Show simple item record

dc.contributor.advisorYıldırım, Bilal
dc.contributor.authorBaycan, Şeyma
dc.date.accessioned2021-05-08T07:33:35Z
dc.date.available2021-05-08T07:33:35Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-01-10
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631663
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin teknolojik yeterlikleri ve iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma betimsel tarama modelindedir. Araştırmanın evreni İstanbul ili Küçükçekmece ilçesinde görevli 5158 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise tabakalı örnekleme yöntemi ile belirlenen 525 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, teknolojik yeterlik ve iletişim becerileri ölçekleriyle toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS (Statistical Package For Social Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bu süreçte tanımlayıcı istatistiksel metotlar (sayı, yüzde, ortalama, standart sapma) ile Mann Whitney U, Kruskal Wallis ve , Spearman's Rank Order korelasyon testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda okul yöneticilerinin teknolojik yeterlikleri ve iletişim becerileri arasında pozitif yönde yüksek düzeyde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Bununla birlikte okul yöneticilerinin, teknolojik yeterliklerinin ve iletişim becerilerinin cinsiyet, görev yapılan eğitim kademesi, mesleki kıdem, branş gibi bağımsız değişkenlerle olan ilişkileri incelenmiştir. Yapılan analiz sonucunda okul yöneticilerinin, teknolojik yeterlikleri açısından; kıdem değişkeninde 0.05 anlamlılık düzeyinde farklılaşma görülmezken, cinsiyet, görev yapılan eğitim kademesi, eğitim düzeyi ve branş değişkenlerinde anlamlı farklılaşmalar görülmüştür. Yöneticilerin iletişim becerileri açısından ise cinsiyet değişkeninde farklılaşma görülmezken; eğitim kademesi, eğitim düzeyi, branş ve kıdem değişkenlerinde anlamlı farklılaşma olduğu sonucuna varılmıştır.Anahtar Kelimeler: Teknolojik yeterlik, iletişim becerileri, okul yöneticileri
dc.description.abstractThe aim of this study is to determine the correlation between technological efficiency of school administrators and their communicaton skills. The study was designed as a descriptive screening model. The population of the research consists of 5158 teachers working in Küçükçekmece district of Istanbul and the sample of the study also consists of 525 teachers selected by stratified sampling method.Datas were collected by using `technological efficiency` and `communication skills` scales. These collected datas were analyzed with SPSS ( Statistical Package For Social Science) programme. Number, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation values of research datas were found with descriptive statistical methods and Mann Whitney U, Kruskal Wallis and Spearman's Rank Order Correlation statistical tests were used for comparing of variable datas.At the end of the study, positive and statistically significant correlation was identfied between the technological efficiency of school administrators and their communication skills. At the same time the correlation between technological efficiency of school administrators and their communication skills was examined with independent variables like gender, working educational stage, educational level, professional seniority and specialization area in education (branch). As a result of the analysis made, the technological efficiency of school administrators and their communication skills differed at the significance level of 0.05 when the some variables like above were taken into the consideration. According these analysis there was no significant difference in professional seniority variable in terms of technological efficiency of school administrators, but significant differences were found in gender, working education stage, education level and branch (specialization area in education) variables. In terms of the communication skills of school administrators, it was concluded that there was no significant difference in the gender variable at the significant level, but the working education stage, education level, professional seniority and branch (specialization area in education) variables were significantly differentiated.Key Words: Technological efficiency, communicaton skills, school administratorsen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin teknolojik yeterlikleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeAccordi̇ng to teachers opinion the correlation between technologi̇cal efficiency of school administrators and thei̇r communi̇cati̇on skills
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-10
dc.contributor.departmentDiğer
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmTechnology
dc.subject.ytmTechnological competency
dc.subject.ytmCommunication skill
dc.subject.ytmTeacher opinions
dc.identifier.yokid10211118
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid520196
dc.description.pages123
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess