Okul öncesi eğitim kurumu müdürlerinin yönetim becerileri ile etkileme taktikleri arasındaki ilişkilerin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi
dc.contributor.advisor | Alpaydın, Yusuf | |
dc.contributor.author | Haveydi, Cebrail | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:33:53Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:33:53Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-08-06 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631864 | |
dc.description.abstract | Bu çalışmanın temel amacı okulöncesi eğitim kurumu müdürlerinin yönetim becerileri ile etkileme taktikleri arasındaki ilişkilerin öğretmenler tarafından nasıl değerlendirildiğinin tespit edilmesidir. Araştırmanın evrenini, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Pendik ve Tuzla ilçesi sınırları içerisinde yer alan resmi ve özel okulöncesi eğitim kurumlarında (Bağımsız Anaokulları) görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem ise bu genel evren içinden kolay örneklem alma yoluyla belirlenen 155 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla `Okul Müdürlerinin Öğretmenleri Etkileme Ölçeği (Uygun, 2006)` ile `Yönetim Becerileri Ölçeği (Quast ve Hazucha, 1992)` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen sonuçlar şunlardır:Öğretmenlerin okul müdürlerinde algıladıkları yönetim becerileri ölçeği puanlarının cinsiyet, medeni durum, yaş, kıdem, öğrenim durumu değişkenlerine göre grupların aritmetik ortalamaları arasında toplam ölçek ve hiçbir alt boyutta anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin okul müdürlerinde algıladıkları yönetim becerileri ölçeği puanlarının okuldaki çalışma süresi değişkenine göre grupların aritmetik ortalamaları arasında teknik beceriler alt boyutunda anlamlı farklılık bulunurken toplam ölçek ve diğer alt boyutlarda anlamlı farklılık bulunmamıştır. Teknik beceriler alt boyutunda söz konusu farklılığın 1. Yıl çalışanlar ile 2 yıl çalışanlar arasında 1 yıl çalışanlar lehine anlamlı farklılık görülmüştür. 1 yıl çalışanlar yöneticileri daha olumlu değerlendirmektedirler. Diğer grup arasında farklılık yoktur.Öğretmenlerin okul müdürlerinde algıladıkları yönetim becerileri ölçeği puanlarının okul türü değişkenine göre sorumluluk alma ve teknik beceriler alt boyutlarında anlamlı farklılık görülürken toplam ölçek ile diğer alt boyutlarda anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin okul müdürlerinde algıladıkları okul müdürünün öğretmeni etkileme gücü ölçeği puanlarının cinsiyet, yaş, okuldaki çalışma süresi değişkenlerine grupların aritmetik ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin okul müdürlerinde algıladıkları okul müdürünün öğretmeni etkileme gücü ölçeği puanlarının medeni durum değişkenine toplam ölçek ve kişilikle etkileme alt boyutunda anlamlı farklılık bulunurken yetki ve uzmanlık gücüyle etkileme alt boyutlarında grupların aritmetik ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır.Öğretmenlerin okul müdürlerinde algıladıkları okul müdürünün öğretmeni etkileme gücü ölçeği puanlarının kıdem durumu değişkenine göre yetki yoluyla etkileme alt boyutunda anlamlı farklılık bulunurken toplam ölçek ile diğer alt boyutlarda grupların aritmetik ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin okul müdürlerinde algıladıkları okul müdürünün öğretmeni etkileme gücü ölçeği puanlarının öğrenim durumu değişkenine göre toplam ölçek ve yetki yoluyla etkileme alt boyutunda anlamlı farklılık bulunurken diğer alt boyutlarda grupların aritmetik ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin okul müdürlerinde algıladıkları okul müdürünün öğretmeni etkileme gücü ölçeği puanlarının okul türü değişkenine göre uzmanlık gücü ile etkileme alt boyutunda anlamlı farklılık bulunurken toplam ölçek ve diğer alt boyutlarda grupların aritmetik ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmamıştır.Yönetim becerileri ölçeği ile okul müdürlerinin öğretmenleri etkileme ölçeği arasındaki pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Yönetim becerileri arttıkça okul müdürlerinin öğretmenleri etkileme puanları da artmaktadır.Anahtar Kelimeler: Yönetim, Okul Yönetimi, Yönetici Becerileri, Etkileme, Etkileme Taktikleri | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study is to determine how teachers are assessing the relationship between the management skills of preschool education principals and their tactics of influence.The population of this research consists of the teachers working for state and private pre-school educational institutions in Pendik and Tuzla, the districts of Istanbul in 2015-2016 academic year. The sample of this study group consists of 155 teachers obtained by the convenient sampling way among this common population. '' The Scale of School Principles's Teachers Affect'' which was developed by Uygun (2006), '' Management Skills Scale(Quast and Hazucha,1992) and ''Personal Information Form'' were used in the study in order to collect data. The results of this study are;The management skills scale scores of school principals' perceived by the teachers varying according to their gender, marital status, age, seniority, educational status, a significant difference wasn't determined among the arithmetic mean of the groups in total scale and any other sub-dimension.The management skills scale scores of school principals' perceived by the teachers, a significant difference wasn't determined in total scale and any other sub-dimensions while there was a significant difference among the arithmetic mean of the groups in technical skills sub-dimension according to the variation of seniority in school. So-called difference was determined in favor of the former between one-year teachers and two-year teachers in technical skills sub-dimension. One year-teachers assess the managers more positively. There is no difference among the other groups.The management skills scale scores of school principals' perceived by the teachers, a significant difference wasn't determined in total scale and any other sub-dimensions while there was a significant difference in taking responsibility and technical skills sub-dimension according to the variation of school type.School principals' scale scores of influencing teachers perceived by the teachers, a significant difference wasn't determined statically between the variation of gender, age, seniority in school and arithmetic mean of the groups.School principals' scale scores of influencing teachers perceived by the teachers, a significant difference wasn't determined statically between arithmetic mean of the groups in influencing with authority and expertise sub-dimension while there was a difference in total scale and influencing with personality sub-dimension according to the variation of marital status.School principals' scale scores of influencing teachers perceived by the teachers, a significant difference wasn't determined statically between the arithmetic mean of the groups in total scale and other sub-dimensions while there was a difference in influencing with authority sub-dimension according to the variation of seniority.School principals' scale scores of influencing teachers perceived by the teachers, a significant difference wasn't determined statically between the arithmetic mean of the groups in other sub-dimensions while there was a difference in total scale and influencing with authority sub-dimension according to the variation of educaitonal status of teachers.School principals' scale scores of influencing teachers perceived by the teachers, a significant difference wasn't determined statically between the the arithmetic mean of the groups in total scale and other sub-dimensions while there was a difference in influencing with expertise power sub-dimension according to variation of school type.It was determined that as the management skills of school directos increased, their scores of affecting teachers increased and there was a significant positive relation between them.Key words: Management, school management, manager skills, influence, influencing tactics. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Okul öncesi eğitim kurumu müdürlerinin yönetim becerileri ile etkileme taktikleri arasındaki ilişkilerin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi | |
dc.title.alternative | The research on teacher's views regarding the relations between the pre- school principal's management skills and influence tactics | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-08-06 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Management skills | |
dc.subject.ytm | Manegerial skills | |
dc.subject.ytm | Influence | |
dc.subject.ytm | Interactional method | |
dc.subject.ytm | Teacher opinions | |
dc.subject.ytm | Directors | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | School administration | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.identifier.yokid | 10146986 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 461393 | |
dc.description.pages | 108 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı |