dc.contributor.advisor | Özgenel, Mustafa | |
dc.contributor.author | Şen, Ayvaz | |
dc.date.accessioned | 2021-05-08T07:33:14Z | |
dc.date.available | 2021-05-08T07:33:14Z | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.date.issued | 2020-05-29 | |
dc.identifier.uri | https://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631404 | |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarında görevli eğitim yöneticilerinin kurum çalışanları ile iletişim tarzının çeşitli değişkenler açısından belirlenmesidir. Araştırmada nicel araştırma yaklaşımı kapsamında yer alan betimsel tarama yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2017 – 2018 eğitim öğretim yılında İstanbul ili Küçükçekmece ilçesindeki 33'ü resmi ve 25'i özel olmak üzere 58 ortaöğretim kurumunda görev yapan toplam 216 yöneticisi oluşturmaktadır. Geri toplanamayan ya da hatalı doldurulan olan 9 anket hariç, bu yöneticilerin 207'sinden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak iletişim tarzlarını belirlemek için Şahin, Durak ve Yasak (1994) tarafından hazırlanmış olan `kişiler arası ilişkiler ölçeği ` kullanılmıştır. Dört dereceli likert tipi olan bu ölçek, 31 maddeden oluşmaktadır. Ölçek iletişim tarzlarını açık, saygılı, benmerkezci ve küçümseyici olarak belirlemektedir. Toplanan veriler verilerin analizi için SPSS 25.0 paket programından yararlanılmıştır. Ortaöğretim kurumlarında görevli eğitim yöneticilerinin iletişim tarzları cinsiyet, yaş, meslekteki kıdem, yöneticilikteki kıdem, eğitim durumu, kurumda çalışma süresi değişkenlerine göre değerlendirilmiştir. Araştırma bulgularına göre, cinsiyet ve eğitim durumu açısından okul yöneticilerinin iletişim tarzları arasında fark bulunmamaktadır. Okul yöneticilerinin yaş ve mesleki kıdem değişkenlerine göre iletişim tarz düzeylerinin 'küçümseyici' boyutunda anlamlı bir farklılık bulunmuştur. 20-30 yaş yöneticilerin küçümseyici tutumlarının, 41-50 yaş ve 61-65 yaş yöneticilerin küçümseyici tutumları puanlarından daha yüksek olduğu, 31-40 yaş yöneticilerin küçümseyici tutumlarının 41-50 yaş yöneticilerin küçümseyici tutumları puanlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. 1-5 yıl, 6-10 yıl, 11-15 yıl ve 16-20 yıllık mesleki kıdemi olan yöneticilerin küçümseyici tutumlarının, 21-25 yıllık mesleki kıdeme sahip yöneticilerin küçümseyici tutumları puanlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. 1-5 yıl mesleki kıdeme sahip yöneticilerin küçümseyici tutumlarının 30 yıl ve üstü mesleki kıdeme sahip yöneticilerin küçümseyici tutumları puanlarından daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, küçümseyici tutumun geç yöneticilerde tecrübelilere göre daha fazla görüldüğü söylenebilir. Okul ikliminin sağlıklı olarak sürdürülmesi için bu sorunun önüne geçecek tedbirler alınmalıdır. Anahtar Kelimeler: Eğitim yöneticileri, iletişim, iletişim tarzları | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to determine the communication style of the education administrators in secondary education institutions with their staffs in the institution in terms of various variables. In this quantitative research descriptive survey method was employed. The population of the study consisted of 216 administrators working in 58 secondary schools, 33 of which were public and 25 of which were private, in the 2017 - 2018 academic year. Data was collected from 207 of these administrators. In order to determine the communication styles of the participant the Interpersonal Relations Scale that was prepared by Şahin, Durak and Yasak (1994) was used as data collection instrument. Interpersonal Relations Scale is a four-point likert type scale and consists of 31 items. The scale classifies communication styles in open, respectful, egocentric or condescending categories. SPSS 25.0 package program was used for data analysis. The communication styles of the education administrators in secondary education institutions were evaluated according to their gender, age, years in the profession, years in administration, education level, and working time in the institution. According to the findings of the study, there is no difference between the communication styles of school administrators in terms of gender and education level. A significant difference was found in the condescending dimension of communication styles according to age and years in the profession variables of school administrators. It was also found that the condescending attitudes of the 20-30 age administrators were higher than the condescending attitudes scores of the 41-50 age and 61-65 age administrators, and the condescending attitudes of the 31-40 age administrators were higher than the condescending attitudes scores of the 41-50 age administrators. It has been determined that the condescending attitudes of the administrators who have 1-5 years, 6-10 years, 11-15 years and 16-20 years professional experience are higher than the condescending attitudes scores of the administrators who have 21-25 years professional experience. It has been determined that the condescending attitudes of the administrators with 1-5 years of professional experience are higher than the condescending attitudes scores of the administrators with a 30 or more years of experience. As a result, condescending attitudes are more common among young administrators than experienced ones. In order to maintain a healthy school climate, various measures should be considered to prevent thecondescending attitudes of school administrators.Keywords: Communication, communication styles, educational administrators | en_US |
dc.language | Turkish | |
dc.language.iso | tr | |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | |
dc.rights | Attribution 4.0 United States | tr_TR |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.subject | İletişim Bilimleri | tr_TR |
dc.subject | Communication Sciences | en_US |
dc.title | Ortaöğretim kurumlarında görevli eğitim yöneticilerinin kurum çalışanları ile kurdukları iletişim tarzlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi | |
dc.title.alternative | İnvesti̇gati̇on of hi̇gh school manager's communi̇cati̇on styles wi̇th other emplayees accordi̇ng to di̇fferent vari̇ables | |
dc.type | masterThesis | |
dc.date.updated | 2020-05-29 | |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalı | |
dc.subject.ytm | School administrators | |
dc.subject.ytm | Secondary education institutions | |
dc.subject.ytm | Secondary education schools | |
dc.subject.ytm | Communication | |
dc.subject.ytm | Communication styles | |
dc.subject.ytm | Educational administration | |
dc.identifier.yokid | 10229111 | |
dc.publisher.institute | Sosyal Bilimler Enstitüsü | |
dc.publisher.university | İSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ | |
dc.identifier.thesisid | 529478 | |
dc.description.pages | 118 | |
dc.publisher.discipline | Diğer | |