Show simple item record

dc.contributor.advisorİlgar, Mehmet Zeki
dc.contributor.authorAtakan, Salih Hakan
dc.date.accessioned2021-05-08T07:34:21Z
dc.date.available2021-05-08T07:34:21Z
dc.date.submitted2014
dc.date.issued2018-08-06
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/632151
dc.description.abstractBu araştırmada ilköğretim okul yöneticilerinin çatışma yönetim stilleri algı düzeyleri ile bu çatışma stillerinin demografik özellikleri ile ilişkileri belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmada beş bölüm bulunmaktadır. Araştırmanın verileri İstanbul ili özel/resmi okullarında görevli okul yöneticilerinden toplanmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya toplam 181 yönetici katılmıştır. Araştırmada kişisel bilgi formu ile yöneticilerin demografik özellikleri ile ilgili bilgi toplanmıştır. Rahim Örgütsel Çatışma Anketi kullanılarak okul yöneticilerinin çatışma yönetimi stilleri elektronik anketler ile mail hesabı üzerinden gerekli bilgiler toplanmıştır.Araştırma sonucunda, çatışma durumunda yöneticilerin en fazla bütünleştirme stilini, en az hükmetme stilini kullandıkları ortaya çıkmış, yöneticilerin çatışma yönetiminde, kaçınma yaklaşımını kullanma durumlarının cinsiyetlerine göre farklılık gösterdiği, erkeklerin kaçınma ortalamalarının kadınlara oranla daha fazla başvurduğu; bütünleştirme, hükmetme, kaçınma, uzlaşma davranışlarının ise cinsiyetten bağımsız olduğu belirlenmiştir. Ayrıca okul yöneticilerinin bütünleştirme, uyma, hükmetme, kaçınma ve uzlaşma puanları ile yöneticilik kıdemi, yöneticilik seminerine katılma durumları, yaşları, öğrenim durumları, bitirilen okul türü ve branşları arasındaki ilişkinin istatistiksel olarak anlamlı olmadığı sonucuna varılmıştır.
dc.description.abstractIn this research, the management styles and the level of perception of the primary-secondary school principals on the interpersonal conflicts and the relationship of their working principle with the demographic features is researched to define. There are five sections in the research. The data were collected from the private and public school principals in the city of Istanbul. The scanning model is used in the research. In total 181 administrators took place in the research. In the research through the personal information sheet, data related to administrators' demographical specifications is collected. Using the Rahim Organizational Conflict Inventory the school administrators' conflict management style is evaluated through electronic surveys via email accounts and after the collection of necessary information.In conclusion of the research, it is revealed that at the occasion of conflict the integration still is used mostly whereas domination still is used rarely by the administrators; for the management of conflict it is revealed that the usage of avoidance approach varies according to the gender of the managers; it is revealed that the act of integration, domination, avoidance, reconciliation is gender independent and men's choosing rate of avoidance environments are more than women's when we compare it. Besides it is revealed that the relationship between administrators' mark of integration, domination, avoidance, reconciliation and submission and their management seniority, their situation of attending to the seminars on management, ages, educational background, the type of school they graduated and their branches are not statistically logical.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul yöneticilerinin öğretmenlerle yaşadıkları bireylerarası çatışmaları yönetme stillerinin incelenmesi
dc.title.alternativeResearch on the management style of principals on the interpersonal conflicts between teachers and administrators
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2018-08-06
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmConflict
dc.subject.ytmConflict management
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmSchool administration
dc.subject.ytmEducational administration
dc.subject.ytmTeachers
dc.subject.ytmManagement styles
dc.subject.ytmDemographic characteristics
dc.subject.ytmPrimary education schools
dc.identifier.yokid10049054
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid419481
dc.description.pages93
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess