklama etkisi, halihazırda koşulsuz uyarıcının gelişini güvenilir bir biçimde yordayan bir koşullu uyarıcıya eklenen yeni bir uyarıcının koşullu nitelikler kazanmasında gözlenen güçlüğü ifade etmektedir ve özellikle ön beyin ile olan ilişkileri bakımından dikkat çekicidir. Son yıllarda korkunun ediniminde rol oynayan mekanizmaları açıklamak üzere ortaya atılan yaklaşımlar, korku edinim mekanizmalarının benzerliği ve ön beynin korkunun hem doğrudan hem de gözlem yoluyla ediniminde oynadığı role vurgu yapılmaktadır. Sunulan çalışma ile korkunun gözlem yoluyla ediniminde bloklama etkilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Üzerinde ayırt edici klasik koşullama yordamı kapsamında koșullu korku tepkilerinin ediniminin ve bloklamasının gerçekleştirildiği bir modele bilgisayar ekranından sunulan uyarıcılar ile bunlara verdiği tepkiler bir video kamera ile kaydedilmiştir. Katılımcılara önce bu video kaydı izletilmiştir. Test aşamasında ise, uyarıcılar katılımcıya doğrudan ve tek başına olmak üzere sunulmuş ve bu uyarıcılara verilen tepkiler bloklama etkilerinin incelenmesinde kullanılmıştır. Toplam 33 katılımcıdan geçerli veri elde edilmiştir. Test aşamasında alınan deri iletkenliği ve US beklentisi ölçümleri kaydedilmiştir. Karşılaştırmalar, ilk aşamada tek olarak sunulan uyarıcılar ile her birine sonradan eklenmiş uyarıcılar arasında yapılmıştır. Deri iletkenliği tepkilerinde bloklama etkisi gözlenmemekle beraber, US beklentisine dair analizler bloklama etkilerini ortaya koymuştur. Sonuçlar korku öğrenmesinde direkt ve gözlem yoluyla öğrenme yolakları ve bu yolaklara ait sinirsel mekanizmalar kapsamında tartışılmıştır.
dc.description.abstractBlocking effect represents the disruption of association between a novel stimulus that is added next to a conditioned stimulus which already predicts an unconditioned stimulus, and it is especially remarkable due to its relation to prefrontal cortex. In recent years, the approaches attempting to explain the mechanisms of fear learning, emphasize on the similarity of the direct and observational fear learning mechanisms and the involvement of prefrontal cortex in both. Present study aims to investigate the blocking effects in observational fear learning. A model was exposed to acquisition and blocking procedures which were administered in a discriminative classical conditioning paradigm while the stimuli presentations and the responses of the model were being recorded on a video. Participants were presented with the video. Afterwards, in the test phase, the single stimuli were presented directly to the participants and the responses were used in the investigation of blocking effects. In total, valid data from 33 participants were collected. Skin conductance responses and US expectancy levels were obtained in the test phase. The responses towards stimuli which were presented alone in the acquisition phase were compared with the stimuli which were added next to them later. Although blocking effect was not observed in skin conductance responses, analyses on US expectancy levels revealed blocking effects. Results were discussed in the scope of direct and observational fear learning pathways and the neural mechanisms.en_US
dc.languageEnglish
dc.language.isoen
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleThe blocking effects on observational learning of fear
dc.title.alternativeKorkunun gözlem yoluyla ediniminde bloklama etkileri
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentDeneysel Psikoloji Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmFear
dc.subject.ytmObservation
dc.subject.ytmBlocking effect
dc.identifier.yokid10115773
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİZMİR EKONOMİ ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid434373
dc.description.pages101
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess