Show simple item record

dc.contributor.advisorErdogdu, Mustafa Yüksel
dc.contributor.authorŞenel, Serdar Recep
dc.date.accessioned2021-05-08T07:33:09Z
dc.date.available2021-05-08T07:33:09Z
dc.date.submitted2019
dc.date.issued2020-01-02
dc.identifier.urihttps://acikbilim.yok.gov.tr/handle/20.500.12812/631351
dc.description.abstractBu araştırma öğretmenlerin kişilik özellikleri ile örgütsel sessizlik ve mesleki doyumları arasındaki ilişkiyi ölçmek amacıyla hazırlanmıştır. Araştırmanın evreni, 2016-2017 Eğitim Öğretim yılında İstanbul ili Esenyurt ilçesindeki devlet okullarındaki 374 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada; Kişisel Bilgi Formu, Örgütsel Sessizlik Ölçeği, Mesleki Doyum Ölçeği (GAÖ), Beş Faktör Kişilik Testi Ölçeği uygulanmıştır. Kadınlar ile erkekler arasında kişilik özellikleri puanları bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamaktadır. Kadınlar ile erkekler arasında meslek doyumu puanı bakımından istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmamaktadır. Sınıf öğretmenlerinin mesleki doyumu branş öğretmenlerine göre anlamlı bir şekilde yüksektir. Gruplar arasındaki farkın anlamlılığı için yapılan teste göre 11-15 yıl çalışanların öz disiplin algısı ve duygu algısı diğer kıdemlere göre daha olumlu algılanmaktadır. Katılımcıların kişisel özellikler algıları, mesleki doyumları ve örgütsel sessizlik düzeyleri genel olarak yüksektir. Bu durum öğretmenlerin kişilik özellikleri ile mesleki doyum ve örgütsel sessizlikleri arasında bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Meslek Doyumunu en fazla İzolasyon etkilemekte iken en az Gelişime Açıklık etkilemektedir.
dc.description.abstractThe main purpose of this study is to measure the relationship between teachers' personality traits and organizational silence and job satisfaction. The population of the research consists of 374 teachers in the public schools in Esenyurt district of Istanbul province in the 2016-2017 academic year. In the research, literature survey and survey method which is one of the scientific research methods were used. In the study; Personal Information Form, Organizational Silence Scale, Job Satisfaction Scale (VAS), Five Factor Personality Test Scale were applied. There was no statistically significant difference between men and women in terms of personality traits scores. There was no statistically significant difference between men and women in terms of occupational satisfaction score. The professional satisfaction of the classroom teachers is significantly higher than the branch teachers. According to the test conducted for the meaningfulness of the difference between the groups, self-discipline perception and emotion perception of employees between 11-15 years are perceived more positively than other seniorities. Participants' perceptions of personal characteristics, professional satisfaction and organizational silence were generally high. This shows that there is a relationship between teachers' personality traits and job satisfaction and organizational silence. While isolation affects the job satisfaction the most, openness to the improvement affects the job satisfaction the least.en_US
dc.languageTurkish
dc.language.isotr
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rightsAttribution 4.0 United Statestr_TR
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subjectEğitim ve Öğretimtr_TR
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleÖğretmenlerin kişilik özellikleri ve örgütsel sessizlik ile mesleki doyum ilişkisi
dc.title.alternativeThe relationship between teachers' personality traits and organizational silence and job satisfaction
dc.typemasterThesis
dc.date.updated2020-01-02
dc.contributor.departmentDiğer
dc.identifier.yokid10306893
dc.publisher.instituteSosyal Bilimler Enstitüsü
dc.publisher.universityİSTANBUL SABAHATTİN ZAİM ÜNİVERSİTESİ
dc.identifier.thesisid597502
dc.description.pages132
dc.publisher.disciplineEğitim Yönetimi ve Denetimi Bilim Dalı


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

info:eu-repo/semantics/openAccess
Except where otherwise noted, this item's license is described as info:eu-repo/semantics/openAccess