Sağlık Meslek Lisesi yöneticilerinin liderlik vasıfları ile meslek dersi öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki
dc.contributor.advisor | Vatansever Bayraktar, Hatice | |
dc.contributor.author | Güney, Burcu | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:34:18Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:34:18Z | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/632121 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada Sağlık Meslek Lisesi yöneticilerinin liderlik vasıfları ile meslek dersi öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasında bir ilişki olup olmadığı ve bu düzeylerin bazı değişkenlere göre (yaş, cinsiyet, medeni durum, eğitim düzeyi, meslekteki hizmet süresi gibi) farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir.Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2013-2014 eğitim öğretim yılında eğitim veren İstanbul'daki Sağlık Meslek Liselerinde görev yapan tüm yöneticiler ve meslek dersi öğretmenleri oluşturmaktadır. Örneklem ise bu genel evren içinden basit tesadüfi küme örneklem yolu ile belirlenen 189 kişidir.Araştırmada veri toplamak amacıyla Maslach ve Jackson (1981) tarafından geliştirilen ve Ergin (1992) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Maslach Tükenmişlik Envanteri`, Hackman ve Oldham (1980) tarafından geliştirilen ve Silah (2002) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Hackman ve Oldham İş Doyumu Ölçeği ` ve J.K. Hemphill ve A.E. Coons (1950) tarafından geliştirilen ve Ergene (1990) tarafından Türkçe'ye uyarlanan `Liderlik Davranışlarını Betimleme Ölçeği` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır.Araştırma sonunda; yöneticilerin ve öğretmenlerin iş doyumu ve tükenmişlik düzeylerinin orta seviyede olduğu bulunmuştur. Özel okulda görev yapan öğretmenler yöneticilerini anlayış gösterme boyutunda devlet okulundakilere göre daha yüksek puanla değerlendirmişlerdir.Kişisel başarı ve duyarsızlaşma alanında öğretmenler yüksek düzeyde tükenmişlik hissi yaşamaktadırlar. Tükenmişlik düzeylerinde yaş durumlarına göre 22-30 yaş grubuyla 31-40 yaş grubu arasında 31-40 yaş grubu lehine anlamlı farklılık bulunmuştur.Kişisel başarı ile duygusal tükenme arasında negatif yönlü çok zayıf seviyede bir ilişki vardır. Öğretmenlerin tükenmişlik duyguları ile iş doyumları arasında duygusal tükenmede negatif yönde, duyarsızlaşmada pozitif yönde bir ilişki bulunmuştur.İş doyumu ile duygusal tükenme arasında negatif yönlü zayıf seviyede bir ilişki vardır. Duygusal tükenme ile duyarsızlaşma arasında negatif yönlü orta seviyede bir ilişki vardır. Kişisel başarı ile duygusal tükenme arasında negatif yönlü çok zayıf seviyede bir ilişki vardır.Anahtar Kelimeler: Tükenmişlik, İş Doyumu, Liderlik, Sağlık Meslek Lisesi | |
dc.description.abstract | In this research, whether there is a relation between the vocational medical high school managers leadership qualifications and the teachers job satisfaction and burnout levels and also if these levels change according to some variables (such as age, sex, marital status, educational background and job experience) are examined.In the research, co-relative screening model is used. All the managers and vocational teachers who worked at vocational medical high schools in İstanbul in 2013-2014 form the population of this search. The sample is formed of 189 teachers and managers who are randomly chosen from this general population via simple random cluster sampling.In research, in order to gather data Maslachs Burnout Inventory which was developed by Maslach and Jackson (1981) and translated into Turkish by Ergin (1992), The job satisfaction inventory developed by Hackman and Oldham (1980) and translated into Turkish by Silah (2002) and translated The Inventory to Define Leadership Behaviour which was developed by JK Hemphill and A.E. Coons (1950) and translated into Turkish by Ergene (1990) are used.According to the study, it has been found out that both the school managers and teachers burnout is at medium level. Teachers who work at private schools have given higher marks to the managers while grading the managers showing empathy / understanding level, compared to the teachers who work at government schools. In the area of personal success and indifference, teachers feel burnout at a high level. In indifference levels, according to age groups 22-30 and 31-40, a meaningful difference has been found in favour of the latter age group. There is a negative and considerably slight relation between personal success and burnout. Between teachers burnout feelings and work satisfaction, in the former a negative and in the latter a positive relation has been found.There is a slight negative co-relation between job satisfaction and emotional burnout. There is a negative medium relation between emotional burnout and indifference. There is a slight negative co-relation between personal success and emotional burnout.Key Words: Burnout, Job Satisfaction, Leadership, The Medical Vocational High School | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Sağlık Meslek Lisesi yöneticilerinin liderlik vasıfları ile meslek dersi öğretmenlerinin iş doyumu ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişki | |
dc.title.alternative | The relationship between the leadership features of the administrators in The Medical Vocational High Schools and vocational teachers job satisfaction and feeling exhausted | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Health professions high schools | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Leadership | |
dc.subject.ytm | Job satisfaction | |
dc.subject.ytm | Burnout | |
dc.subject.ytm | Burnout level | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.subject.ytm | High schools teachers | |
dc.subject.ytm | Technical instructors | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.identifier.yokid | 10058036 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 382079 | |
dc.description.pages | 158 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |