Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzgenel, Mustafa
dc.contributor.authorNair, Abdullah
dc.date.accessioned2021-05-08T07:33:15Z
dc.date.available2021-05-08T07:33:15Z
dc.date.submitted2018
dc.date.issued2020-06-01
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631410
dc.description.abstractAraştırmanın amacı okul müdürlerinin liderlik stilleri ile politik becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Bu araştırmada ilişkisel tarama yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Tekirdağ ili ve ilçelerinde farklı türlerdeki kamu okullarında görev yapan toplam 10806 kadrolu öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, küme örnekleme metoduyla belirlenmiştir. Hem okullara dağıtılan hem de Milli Eğitim Bakanlığı Döküman Yönetim Sistemi (DYS)'nden geri dönen toplam 652 ölçekten hatalı, eksik ya da tutarsızlığı belirlenen 59 ölçek elenmiş ve geriye kalan toplam 593 ölçek değerlendirmeye alınarak örneklemimizi oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında Akan, Yıldırım ve Yalçın (2014) tarafından geliştirilen `Okul Müdürlerinin Liderlik Stili Ölçeği (OMLSÖ)'' ve Özdemir ve Gören (2015) tarafından geliştirilen `Politik Beceriler Ölçeği (PBÖ)'' kullanılmıştır. Okul müdürlerinin liderlik stillerini ve politik beceri düzeylerinin belirlenmesine ilişkin olarak puanların aritmetik ortalama ve standart sapmaları kullanılmıştır. Verilerin analizi için öncelikle Basıklık (Skewness) ve Çarpıklık (Kurtosis) testi uygulanarak dağılımların normalliğine bakılmıştır. Dağılımların normal çıkması üzerine parametrik testlerin kullanılmasına karar verilererek değişkenler arasında ilişkinin belirlenmesinde Pearson Korelasyonu, farklılığı ortaya koyabilmek için de ikili karşılaştırmalarda dağılım normal olduğundan bağımsız gruplar t Testi, ikiden fazla değişken gruplarının karşılaştırılmasında tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi p<.05 olarak alınmıştır. Farklılığın anlamlı bulunması durumunda tamamlayıcı post hoc testlerinden Bonferroni testi uygulanmıştır. Politik beceriler ölçeğinin alt boyutlarının okul müdürlerinin liderlik stilini yordayıp yordamadığına yönelik olarak Basit Regresyon analizleri kullanılmıştır. Çoklu Doğrusallık VIF ve Tolerance testleriyle, çoklu uç değerler ise Casewise Diagnostics testi ile test edildi. Analizler sonucunda öğretmen algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri `dönüşümcü lider'' olarak tespit edilirken, okul müdürlerinin liderlik stilleri ölçeğinin alt boyutlarında cinsiyet değişkenine göre gruplar arasında anlamlı farklılık bulunmaz iken; yaş, kıdem, okul türü ve branş değişkenine göre gruplar arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Politik beceri düzeyi `yüksek'' düzeyde bulunmuş olup politik beceriler toplam puanı ve alt boyutları puanlarında cinsiyet, yaş ve kıdem ve okul türü değişkenine göre gruplar arasında anlamlı farklılık bulunurken, branş değişkenine göre gruplar arasında anlamlı farklılıklar bulunmamıştır. Okul müdürlerinin liderlik stilleri ile politik becerileri arasında ise anlamlı ilişki saptanmıştır. Politik becerilerin liderlik stillerini yordadığı da tespit edilmiştir.
dc.description.abstractThe aim of the study is to examine the relationship between school principals' leadership styles and political skills. In this study, relational screening methods were used. The population of the study consisted of 10806 permanent teachers working in official schools of all types and levels in the province of Tekirdağ. The sample of the study was determined by cluster sampling method. A total of 595 scales, which were both distributed to schools and returned from the Ministry of National Education Document Management System (DYS), were screened for 59 faults, deficient or inconsistent, and the remaining 593 scales were taken into consideration and formed our sample. The data were collected by Akan, Yıldırım and Yalçın (2014) and `Political Skills Scale (PBÖ'' developed by Özdemir and Gören (2015). Arithmetic mean and standard deviation of scores were used to determine the leadership styles and political skill levels of the school principals. For the analysis of the data, Skewness and Kurtosis tests were applied and the distribution of the distributions was examined. Pearson Correlation was used to determine the relationship between variables by deciding the use of parametric tests on the normal distribution of the distributions, as the distribution in the paired comparisons was normal in order to reveal the difference between the groups. The significance level was taken as p <.05. Bonferroni test was used for complementary post hoc tests when the difference was significant. Simple Regression analysis was used to determine whether the sub-dimensions of the political skills scale predicted the leadership style of school principals. Multiple Linearity was tested with VIF and Tolerance tests, and multiple extremes were tested with the Casewise Diagnostics test. As a result of the analyzes, while the leadership styles of school principals were determined as ğin transformational leader eri according to the perceptions of teachers, there were no significant differences between the groups according to the gender variable in the sub-dimensions of the school principals' leadership styles. There were significant differences between the groups according to age, seniority, type of school and branch. While the political skill level was found to be arasında high lar, there were significant differences between the groups according to gender, age and seniority and type of school, and no significant differences were found between groups according to branch variable. A significant relationship was found between the school principals' leadership styles and political skills. It has also been found that political skills predict leadership styles.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleOkul müdürlerinin liderlik stilleri ile politik becerileri arasındaki ilişki
dc.title.alternativeThe relationship between leadership styles and political skills of the school principals (Tekirdağ example)
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-06-01
dc.contributor.departmentEğitim Yönetimi ve Denetimi Ana Bilim Dalı
dc.subject.ytmPolitical skill
dc.subject.ytmLeadership models
dc.subject.ytmLeadership
dc.subject.ytmSchool administrators
dc.subject.ytmScales
dc.identifier.yokid10231130
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid529482
dc.description.pages126
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess