dc.contributor.advisor | Gümüşeli, Ali İlker | |
dc.contributor.author | Cebeci, Yeşim | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:33:48Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:33:48Z | |
dc.date.submitted | 2019 | |
dc.date.issued | 2019-11-20 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631799 | |
dc.description.abstract | Özel okullarda uygulanan yetenek yönetimi uygulamalarının öğretmenlerin iş doyumu ile olan ilişkisini belirlemek amacıyla yapılan bu tez çalışmasında, İstanbul iline bağlı özel okullarda çalışan toplam 177 öğretmene ölçek uygulama çalışması yapılmıştır. Bu araştırmada özel okullarda öğretmenlerin yetenek yönetimi uygulamaları ilişkin algıları ve bunun iş doyumu ile olan ilişkisi ele alınmıştır. Özel okullar öğretmen seçiminde oldukça özenli davranarak alanında uzman, deneyimli, etkin ve bilgi teknolojilerini en iyi şekilde kullanabilen kişileri seçmeye özen gösterirler. Farklı yeteneklere sahip öğretmenlerin seçilmesi, yeteneklerine göre yönetilmeleri, geliştirilmeleri ve bunun iş doyumu ile olan ilişkisi alan için önem taşımaktadır.İş doyumu, örgütlerin başarıyı yakalamasında, daha güçlü çalışan takımı oluşturmasında ve örgüte bağlılılarının artmasında yetenek yönetimine yardımcı olan bir etkendir. Bu iki boyutun birbiriyle yakından ilişkili olduğu düşünülmektedir. Çalışmada öncelikle yetenek yönetimi kavramı ele alınmış, tarihsel gelişimi, uygulama aşamaları ve eğitim örgütlerinde yetenek yönetimi kavramı incelenmiştir. Daha sonra iş doyumu kavramı incelenerek yetenek yönetimi açısından önemi belirtilmiştir. Özel okullardaki yetenek yönetimi uygulamalarının iş doyumu ile ilişkisini incelemek üzere ilişkisel tarama modeli uygulanmıştır. Örneklem olarak seçilen grubun benzer özellikler taşıyan (kuruluş yılı, akademik birimlerin benzerliği, öğrenci ve öğretmen sayısı ve profili vs) gibi etmenlerin ortak olduğu köklü geçmişe sahip özel okullardan seçilmesine özen gösterilmiştir. Bunun nedeni ise özellikle araştırmada kullanılan ölçeklerde yer alan sorulara benzer koşullarda çalışan kişiler tarafından yanıtlanmasının sağlanmasıdır. Ölçeklerin yapılması için özel olarak belirli bir bölüm öğretmenleri değil, farklı bölümlerde çalışan öğretmenlerden basit tesadüfi yöntemle belirlenen bir gruptan veri toplanması amaçlanmıştır. Çalışma gönüllülük esasına dayanarak yapılmıştır. Öğretmenlerin okullarındaki yetenek yönetimi uygulamalarına ilişkin algıları için betimsel istatistik analizleri (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma) yapılmıştır. Yetenek yönetimine ilişkin algılarının cinsiyet değişkeni için bağımsız gruplar t-testi, diğer değişkenler için tek yönlü varyans analizi (anova) kullanılmış, verilen normal dağılım göstermediği durumlarda non-parametrik eşdeğerleri yapılmıştır. Öğretmenlerin iş doyumları görüşleri için betimsel istatistik analizleri yapılmıştır. Okullardaki yetenek uygulamalarının öğretmenlerin iş doyumunun yordayacısı olup olmadığına ilişkin yanıtı bulmak için verilerin analizinde basit doğrusal ve çoklu regresyon analizleri kullanılmıştır. Bu bağlamda ve yetenek yönetimi uygulamalarının iş doyumunun önemli yordayıcısı olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Yetenek yönetimi, özel okullar, iş doyumuTarih: Mayıs, 2019 | |
dc.description.abstract | In this thesis, which was conducted in order to determine the relationship between talent management practices and job satisfaction of teachers in private schools, a total of 177 teachers working in private schools in the province of Istanbul were surveyed.In this study, the opinions of teachers' talent management practices in private schools and its relationship with job satisfaction were discussed. Private schools are very attentive in the selection of teachers and they try to select the people who are expert, experienced, efficient and can use the information technologies in the best way. The selection of teachers who have different talents, the management and improvement of their talents and the relationship of this with job satisfaction is important for the educational field.Job satisfaction is a factor that helps organizations manage talent, build a stronger team and increase their commitment to the organization. These two dimensions are thought to be closely related. In this study, firstly the concept of talent management was discussed, its historical development, application stages and the concept of talent management in educational organizations were examined. Then the concept of job satisfaction is examined and the importance of talent management is stated. Relational screening model was applied to examine the relationship of talent management applications with job satisfaction in private schools. Care was taken to ensure that the selected group was selected from private schools with similar long-standing backgrounds with similar characteristics (establishment year, similarity of academic units, number of students and teachers, etc.). The reason for this is to especially ensure that the questions in the questionnaires used in the research are answered by people working in similar conditions. In order to make the surveys, it is aimed to collect data from a group which is determined by simple random method from the teachers working in different departments, not a specific department teachers. The study was conducted on a voluntary basis. Descriptive statistical analyzes (frequency, percentage, average, standard deviation) were made for teachers' views on talent management practices in their schools. Independent groups t-test was used for the gender variable of the opinions about talent management, one-way analysis of variance (anova) was used for the other variables, and non-parametric equivalents were made when there was no normal distribution. Descriptive statistical analyzes were conducted for teachers' job satisfaction. Simple linear and multiple regression analyzes were used in the analysis of data to find out whether talent practices in schools are predictors of job satisfaction. In this context, it was concluded that talent management practices are an important predictor of job satisfaction.Key Words: Talent management, private schools, job satisfactionDate: May, 2019 | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Eğitim ve Öğretim | tr_TR |
dc.subject | Education and Training | en_US |
dc.title | Özel okullarda öğretmenlere yönelik yetenek yönetimi uygulamaları ile iş doyumları arasındaki ilişkinin incelenmesi | |
dc.title.alternative | Investigation of the relationship between talent management practices and job satisfaction in private schools | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2019-11-20 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.identifier.yokid | 10252487 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL OKAN ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 579448 | |
dc.description.pages | 95 | |
dc.publisher.discipline | Eğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı | |