Okul öncesi dönemde ebeveyn tutumu ve davranış problemleri arasındaki ilişkide öz-düzenlemenin aracı rolü
dc.contributor.advisor | Yaylacı, Fatıma Tuba | |
dc.contributor.author | Varli, Büşra | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:33:47Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:33:47Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2021-02-26 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631788 | |
dc.description.abstract | Araştırmada ebeveyn tutumu, öz-düzenleme becerilerinin ve davranış problemleri arasındaki ilişkiler incelenmiştir. Ebeveyn tutumu ile davranış problemleri arasındaki ilişkide öz-düzenleme becerilerinin aracı rolü değerlendirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 4-6 yaş arasında 190 çocuğun ebeveynlerini ve öğretmenlerini kapsamaktadır. Veri toplama aşamasında Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ), Öz- Düzenleme Becerileri Ölçeği ve Sosyal Yetkinlik ve Davranış Değerlendirme Ölçeği kullanılmıştır. Korelasyon analizine sonucuna göre otoriter ve izin verici ebeveyn tutumları ile öz-düzenleme becerileri alt boyutları, sosyal yetkinlik ve davranış problemleri alt boyutları arasında anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Öz-düzenleme becerilerinin aracı rolünü değerlendirmek amacıyla Paralel Çoklu Aracı Değişken Analizleri yürütülmüştür. Bulgulara göre, bir öz-düzenleme becerisi alt boyutların kontrol becerisinin aracı rolü hem otoriter ebeveyn tutumu ile saldırganlık arasındaki ilişkide hem de izin verici ebeveyn tutumu ile sosyal yetkinlik ve saldırganlık arasındaki ilişkide saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen bilgiler ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Ebeveyn Tutumu, Davranış Problemleri, Öz-Düzenleme Becerileri | |
dc.description.abstract | In this study, the relationships between parental attitude, self-regulation skills and behavior problems were examined. The mediating role of self-regulation skills in the relationship between parental attitude and behavioral problems was evaluated. The sample of the study included parents and teachers of 190 children aged 4-6 years. Parental Attitude Scale, Self-Regulation Skills Scale and Social Competence and Behavior Assessment Scale were conducted for data collection. According to the results of the correlation analysis, there were significant relationships between authoritarian and permissive parental attitudes and self-regulation skills, social competence and behavior problems. The Parallel Multiple Mediator Model Analyses was used in order to evaluate the mediating role self-regulation skills. According to the results of the study, control skills as an indicator of self-regulation as found to be a mediator in the relationship between authoritation parental attitude and social competence and aggression. These findings were discussed in the light of relevant literature.Keywords: Parental Styles, Behavioral Problems, Self-Regulation Skills | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Okul öncesi dönemde ebeveyn tutumu ve davranış problemleri arasındaki ilişkide öz-düzenlemenin aracı rolü | |
dc.title.alternative | The mediating role of self-regulation in the relationship between parental attitude and behavior problems in preschool | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-02-26 | |
dc.contributor.department | Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Preschool period | |
dc.subject.ytm | Preschool education | |
dc.subject.ytm | Preschool childrens | |
dc.subject.ytm | Parents attitude | |
dc.subject.ytm | Behavioral disorders | |
dc.subject.ytm | Self-regulation | |
dc.identifier.yokid | 10326514 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 624081 | |
dc.description.pages | 80 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |