Kısa süreli diyalektik davranış terapisi beceri eğitimine katılan fibromiyalji hastası kadınların deneyimlerinin yorumlayıcı fenomenolojik analizi
dc.contributor.advisor | Çelebi, Elif | |
dc.contributor.author | Yavuz, Müleyke Beyza | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:33:45Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:33:45Z | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.date.issued | 2021-03-29 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631763 | |
dc.description.abstract | Bu tez çalışmasında kısa süreli Diyalektik Davranış Terapisi Beceri Eğitimi (DDTBE)'ne katılmış olan kadın fibromiyalji (FMS) hastalarının deneyimleri Yorumlayıcı Fenomenolojik Analiz (YFA) yöntemi ile derinlemesine incelenmiştir. Çalışmaya katılan katılımcılar hastanede ayakta tedavi gören 6 kadın FMS hastasından oluşmaktadır. Katılımcılara 10 haftalık uyarlanmış DDTBE verilmiş ve eğitimin sonunda katılımcılar ile yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Betimleyici, dilbilimsel ve kavramsal unsurlar içeren görü melerin analizinde YFA yöntemi kullanılmıştır.Elde edilen bulgular dört üst temadan olu maktadır: `Hiç Bir Şey Eskisi Gibi Değil: FMS`, `Yeni Bir Ayna ile Bakıyorum: DDT`, `Hayatımda Açılan Yeni Bir Sayfa`, `Yolculuğu Anlamlandırma` ve bu üst temalara ait toplam on beş alt tema keşfedilmiştir. Tüm temalar katılımcıların yolculuklarını ve algılanan değişim sürecini tasvir etmektedir. Araştırma bulguları DDTB'nin bu uyarlamasının katılımcılar için değer odaklı bir yaşam inşa edebilme ve sürdürebilme, DDT becerilerini yaşam tarzı olarak ilişkilerini dengelemede, duygularını düzenlemede ve davranış repertuarını geliştirmede kullanabilme ile sonuçlanan etkili ve pozitif bir deneyim olduğunu göstermektedir. | |
dc.description.abstract | In this thesis research, the experiences of female fibromyalgia (FS) patients who participated in short-term Dialectic Behavior Therapy (DDT) Skill Training were ex- amined with qualitative research method. Participants included 6 female FS who had being treated as outpatient in a hospital. Participants were given 10 week adapted group based DDT skills training and semi-structured interviews were conducted with the participants at the end of the training. The interpretive phenomenological analysis method was used in the analysis of the interviews that contain descriptive, linguistic and conceptual elements.The findings consisted of four master themes: `Hiç Bir Şey Eskisi Gibi Değil: FMS`, `Yeni Bir Ayna ile Bakıyorum: DDT`, `Hayatımda Açılan Yeni Bir Sayfa` and `Yolculuğu Anlamlandırma`. Addition to these master themes total of fifteen sub-themes also identified. All themes represent participants' journeys and their per- ceived change process throughout the group training.The study provides an insight into clients' experiences of DBT skills training and overall this version of DBT skills training were perceived positive and effective by participants. Participants reported that they have started to utilise from skills by orienting their relations and behaviours to build their life on their values. | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | Psikoloji | tr_TR |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.title | Kısa süreli diyalektik davranış terapisi beceri eğitimine katılan fibromiyalji hastası kadınların deneyimlerinin yorumlayıcı fenomenolojik analizi | |
dc.title.alternative | Women with fibromyalgia syndrome: exploring their experience of a 10 week dbt skills training interpretative phenomenological analysis | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2021-03-29 | |
dc.contributor.department | Klinik Psikoloji Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | Women | |
dc.subject.ytm | Fibromyalgia | |
dc.subject.ytm | Phenomenology | |
dc.subject.ytm | Dialectical behavioral threaphy | |
dc.subject.ytm | Qualitative research | |
dc.subject.ytm | Interpretative phenomenological analysis | |
dc.identifier.yokid | 10334513 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL ŞEHİR ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 627067 | |
dc.description.pages | 140 | |
dc.publisher.discipline | Diğer |