Show simple item record

dc.contributor.advisorMaltepe, Saadet
dc.contributor.authorBaşeğmez Tiğli, Hacer
dc.date.accessioned2020-12-03T18:35:32Z
dc.date.available2020-12-03T18:35:32Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/63243
dc.description.abstractBu çalışma Miyase SERTBARUT'un çocuk kitaplarının çocuk edebiyatı ilkelerine göre incelenmesi amaçlı yapılmıştır. Çalışmada çocuk edebiyatı kavramlarına, çocuk edebiyatının genel özelliklerine, çocuk temel öğelerine, çocuk edebiyatı genel türlerine yer verilmiştir. Bu kuramsal bilgiler yapılan eser incelemelerine temel oluşturmuştur.Bu çalışmada Miyase SERTBARUT'un çocuk edebiyatı alanında verdiği 7 masal kitabı, 9 öykü kitabı ve 9 roman olmak üzere toplam 25 kitabı, çocuk edebiyatı temel öğeleri ve ilkelerine göre incelenip değerlendirilmiştir. Çocuk edebiyatı öğeleri olan konu, ileti (mesaj), kişiler, çevre, dil ve anlatım unsurları temel alınmıştır.Yazarın çocuk edebiyatı alanında verdiği eserleri çocuk edebiyatı temel öğeleri çerçevesinde betimsel analiz yöntemiyle incelenmiştir. Betimsel analizleri yapılan masal kitapları, öykü kitapları ve romanlarda seslenilen çocuk ve genç okurların yaş grupları dikkate alınarak konu ve iletilerinin seçildiği, olayların okurun bilişsel gelişimine uygun kurgulandığı ve başarılı bir dil ve anlatımla eserlerin çocuk edebiyatı temel öğeleri açısından gerekli niteliklere sahip olduğu ve okurun okuma alışkanlığına olumlu yönde katkılar sağlayabileceği düşüncesine ulaşılmıştır. Bu çalışmanın hem çocuk edebiyatı eserleri incelenirken hem eğitim öğretim materyallerinde özellikle Türkçe derslerinde ve ders kitaplarında kullanılmasında kaynaklık edeceği düşünülmektedir.Masal, öykü ve roman gibi üç edebi türden oluşan çocuk kitaplarının incelemesini içeren bu çalışmanın sonunda önerilere ve yazar Miyase SERTBARUT'un düşüncelerine yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Miyase SERTBARUT, Çocuk edebiyatı, çocuk kitapları, karakter, konu, ileti, çevre, dil.
dc.description.abstractThis study has been done to examine Miyase SERTBARUT's childrens's stories in terms of the basic principles of he childrens's literature. In this study, the concepts, the basic components, the general characteristics and the general types of the children's literature have taken part. These pieces of information have provided a basis to research.In this study, totally 25 books of Miyase SERTBARUT's, which are in the field of childre's literature, including 7 tale boks, 9 story boks an 9 novels have been examined and evaluated regarding the basic components and principles of evaluated regarding the basic components and principles of the children's literature. The study has been based on the topic,message, people, environment, language and the elements of narration which are the components od the children's literature.The works of the author in the field of children's literature have been examined by the descriptive analysis method in terms of the basic components of the children's literature. The idea has been achieved that : the topics and messages have been chosen regarding the ages of the child and teenage readers who are the target readers in the tale boks, story boks and novels examined by the descriptive analysis method; the events have been built appropriate to the cognitive development of the reader; the works having a great language and narration have the neccessary qualities in terms of the basic components of the childrens's literature; they can have a positive effect on the readers reading habits.It's been considered that this study can be a good resource both for he educational materials while examining the works of children's literature and especially for Turkish lessons and coursebooks.At the end of this story which includes the examining of the children's boks including three literary types such as tale, story and novel, Miyase SERTBARUT's ideas have been given place as well.Key Words: Miyase SERTBARUT, Children's literature, children's boks, character, topic, message, environment, language.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleMiyase Sertbarut`un çocuk kitaplarının çocuk edebiyatı öğelerine göre incelenmesi
dc.title.alternativeThe analysis of Miyase Sertbarut's children's books in terms of the basic components of the children's literature
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentTürkçe Eğitimi Anabilim Dalı
dc.subject.ytmChildren’s literature
dc.subject.ytmChildren's books
dc.subject.ytmSertbarut, Miyase
dc.subject.ytmTurkish education
dc.subject.ytmTurkish teaching
dc.subject.ytmTurkish lesson
dc.subject.ytmTextbooks
dc.identifier.yokid10054540
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityBALIKESİR ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid368100
dc.description.pages406
dc.publisher.disciplineDiğer


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess