dc.contributor.advisor | Alpaydın, Yusuf | |
dc.contributor.author | Şahin, Muhammet | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:33:50Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:33:50Z | |
dc.date.submitted | 2017 | |
dc.date.issued | 2018-11-30 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631824 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmada; öğretmenlerin yetkinlik algıları ile okul kültürü algıları arasındaki ilişkinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak düzenlenmiştir. Araştırmanın evrenini, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında İstanbul ili Pendik ilçesinde resmi okullarda görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem ise bu genel evren içinden uygun örneklem alma yoluyla belirlenen 376 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla `Öğretmen Yetkinlik Ölçeği (Özkahraman, 2014)` ile `Örgütsel Kültür Ölçeği (İpek, 1999)` ve `Kişisel Bilgi Formu` kullanılmıştır.Ölçeklerden elde edilen veriler kodlanarak bilgisayar ortamında SPSS paket programı yardımıyla çözümlenmiştir. Ölçeğin birinci bölümüyle ilgili verilere ilişkin frekans ve yüzde dağılımı alınmış, ayrıca aritmetik ortalama ve standart sapma hesaplanmış, gruplar arasında farklılığı ortaya koyabilmek için `t` testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Farklılığın anlamlı bulunması durumunda posthoc testleri uygulanmıştır. Ayrıca Pearson korelasyon basit regresyon analizi yapılmıştır. Görüşler arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı α < 0.05 anlamlılık düzeyinde test edilmiştir.Öğretmenlerin yetkinlik ölçeği puanlarının medeni durum, yaş, kıdem, mezuniyet, öğrenim durumu, öğretmen sayısı değişkenlerine göre toplam ölçek ve hiçbir alt boyutta anlamlı farklılık bulunmamıştır. Okul türü değişkenine göre, ilkokulda görev yapan öğretmenlerin daha yüksek yetkinlik algısına sahip olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin yetkinlik düzeyi ölçeği puanlarının öğrenci sayısı değişkenine göre, çevresel etkiler alt boyutunda, öğrenci sayısı 1501 ve üzeri olan okullarda çalışan öğretmenlerin yetkinlik algılarının yüksek olduğu görülmüştür.Öğretmenlerin okul kültürü ölçeği puanlarında cinsiyet, medeni durum, yaş, kıdem, mezuniyet, öğrenim durumu ve öğretmen sayısı değişkenine göre, toplam ölçek ile hiçbir alt boyutta anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Öğretmenlerin okul kültürü ölçeği puanlarının okul türü değişkenine göre, ilkokulda çalışanların daha yüksek okul kültürü algısına sahip olduğu görülmüştür. Öğretmenlerin okul kültürü ölçeği puanlarının öğrenci sayısı değişkenine göre, öğrenci sayısı 1501 ve üzeri olan grupta çalışan öğretmenlerin, daha yüksek okul kültürü algısına sahip olduğu görülmüştür. Öğretmen yetkinliği ölçeği ile okul kültürü ölçeği arasındaki pozitif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Anahtar Kelimeler: Öğretmen Yetkinliği, Öğretmen Yeterliği, Kültür, Okul Kültürü | |
dc.description.abstract | In this study; it was aimed to evaluate the relationship between teachers' perceptions on their efficacy levels and school culture. It was organized according to the relational screening model in the study. The universe of the research is composed of teachers who work in official schools in the province of Pendik in the province of Istanbul in 2016-2017 academic year. The sample consists of 376 teachers who are determined by taking appropriate samples from this general universe. `Teacher Efficacy Scale (Özkahraman, 2014)` and `Organizational Culture Scale (İpek, 1999)` and `Personal Information Form` were used in order to collect data in the research.The data obtained from the scales were analyzed with the help of SPSS package program in computer environment. The frequency and percentage distribution of the data related to the first part of the scale was taken and the `t` test and one way analysis of variance (ANOVA) were used to show the difference between the groups in which the arithmetic average and standard deviation were calculated. Posthoc tests were applied if the difference was significant. In addition, Pearson correlation simple regression analysis was done. A significant difference in opinion was tested at α <0.05 significance level.There was no significant difference in the total scale and no subscale according to the variables of marital status, age, seniority, graduation, education status, teacher and student in the efficacy scale scores of the teachers. According to the type of school type, teachers working in primary school have a higher perception of efficacy. Teachers' efficacy level scale scores were found to have a high level of competence perceptions of teachers working in schools with a student number of 1501 and over in the environmental impact sub-dimension.There was no significant difference between the total scale and the subscales according to the variables of gender, marital status, age, seniority graduation, education status and number of teachers in the school culture scale scores of the teachers. It was observed that teachers' school culture scale scores had higher school culture perceptions of those working in primary school than school type variables. According to the variables of the number of students in the school culture scale scores of the teachers, it was seen that the teachers working in the group with 1501 students and above had a higher perception of school culture. There was a significant positive correlation between the teacher competence scale and the school culture scale.Key Words: Teacher Efficacy, Teacher's Qualification, Culture, School Culture | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Öğretmenlerin yetkinlik algıları ile okul kültürü algıları arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationship between teachers' perceptions on their efficacy levels and school culture | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2018-11-30 | |
dc.contributor.department | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Teachers | |
dc.subject.ytm | Competence | |
dc.subject.ytm | Academic self-efficacy | |
dc.subject.ytm | Managerial competencies | |
dc.subject.ytm | Teacher perception | |
dc.subject.ytm | Professional competence | |
dc.subject.ytm | School culture | |
dc.identifier.yokid | 10174933 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 488644 | |
dc.description.pages | 128 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |