Show simple item record

dc.contributor.advisorDilmaç, Bülent
dc.contributor.authorTürkel, Zeynep
dc.date.accessioned2021-05-08T07:33:20Z
dc.date.available2021-05-08T07:33:20Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-06-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631480
dc.description.abstractAraştırmamın amacı ergenlerin sosyal medya kullanımı, yalnızlık ve yaşam doyumları arasında yordayıcı ilişkiyi ortaya koymayı amaçlamaktadır. Araştırmada genel tarama modelinin bir alt türü olan ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır.Araştırmanın çalışma grubu, 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Kocaeli Başiskele ilçesinde iki farklı Anadolu Lisesi'nde ve farklı sınıf düzeylerinde okuyan öğrencilerden örnekleme ile seçim yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilerin 348' si kız, 252'si erkektir. Araştırmaya toplam 600 öğrenci katılmıştır. Bu araştırmada veri toplama aracı olarak `Yaşam Doyumu Ölçeği`, `Ucla Yalnızlık Envanteri`, `Sosyal Medya Tutum Ölçeği` kullanılmıştır. Araştırmada Yapısal Eşitlik Modellemesi Analizi yapılmıştır. Ayrıca toplanan verilerin yüzde ve frekans hesapları `SPSS 18` paket programı ile gerçekleştirilmiştir.Ergenlerin yalnızlık düzeyleri ile sosyal medya kullanımı arasındaki yordayıcı ilişkiye bakıldığında, pozitif yönlü doğrusal bir ilişki olduğu görülmüştür. Ergenlerin, yalnızlık düzeyleri ile yaşam doyumları düzeyleri arasındaki yordayıcı ilişkiye bakıldığında, negatif yönü doğrusal bir ilişki tespit edilmiştir.Anahtar Kelimeler: Yalnızlık, Yaşam Doyumu, Sosyal Medya
dc.description.abstractThe aim of my research is to reveal the predictive relationship among adolescents' social media usage, loneliness and life satisfaction. Relational scanning model, which is a sub-type of general scanning model, is used in the study. The study group of the research is selected , through the appropriate sampling method, from the adolescents who study at different grades and in two different Anatolian Highvschools in Başiskele district of Kocaeli in the 2017-2018 academic year. The study group consists of 348 female and 252 male students. 600students participated in the study. In this study `Life Satisfaction Scale`, `Ucla Loneliness Inventory` and `Social Media Attitude Scale` are used as data collecting device . Structural Equation Modeling Analysis is conducted in the study. In addition, percentage and frequency calculations of the collected data are implemented through `SPSS18`packed programme.When the predictive relationships between adolescents loneliness levels and social media usage are examined, it is indicated that there is a positive directional relationship. When the predictive relationships of adolescents between the level of loneliness and life satisfaction are examined, it is indicated that there is a negative directional relationship.Key Words: Loneliness, Life Satisfaction, Social Mediaen_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectPsikolojitr_TR
dc.subjectPsychologyen_US
dc.titleErgenlerde sosyal medya kullanımı, yalnızlık ve yaşam doyumu arasındaki yordayıcı ilişkiler
dc.title.alternativeThe relationship relations between social media use in adolescents, loneli̇ness and life satisfaction
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-01
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmAdolescents
dc.subject.ytmSocial media
dc.subject.ytmLoneliness
dc.subject.ytmLife satisfaction
dc.subject.ytmScales
dc.subject.ytmHigh schools students
dc.identifier.yokid10227219
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid529484
dc.description.pages96
dc.publisher.disciplineRehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess